همه به دنبال تغییر وضع فعلی

ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری با چه شعارهایی به وزارت کشور آمدند؟

همه به دنبال تغییر وضع فعلی

در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری چهره‌های زیادی به وزارت کشور رفتند که مهم‌ترین آنها آقایان ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بودند.پنجمین و آخرین روز نام‌نویسی از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد وزارت کشور، روز گذشته به پایان رسید و در روزهای قبل، افرادی از جمله محمد عباسی، محمود صادقی، رستم قاسمی، فریدون عباسی، سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی مطهری، علیرضا افشار، محمود احمدی‌نژاد و مصطفی تاج‌زاده برای راهیابی به ساختمان پاستور اسم‌نویسی کرده بودند.

 لاریجانی: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه
اولین فردی که در روز آخر به تالار وزارت کشور در خیابان فاطمی رفت، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی بود که با کنایه نسبت به وضعیت اقتصادی گفت که  حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می‌خواهد،  فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد و با اقدامات نمایشی، مسائل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و ... حل نمی شود.
 محسن هاشمی: به من گفتند ثبت‌نام کنید
دومین حامی دولت روحانی که پس از لاریجانی برای ثبت‌نام اقدام کرد، محسن هاشمی بود، او درباره کناره‌گیری به نفع جهانگیری گفت: «من با وی رایزنی داشتم و به من گفتند ثبت‌نام کنید؛ البته بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب میانه‌رو فعالیت سیاسی خود را انجام می‌دهم.»
وی تصریح کرد: «ما برای تحقق این وضعیت، نیازمند ارتباط با همسایگان هستیم. از این رو منش آیت‌ا... هاشمی، یعنی تنش‌زدایی را در دستور کار خود قرار خواهم داد.»
محسن هاشمی معتقد بود متاسفانه ملت ایران جنگ اقتصادی سختی را تحمل کرده‌اند، اما با تمام فشارها امیدهایی برای پایان این تحریم‌ها ایجاده شده، زیرا تحریم‌کنندگان به شکست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند. او این را هم گفت که در دوران آیت‌ا... هاشمی با شعار سازندگی بسیاری از مشکلات حل شد، این روند در مقطع فعلی نیز امکانپذیر است، برنامه ما با عنوان دولت رفاه و عدالت طراحی شده است و من فکر می کنم باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم تا بتوانیم در کوتاه‌مدت مشکلات را برطرف کنیم، به رشد لازم برسیم و در این راستا رانت‌زدایی و برقراری عدالت را اولویت خود قرار دهیم.سومین فرد ثبت‌نامی که پیش از ساعت 9 صبح به وزارت کشور رفت، یکی دیگر از وزرای سابق احمدی‌نژاد، سید شمس‌الدین حسینی نماینده مجلس بود و پس از او نیز یکی دیگر از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان یعنی مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده تبریز در مجلس برای اسم‌نویسی خود را به خیابان فاطمی رساند.
 پزشکیان: کاندیدای پوششی جهانگیری نیستم
بحث پوششی بودن که در این انتخابات نیز حسابی داغ است، به سوژه اصلی خبرنگاران تبدیل شده بود، کمااین‌که پزشکیان داوطلب ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا شما نامزد پوششی جهانگیری هستید، گفت این‌که من نامزد پوششی آقای جهانگیری هستم، تصور نادرستی است.البته او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا امید شما به ترک‌زبانان است، تصریح کرد: «امید من به خداست، غیر از خدا به کسی دل ندارم، اگر بتوانم صدای مظلومان شوم؛ فریادرس کل ایران و مدافع آنان اعم از کُرد، ترک، عرب و عجم خواهم بود.»او درباره جنجال یارانه‌ای خود نیز گفت: «اگر بتوانیم یارانه‌هایی که حدود دو میلیارد تومان است، به افرادی راحت‌طلب که در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند، پرداخت نکنیم و به کسانی که نان شب ندارند، بدهیم؛ آنها دیگر مجبور نیستند برای تامین زندگی روزمره دست به کارهایی بزنند که حتی آوردن اسم آن هم درست نیست.»پس از پزشکیان، نوبت عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی بود که در انتخابات ثبت‌نام کند، پس از او ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی،  مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و حق‌شناس عضو شورای شهر برای ثبت‌نام وارد وزارت کشور شدند.اما از ساعت 10 صبح ورق برگشت و نوبت اصولگرایان بود که یکی پس از دیگری برای ثبت‌نام ریاست جمهوری خود را به وزارت کشور برسانند،  علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عزت‌ا... ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و سیدعباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی افرادی بودند که همان‌طور که قبلا نیز پیش‌بینی می شد، خود را در معرض کاندیداتوری ریاست جمهوری قرار دادند.
 رئیسی: بانیان وضع موجود نمی‌توانند مدعی تغییر باشند
اما اتفاق مهم در روز آخر ثبت‌نام که به نوعی حضور همه اصولگرایان را کمرنگ کرد، ثبت‌نام حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بود، رئیس قوه قضاییه حوالی ساعت 11 ثبت‌نام کرد و با بیان این‌که خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می‌داند، نه گروه‌های سیاسی گفت: «بانیان وضع موجود و شریکان آنها نمی‌توانند مدعی تغییر در وضع موجود باشند.» این اظهارنظر او مهم‌ترین نقدی بود که به حضور وابستگان و افراد حلقه اول و دوم روحانی که برای ثبت‌نام در خیابان فاطمی صف کشیده بودند، وارد شد.پس از رئیسی نیز، مسعود زریبافان رئیس اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد خوش‌چهره نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند.
 جهانگیری: برای گشایش در زندگی مردم آمدم!
ساعت از 13  گذشته بود که مهم‌ترین گزینه نزدیک به روحانی پس از لاریجانی به وزارت کشور آمد. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی و نماینده وضع موجود، سومین فرد مهمی بود که در آخرین روز ثبت‌نام‌ها راهی وزارت کشور شد. جهانگیری که پیشتر از عدم اختیار خود برای تغییر یک منشی در دولت گلایه کرده بود، پس از ثبت‌نام مدعی شد که با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسؤولانه به میدان نیایم، در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم و در عین حال ادامه داد که برای گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام!پس از آقای معاون اول دیگر حامیان وضع موجود و دولت مستقر نیز یکی پس از دیگری ثبت‌نام کردند و محسن رهامی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی،  محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، زهرا شجاعی ریاست مرکز امور مشارکت زنان و رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت هم برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یا ادامه دولت روحانی نام‌نویسی کردند.
 محسن رضایی: اقتصاد ایران، دانش اقتصادی می‌خواهد
ساعت از 16 عصر آخرین روز ثبت‌نام گذشته بود که  محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از یک دوره غیبت در انتخابات ریاست جمهوری، برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت.او که در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری سال‌های 88 و 92 شرکت کرده و در انتخابات سال 84 نیز پیش از زمان برگزاری انتخابات انصراف داد، در این دوره پس از ثبت‌نام ضمن انتقاد از سخنان لاریجانی و جهانگیری در خیابان فاطمی گفت آن‌که هنگام ثبت‌نام گریه کرد و کسی که گفت «نه چکش نه کلید»، خودشان عامل بدبختی مردم بودند، کسانی آمدند ثبت‌نام کردند که خودشان مسبب مشکلات کشور بودند، شماها عامل بدبختی مردم ایران بودید. اگر دولت‌ها و مجلس‌های گذشته درست عمل کرده بودند، اینگونه گرفتار نبودیم.این داوطلب ریاست جمهوری گفت این‌که  اقتصاد پادگان و دادگاه نیست، درست است. اما محل فلسفه‌بافی هم نیست،  اقتصاد علم است و با  دخالت دولتمردان ما آسیب جدی دیده است. اقتصاد ایران دانش اقتصادی می‌خواهد.  نه علم اقتصاد دارند و نه از نظر اقتصاددانان استفاده می‌کنند و هشدار اقتصاددانان را هم جدی نمی‌گیرند.البته او گریزی هم به احتمال کنار رفتن خود به نفع کاندیدای اصلی جبهه انقلاب زد و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره احتمالی کنار رفتنش به‌نفع دیگری گفت: «در صحنه این انتخابات جبهه انقلاب با قدرت وارد شده است و با قدرت هم ادامه خواهد داد. آن چیزی که برای ما مهم است، رأی مردم است. رأی مردم تعیین‌کننده است که چه‌کسی رئیس‌جمهوری شود. این بار، دیگر مانند گذشته پرده‌پوشی نخواهیم کرد و همه چیز را به‌صراحت در اختیار ملت قرار خواهیم داد.»
رضایی همچنین اظهار کرد:  «به‌دقت به اظهارات آقایانی که در این چند روز  آمده‌اند، گوش کرده‌ام و بسیاری از آنها از فساد، تبعیض و ناکارآمدی گفتند که درست است، اما چرا علل اینها را نگفتند و چرا سهم خود را در این تبعیض‌ها بیان نکرده‌اند. امروز روز  شعار دادن نیست، روز برنامه است، روز وعده دادن نیست، روز عمل کردن است.»
این کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: «امروز، روزی است که باید از سعی و خطا جلوگیری کنیم، تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک آینده ایران است و نیاز به دولت نو و راه نو داریم که باید در پیش بگیریم. امروز باید هر چیزی سر جای خود قرار بگیرد و تا آخرین ریالی که از بیت‌المال ایران خارج شده است، سر جای خود برگردد.»
 جلیلی: 8 سال گذشته نشان داد کشور را با «نمایش» نمی‌توان اداره کرد
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین گزینه جبهه انقلاب بود که با وجود تایید و تکذیب‌های مکرر درباره حضور یا انصرافش به نفع رئیسی، دقایق پایانی برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خیابان فاطمی رفت و در حاشیه ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «امید دارم که این انتخابات عرصه برنامه‌ها باشد، نه اغوا. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که در این عرصه رقابت‌ها باید ناظر به مسائل واقعی کشور و پاسخ های معتبر به آنها باشد.»او این را هم گفت که در فضای انتخابات نباید مسائل موهوم جای مسائل اصلی را  بگیرد. امروز مسائلی چون معیشت و اشتغال، مسائل واقعی مردم است و تجربه هشت سال گذشته این را نشان داد که نمایش نمی‌تواند جای کار واقعی را بگیرد.جلیلی تصریح کرد: «مردم باید خودشان فضای انتخابات را اداره کنند و نباید اجازه دهند که دوقطبی‌های کاذب، جای رویکردهای اصلی را بگیرد. مردم باید بدانند ما در پیش رو نکات بسیاری داریم و مهم این است که نامزدهای انتخاباتی بدانند که ما برای چهار سال آینده کدام مسائل را اولویت قرار می دهیم. از این رو کسی که می‌آید، باید بداند که اختیارات و مسؤولیت‌ها چیست؟ ما یک نقشه راه می‌خواهیم و کسی که می‌خواهد چهار سال آینده کشور را اداره کند، باید نقشه راه مهمی داشته باشد. در سال  92 و 96 برنامه‌هایی داشتیم، اما نشد. از این رو امیدواریم این ناامیدی‌ها دوباره تکرار نشود و ان‌شاءا... کشور با قوت ادامه داشته باشد.»جلیلی در پاسخ به سوالی پیرامون درباره این‌که مهم‌ترین اقدامی که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری انجام می‌دهد چیست، گفت: «اشتغال، مسکن و بی‌اثر شدن تحریم‌ها، مهم‌ترین مسائل موجود در کشور است.»عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد این‌که عرصه انتخابات عرصه حضور نامزدها است، خاطرنشان کرد: «جبهه انقلاب و کسانی که با هم همسو هستند، سعی می‌کنند با هم باشند و ما باید برای چهار سال آینده برنامه داشته باشیم.»
 حضور رئیس دولت اصلاحات در انتخابات تکذیب شد
پس از توییت حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در امور رسانه، شایعات در مورد نام‌نویسی رئیس دولت اصلاحات قوت گرفت. حسام‌الدین آشنا در در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «گرچه روز آخر است، اول صبح است و سحرخیزان برای ثبت‌نام آمدند. تا ساعت ۱۸ شگفتی‌سازهای دیگری هم خواهند آمد.»در این‌باره سید شهاب‌الدین طباطبایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب ندای ایرانیان هرگونه تمایل و نام‌نویسی سیدمحمد خاتمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را قویا رد کرد.همچنین علی‌رغم اعلام قبلی، علی‌اکبر صالحی، محمدرضا عارف، صادق خرازی و محمد ناظمی‌اردکانی باوجود اعلام کاندیداتوری از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.البته به گفته یکی از نزدیکان محمدرضا عارف، آقای عارف منتظر تماس بزرگان اصلاحات جهت نام‌نویسی در انتخابات بوده و بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاحات ایران طی تماسی از محمدرضا عارف خواسته که در انتخابات نام‌نویسی کند، اما با این‌وجود او به عرصه کاندیداتوری نیامد.به هرحال مهلت نام‌نویسی از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز شنبه 25 اردیبهشت در حالی به پایان رسید که این مرحله از فرآیند انتخابات، از روز شنبه 21 اردیبهشت‌ به‌مدت پنج روز آغاز شده بود؛ شورای نگهبان نیز از امروز به ‌مدت پنج روز فرصت بررسی داوطلبان ریاست‌جمهوری را دارد و پنج روز نیز فرصت اعتراض به نتایج برای ردصلاحیت‌شدگان در نظر گرفته شده است. همچنین 6 و 7 خرداد اسامی کاندیداهای نهایی تأیید صلاحیت‌شده، توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.
 شرایط لازم برای احراز صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری
همچنین از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان رد صلاحیت‌شده رسیدگی کند؛ براساس اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبّر بودن نامزدهای ریاست جمهوری»، شرایط لازم برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری شامل سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسؤولیت‌های ریاست جمهوری،  حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام، داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه،  ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت، اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام، معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و  عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت‌نام، فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر و عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و فقدان سوابق سوء‌امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸، عدم وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن بوده است و شورا طبق این مصوبه، اقدام به تایید صلاحیت افراد خواهد کرد.