توقف مذاكرات تجاری چین و اتحادیه اروپا

توقف مذاكرات تجاری چین و اتحادیه اروپا


اتحادیه اروپا از پیشبرد توافق سرمایه‌گذاری با چین خودداری ورزیده است. سیاستی كه ناخشنودی چین را درپی داشته است. پارلمان اروپا پیشبرد این توافق را منوط به رفع تحریم‌ها علیه شماری از سیاستمداران اتحادیه اروپا كرده است.
به گزارش دویچه‌وله، واكنش چین به تصمیم پارلمان اروپا تند و توأم با انتقاد بوده است. موضوع بر سر اجرای توافق سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با چین است. توافقی كه قرار است فعالیت و بازرگانی خارجی اروپا و چین را هماهنگ كند. سایت تاگس‌شاو وابسته به شبكه یك تلویزیون آلمان، با انتشار گزارشی از پكن، به واكنش دولت چین نسبت به تصمیم پارلمان اروپا پرداخته است.
پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) رای به توقف مذاكرات ناظر بر توافق سرمایه‌گذاری مشترك با چین داد. دو روز پس از آن، چین نسبت به این تصمیم واكنش نشان داد و آن را سیاستی تقابل‌جویانه و از موضع بالا خواند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: «این توافق، توافقی سنجیده است و هر دو طرف از آن سود می‌‌برند و نباید به عنوان هدیه یك طرف به طرف دیگر با آن برخورد كرد.»
چین استفاده از این حربه را تلاشی برای تحت فشار قرار دادن خود دانسته است. یورگ ووتكه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا ضمن حمایت از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر قطع گفت‌وگوها بر سر توافق یادشده، گفته است: «من امیدی به از‌سرگیری سریع این توافق در شرایط كنونی ندارم. ما هفت سال بر سر این قرارداد با چین مذاكره كردیم و شاید باید هفت سال دیگر صبر كنیم، تا چنین توافقی به ثمر بنشیند.»