محاكمه ساركوزی ازسر گرفته شد

محاكمه ساركوزی ازسر گرفته شد


جلسه دادگاه نیكولا ساركوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه كه در پرونده «بیگمالیون» به تامین غیرقانونی هزینه سنگین تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ متهم است، ازسر گرفته شد. دادگاه نیكولا ساركوزی در ماه مارس به دلیل بیماری وكیل وی به ماه مه موكول شده بود.
به گزارش رادیو فرانسه، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه كه پیش از این در ارتباط با «پرونده شنود» موسوم به پرونده «بیسموت» توسط دادگاه كیفری پاریس به سه سال زندان محكوم شده بود، قرار است این بار در رابطه با پرونده «بیگمالیون» محاكمه شود. جلسه دادگاه پرونده رسیدگی به حساب‌های كارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ كه با اشاره به نام یك شركت مشاور در روابط‌عمومی و برگزاری همایش و سازماندهی تشریفات به نام ماجرای بیگمالیون نیز شناخته می‌شود، ساعت 1 و ۳۰دقیقه به وقت محلی در پاریس گشایش یافت.
قانون فرانسه كه روی مخارج تبلیغات انتخاباتی محدودیت‌هایی اعمال می‌‎كند، چارچوب قانونی مجاز برای دو دور كارزار انتخاباتی را 22/5میلیون یورو تعیین كرده است. با این وجود، هزینه تبلیغات انتخاباتی نیكولا ساركوزی در سال ۲۰۱۲ در دو دور به ۴۳ میلیون یورو می‌رسد. پرسش اصلی دادگاه پرونده بیگمالیون این خواهد بود كه آیا نیكولا ساركوزی از این‌كه هزینه‌های مبارزات انتخاباتی وی از سقف تعیین شده توسط قانون فراتر رفته، آگاه بوده است؟
رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه همواره تاكید كرده كه وی در آن زمان فرصت بررسی حساب‌های مبارزات انتخاباتی خود را نداشته و از فراتر رفتن هزینه‌ها از مرز قانونی تعیین‌شده نیز آگاه نبوده است. علی‌رغم این اظهارات، گیوم لامبر، مدیر مبارزات انتخاباتی نیكولا ساركوزی گفته است كه او در آن زمان رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه را از فراتر رفتن هزینه‌ها از مرز قانونی تعیین‌شده، آگاه ساخته بوده است. علاوه‌بر رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، ۱۳ نفر از كارمندان و حسابداران سابق شركت بیگمالیون مرتبط با پرونده تامین غیرقانونی هزینه سنگین تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۲ متهم هستند و همزمان محاكمه می‌شوند.
جلسه دادگاه پرونده بیگمالیون در حالی برگزار می‌شود كه نیكولا ساركوزی پیش از این (اول مارس) در ارتباط با پرونده شنود كه گاه با نام بیسموت نیز از آن یاد می‌شود، توسط دادگاه كیفری پاریس به سه سال زندان، از جمله یك سال حبس غیرتعلیقی محكوم شد.