برگ‌های برنده مردم فلسطین

چرا اسرائیل نمی‌تواند مقاومت فلسطین را شکست دهد

برگ‌های برنده مردم فلسطین

 مهم نیست که چند موشک اسرائیلی به خانه‌ها و محل کار آنها اصابت کرده و حملات هوایی اسرائیل چقدر به آنها خسارت وارد کرده‌است. هیچ‌یک از اینها باعث نشده که فلسطینیان پرچم سفید به سمت اسرائیل تکان دهند. دلیل این مساله اینجاست.
فلسطینی‌ها همیشه سرسخت و با اراده بوده‌اند و نسبت به هدف مقدسی که در جنگ دنبال می‌کنند اطمینان داشته‌اند. این هدف چیزی نیست جز دفاع از سرزمین مادری خود در مقابل اشغال وحشیانه دشمن. تاریخ جهان مملو از داستان‌هایی است که به اشغال سرزمین‌ها و کرنش مردم سرزمین‌های تحت اشغال به قانون مهاجمان پرداخته است اما با وجود چنین تاریخی، مردم فلسطین به هویت خود وفادار مانده‌اند. آنها به آرمان خود ایمان کامل دارند؛ آرمانی که عبارت است از بازپس‌گیری حق زندگی آزادانه و عزتمندانه در سرزمین‌های اصلی خود.به همین دلیل آنها جنبش‌های مختلف مقاومت را برای مبارزه با اشغالگری اسرائیل تشکیل داده‌اند و حتی کسانی که مجبور به ترک فلسطین شده‌اند در تبعید به‌شدت از هویت خود دفاع می‌کنند. همه آنها آرزوی روزی را دارند که به وطن خود بازگردند.
لیلا آرین، روزنامه‌نگار برنده جایزه فلسطینی ـ‌ آمریکایی، در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت: ما در یک ارتباطی بین زمان گذشته و حال گرفتار شده‌ایم. دردها و رنج‌هایی که امروز با آن روبه‌رو هستیم انعکاسی از همان مسائل و دغدغه‌هایی است که فلسطینی‌ها از گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند. آرین در مقاله خود توضیح می‌دهد پس از مهاجرت اجباری آنها از فلسطین، پدربزرگ مادری او و خانواده‌اش از کشوری به کشور دیگر نقل مکان کرده‌اند تا پناهگاهی امن پیدا کنند. اما این خانواده به‌دلیل اقدامات غیرقانونی در جریان حمله اسرائیل و همچنین قوانین مسا‌له‌ساز پناهندگی در کشورهایی مانند مصر (جایی که پس از جنگ 1967 در آنجا زندگی می‌کردند)، نمی‌توانست در خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که خریداری کرده بود زندگی کند.
با وجود همه مشکلات، خانواده آرین هرگز مقاومت در برابر اشغال اسرائیل را متوقف نکرد و سامی آرین، پدر لیلا که اکنون در ترکیه زندگی می‌کند، یکی از صداهای برجسته فلسطین است. وی در سال 1958 در کویت متولد شد زیرا والدینش پس از جنگ 1948 که منجر به ایجاد اسرائیل شد، در آنجا پناهنده شده بودند.
یک مقاومت بومی واقعی
مبارزه فلسطین چند جنبه چشمگیر و قابل توجه دارد. این مبارزه در طول چند دهه تکامل یافته است و فلسطینی‌ها با هنر خود در مقاومت، جهان را شگفت‌زده کرده‌اند. هنری که رهبری دو انتفاضه در اوایل دهه 1990 و 2000 و ظهور چند گروه مقاومت مسلح، بخش‌هایی از آن است.
آرین می‌گوید:‌ آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه پیش روی آنها در مقابل سلب مالکیت، تبعید، رنج و شکست کامل، ادامه مبارزه است تا وقتی که به حقوق خود و عدالتی که به دنبال آن هستند، دست یابند. آنها آسیب‌های زیادی دید‌ه‌اند و فداکاری‌های زیادی کرده‌اند، زیرا به هدف خود اعتقاد دارند و مصمم هستند که کشور خود را آزاد کنند.
در آخرین دور از نبردهای فلسطین و اسرائیل، حماس و متحدانش در مقابل حملات اسرائیل به‌شدت از غزه دفاع کردند؛ همان‌جایی که زمانی، پدربزرگ لیلا آرین و خانواده‌اش زمانی زندگی می‌کردند و زمینی را برای ساخت خانه خریدند اما به دلیل جنگ سال 1967 و اشغالگری اسرائیل پس از آن قادر به این کار نشدند. حمله اخیر اسرائیل، یکی از مهم‌ترین درگیری‌های نظامی اسرائیل برای کنترل غزه بود. غزه از سال 2007 فقط تحت کنترل حماس بوده و این گروه فلسطینی و متحدانش در برابر سه حمله زمینی تمام‌عیار اسرائیل در سال‌های 2006، 2008،2009 و 2014 مبارزه کرده‌اند.
در این نبردها که صحنه کشتار غیرنظامیان در محله‌های شلوغ غزه توسط اسرائیل بود، هزاران فلسطینی توسط دولت صهیونیستی کشته شدند. در حملات شدید اخیر هم 232فلسطینی از جمله 65کودک توسط اسرائیلی‌ها کشته شدند و بیش از 72هزار نفر از آنها نیز به زور آواره شدند. آرین به اعتقادات مذهبی اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: کسی که مومنانه و به خاطر یک هدف عادلانه جان خود را از دست می‌دهد، مرگ او را نمی‌توان همچون مرگ مردم عادی، خسارت جانی قلمداد کرد.براساس همین اعتقادات، فلسطینی‌هایی که برای پیروزی، آزادی یا بازگشت به کشورشان مبارزه می‌کنند یا به هدفشان دست می‌یابند یا به شهادت می‌رسند که آن هم یک پیروزی است و بنابراین در این نبرد، شکستی وجود ندارد.
هر کسی که مرگ با عزت را به زندگی در بندگی یا تحقیر ترجیح دهد، پیروز خواهد شد و هیچ قدرت و ظلمی نمی‌‌‌‌تواند چنین روحیه‌ای را شکست دهد.
آنتونی لوونشتاین، روزنامه‌نگار مستقل و نویسنده و فیلمسازی که در سال‌های 2020-2016 در شرق بیت‌المقدس مستقر بوده است به تی‌آرتی گفت: توقف درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل مورد استقبال جهانی قرار گرفته است. طی درگیری‌های اخیر، اسرائیل از شدت و عمق موشک‌های حماس متعجب شد و ظاهرا آمادگی مقابله با این حجم از موشک‌ها را نداشت و نتوانست مانع فرود موشک‌های شلیک شده از سوی غزه در بخش‌های وسیعی از اسرائیل شود. حماس و جهاد اسلامی در پاسخ به حملات هوایی و موشکی اسرائیل، نقاط مهمی مانند فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو را با راکت‌های خود هدف قرار دادند و این حملات به لغو پروازها در این فرودگاه منجر شد.
پشتیبانی بین‌المللی
فلسطینی‌ها از همان ابتدا به‌شدت با اشغالگری اسرائیل مبارزه کرده‌اند و در این راه از پشتیبانی کشورهایی مانند ترکیه، ایران و برخی کشورهای عربی برخوردار بوده‌اند. برخی کشورهای خاورمیانه از جمله مصر، سوریه و اردن هم در مقاطعی با اسرائیل جنگیده‌اند، اما ماهیت سیاسی بی‌نظم آنها، هزینه زیادی برای آزادی فلسطین ایجاد کرده‌است.
فلسطینی‌ها همچنین توسط گروه‌های مختلفی مانند سازمان‌های سیاسی ایرلندی کاتولیک و شخصیت‌های مهمی مانند ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل یهودی ـ آمریکایی و کارشناس سابق سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این استاد معتقد است که افکار عمومی غرب به‌طور پیوسته به سمت شناخت ماهیت واقعی مقاومت فلسطین سوق پیدا کرده است.آرین می‌گوید: مردم ما مصمم هستند عزتمندانه و آزاد در سرزمین خود زندگی کنند و این چیزی است که دنیا به آن احترام می‌گذارد و از آن پشتیبانی می‌کند. او معتقد است که افکار عمومی جهانی، اعتبار زیادی به مواضع منفعلانه تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس نمی‌دهد، چرا که این مواضع، یک رویکرد شکست خورده است.
ده‌ها هزار نفر، از ایالات متحده گرفته تا انگلیس، فرانسه، آلمان و نیوزیلند به حملات اسرائیل اعتراض کرده‌اند. همچنین برخی از قانونگذاران دموکرات آمریکایی مصرانه از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور خواستند که اسرائیل را وادار به توقف تجاوز اخیر خود کند.
بارود می‌گوید: فلسطین بیش از هر زمان دیگری در تاریخ معاصر خود از همبستگی بین‌المللی در حمایت از آرمان خود برخوردار شده است و حتی جریان اصلی رسانه‌ها هم اکنون به صراحت جرات می‌کنند که از حق دفاع فلسطین حمایت کنند. وی می‌افزاید: این تغییر تاریخی در روایت‌ها، اثرات گسترده‌ای در مسیر تحقق آزادی فلسطین در آینده خواهد داشت. تحت فشارهای گسترده بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندرو و جنگ‌طلب اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد.آرین نتیجه‌گیری می‌کند: فلسطینی‌ها و میلیون‌ها نفری که از مبارزات آنها حمایت می‌کنند رژیم آپارتاید اسرائیل در فلسطین را نابود خواهند کرد. فلسطینیان در داخل و خارج فلسطین بیش از هر زمان دیگری آزادی از اشغال، بازگشت به سرزمین تاریخی خود و برچیده شدن سیستم آپارتاید اسرائیل را تحقق یافتنی می‌بینند. با وجود اشغالگری اسرائیل، عبدالکریم، پدربزرگ لیلا آرین که در سال 2000 شهروند آمریکا شده بود، در سال 2004 به غزه بازگشت. او در حالی که با انواع مشکلات از کمبود غذا تا آزار و اذیت اسرائیلی‌ها روبه‌رو بود در غزه زندگی کرد و در سال 2019 در آنجا درگذشت.
منبع: TRTWORLD