مقاومت فرهنگ به جامانده از عاشورا

مقاومت فرهنگ به جامانده از عاشورا


 چهارمین روز از خردادماه، یادآور دزفول و مقاومت مردمانش است. مردمانی که برای دفاع از کشور و ارزش‌هایی که برایشان اهمیت داشت، هشت‌سال مقاومت و آن را به همه دنیا اثبات کردند اما منش و خصلت مردمان شهر نمونه مقاومت، پایداری و ایستادگی بوده که در طول این سال‌ها در بین آدم‌های زیادی دیده شده است. واکنشی که در طول تاریخ همیشه همراه انسان‌ها بوده اما انگار شکل و شمایلش در کشور ما کمی فرق دارد؛ فرهنگ کشوری که با مقاومت در برابر ظلم در قالب انقلاب اسلامی، جان گرفت و در سال‌های جنگ ایران و عراق و ایستادگی در برابر رژیم بعثی خودش را به‌خوبی نشان داد.
فرهنگی که موجب شد دوباره و در حالی که مرزهای کشورمان توسط دشمنان همیشگی انقلاب و ایران تهدید می‌شد، خودش را نشان بدهد. در این میان، هتک حرمت و بی‌احترامی به حریم اهل‌بیت(ع)، انگیزه مقاومت‌ را دوباره در وجود جوانان وطن زنده و آنها راهی دفاع از آرمان‌هایشان کرد.
حالا آنها، مدافعان حریم و حرمی شده‌اند که دوباره و با گذشت چندسال از پایداری مردمان دزفول، فرهنگ پایداری را یادآوری کرده‌اند اما بررسی تاریخچه مدافعان‌حرم و تصمیم آنها به مقاومت در برابر متجاوزان نشان می‌دهد که اصطلاح مدافعان حرم، زمانی شکل‌گرفت که جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه اردیبهشت1392 با نبش قبر حجربن‌عدی و تهدید به تکرار این اقدام در حرم حضرت‌زینب (س) کرد و وقوع چنین اتفاقاتی بود که خوی مقاومت‌گونه جوانان را دوباره نشان داد.
مدافعان حرمی که در این راه قدم برداشته و به دفاع از حرم حضرت زینب پرداختند و در این راه به شهادت رسیدند. فرهنگی که آنقدر عمیق است که دانشجویان و محققان بسیاری به ابعاد مختلف این اتفاق پرداختند و نقش شهدای مدافع حرم در فرهنگ مقاومت را تحلیل کردند؛ فرهنگ مقاومت و پایداری که امروز به نامش روزی در تقومی سند خورده اما نکته مهم این ماجرا این است که همه این پژوهشگران به اتفاق با مطرح‌کردن این سوال که شهدای مدافع‌حرم، در دفاع از حرم و ایستادگی در برابر داعش چگونه از فرهنگ پایداری اسلامی الهام گرفته‌اند؟
به این نتیجه رسیده‌اند که آنها برای رسیدن به آرمان‌های خود، فرهنگ عاشورایی را سرلوحه خودشان قرار داده‌اند؛ موضوعی که خاطرات خانواده‌های این شهیدان از آنها هم این را تایید می‌کند که ایستادگی روز عاشورا، آنها را به‌صرافت دفاع از حرم خواهر امام‌حسین(ع) انداخته است. درنهایت آن چیزی که درباره پایداری و مقاومت مردمان ما در طول سال‌ها روشن است، این که مقاومت و پایداری نه از انقلاب و ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و نه از روزهای جنگ نابرابر ایران و عراق، بلکه با تاسی از واقعه عاشورا از 1400سال پیش شکل گرفته است.