خارک غرق شد

خارک غرق شد

ناو پشتیبانی خارک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه بعد از بازگشت از ماموریت دریانوردی در حوالی بندر جاسک دچار حریق شد و علی‌رغم همه تلاش‌ها برای اطفای حریق، غرق شد.
این ناو با 33هزار تن وزن دومین کشتی بزرگ نظامی ایران، در حدود 20کیلومتری ساحل بندر جاسک (استان هرمزگان ) و در دریای عمان دچار حادثه شد. کارکنان کشتی همزمان با آتش‌سوزی، تخلیه شدند اما تعدادی از آنان دچار مصدومیت شده و به بیمارستان نیروی دریایی ارتش در بندر جاسک (هرمزگان) انتقال یافتند.
 جزئیات حریق در شناور خارک
روابط‌عمومی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش در منطقه جاسک (استان هرمزگان و ساحل دریای عمان) درباره جزئیات حادثه گفته است: به دنبال وقوع آتش‌سوزی در یکی از شناورهای پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی در بامداد چهارشنبه، همزمان با اقدامات اطفای حریق کارکنان تحت آموزش پیاده نیز به ساحل منتقل شدند.
بر اساس این اطلاعیه شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی که چند روز قبل عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آب‌های آزاد شده بود، بامداد چهارشنبه حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار آتش‌سوزی شد که با حضور تیم کنترل صدمات ناو، ضمن مقابله با حریق تمامی کارکنان تحت آموزش به سلامت از ناو پیاده و به ساحل منتقل شدند.
 آغاز آتش‌سوزی از موتورخانه
همچنین بهزاد جهانیان، مسؤول روابط‌عمومی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش به ایرنا گفت: این آتش‌سوزی از موتورخانه آغاز شده بود که نیروها با یدک‌کش و بالگرد از محل حادثه به ساحل منتقل شدند.
وی افزود: نیروهای اعزامی برای اطفای آتش‌سوزی ناو خارک ۲۰ساعت بدون وقفه تلاش کردند اما شدت حریق به حدی بود که نیمی از بدنه ناو ذوب شد و به دریا ریخت. جهانیان ادامه داد: ناو خارک که از ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه دچار این حریق شده بود حدود ساعت 8 و ۳۰ دقیقه چهارشنبه در اعماق دریا غرق شد و تلاش‌ها برای نجات آن نافرجام باقی‌ماند. ۲۰نفر در این آتش‌سوزی ۲۰ساعته دچار آسیب‌های سطحی شدند که به ساحل انتقال یافتند  و از بین آنان کسانی که جرات بیشتری داشتند به بیمارستان نیروی دریایی در بندرعباس منتقل و مداوا شدند.
به گفته مسؤول روابط‌عمومی منطقه یکم نداجا، این ناو در زمان وقوع حادثه ۴۰۰ نفر پرسنل شامل نیروهای آموزشی و خدمه داشت که همه آنان نجات یافته‌اند و این حریق تلفات جانی نداشته است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به همراه فرماندهان ارشد این نیرو برای بررسی علت حادثه به منطقه دوم نیروی دریایی جاسک رفتند.
 ویژگی‌های ناو خارک
به گزارش تسنیم، ناو تدارکاتی و بالگرد بر خارک به سفارش نیروی دریایی ارتش در سال 1356 در انگلیس ساخته شد و هفت سال بعد و در اثنای دفاع مقدس به نیروی دریایی ارتش تحویل شد. البته نداجا دو فروند از این ناو را به انگلیس سفارش داده بود که کشور سازنده به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از تحویل دومین فروند این ناو به نیروی دریایی خودداری کرد. تا قبل از رونمایی از ناوبندر مکران، ناو خارک با 33هزار تن وزن بزرگ‌ترین ناو تدارکی غرب آسیا و تنها ناو ایرانی با سیستم پیشران دیگ بخار بود. این ناو مجهز به آشیانه حمل بالگرد ضد زیردریایی SH3-D هم بود.