رادیو در مسیر تبیین منظومه فکری امامین انقلاب

رادیو در مسیر تبیین منظومه فکری امامین انقلاب

علی بخشی‌زاده معاون صدا

انقلاب اسلامی ایران از شبانگاه یوم‌ا... 22بهمن1357 که گلبانگ پیروزی آن نواخته شد، تاکنون پیچ‌های تاریخی و مقاطع حساس و مهمی را طی کرده است. در بستر این مسیر پرمخاطره و شگفت، نقش راهبردی ولایت فقیه در طی طریق انقلاب اسلامی، همچون جایگاه سر برای پیکر بوده است. امروزه نیز که در گستره چله دوم انقلاب قرار داریم، منظومه منیر فکری امامین انقلاب اسلامی کتاب مسجل، هادی، راهنما و نقشه راه انقلاب در مسیر آینده ملت ایران به شمار می‌آید. در این راستا، نقش و جایگاه رفیع رسانه رادیو در تبیین این منظومه و نشر و عمومی‌سازی و بیش از پیش نهادینه کردن آن درسطح جامعه، اساسی و غیرقابل اغماض است. رادیو در مسند رسانه فراگیر، دهه‌هاست با ایران و ایرانی همراه و همزاد شده است و بسیاری از مردمان این ملک، نقش مرجعیت فکری- فرهنگی آن را پذیرفته‌اند.
از ین رو، نقش تبیینی این رسانه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مبرهن بوده و در طول دهه‌های گذشته، همچنان پابرجا مانده است. صدای جمهوری اسلامی ایران در وجوه مختلف و در قالب و قامت شبکه‌های متعدد و با ماموریت‌های متنوع و مخاطبان بی‌شمار، همواره تلاش کرده و می‌کند ابعاد مختلف اندیشه، آرا  و سیره امامین انقلاب اسلامی را از حیات مبارک فردی تا شأن اجتماعی و سیاسی، میان آحاد اجتماعی ملت ایران تشریح و تبیین کند و خود تنها رابط میان این دریای زلال و ملت ارجمند و هوشیار باشد. از همین روست که رادیو یک رسانه صرف نیست، بلکه مجرای ترویج گفتمان و مکتب انقلاب اسلامی و منبع تامین رزق سیاسی اقشار مختلف جامعه انقلابی ایران اسلامی به شمار می‌آید. رادیو نمایی از ارزش‌های انقلاب اسلامی است تا از طریق شیوه‌های مدرن رسانه‌ای، انعکاس‌دهنده جریان انقلاب اسلامی در فراخنای سرزمینی جامعه ایرانی، منطقه و نظام بین‌الملل باشد.
بنابراین اگر نهاد مقدس ولایت فقیه و جایگاه امامین انقلاب اسلامی را به مثابه سر بر پیکره جمهوری اسلامی مفروض بداریم، نقش رسانه و رادیو چون زبانی است که افکار، گفتمان، اهداف و آرمان‌ها را برجوارح وجودی این پیکر و محیط پیرامونی ساری و ساطع می‌سازد. لذا همان‌گونه که از ورود پربرکت امام خمینی(ره) به ایران عزیزمان تا دوران دفاع‌مقدس و پس از آن رادیو، زنگ هشدار عرصه‌های خوش و ناخوشی ملت ایران و تبیین‌کننده راه و کلام امام امت بوده است، اینک نیز در میدانی به وسعت و شدت بیشتر، تبیین‌گر کلام شفاف حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای(مدظله العالی) به سوی اقتدارآفرینی در مقطع گام دوم انقلاب اسلامی است. اکنون و در بستر نبرد نامتقارن و پیچیده «جنگ نرم» که عرصه‌های هویتی و فرهنگی را هدفگیری کرده است، رادیو نیز از جمله مهم‌ترین دارایی زرادخانه جمهوری اسلامی ایران در خنثی‌سازی شبهات و شکیات سیاسی و فرهنگی است که ذیل گفتمان واحد امامین انقلاب اسلامی از کرانه‌های امنیت و منافع ملت ایران پاسداری و صیانت می‌کند. البته نقش رادیو، رویکردی دفاعی و منفعلانه نیست؛ بلکه در سطحی کنشی و فعالانه، تلاش شبانه‌روزی آن در وجه تبیین گفتمان امامت انقلاب، همواره تلاش می‌کند بیش از آن‌که وضعیتی دفاعی به خود بگیرد، عرصه تأثیرگذاری خود را گسترش داده و عمق بیشتری از جامعه داخلی و بیرونی را با ابعاد مختلف گفتمان انقلاب اسلامی آشنا کند. تبیین گفتمان اقتدار و گفتمان‌های انقلابی «ما می‌توانیم»، «مقاومت»، «ایثار و شهادت» و «جهاد» از جمله تابلوهای راهنمای صدای جمهوری اسلامی در ترویج مبانی اندیشه‌ای و سیره امامین انقلاب اسلامی بوده و هست تا مسیر فرارو را همچنان با قوت پیش برد.
 البته این مسیر همواره، هموار نبوده و نخواهد بود، بلکه این میدان عمل زیر باران آتش رسانه‌ای دشمن قرار گرفته و فعالیت آن بی‌دریغ و بی‌وقفه ادامه دارد اما در بستر مقابله فعالانه با نبرد تمام عیار دشمن، صدای جمهوری اسلامی فعالانه - چنان که اشاره شد- تبیین‌گر گفتمان امامت انقلاب بوده و هراس ندارد بلکه در این مسیر معتقدیم، آن‌گونه که سیدالشهدای اهل قلم شهید مجاهد مرتضی آوینی گفتند«خانه را بر دامنه آتشفشان باید بنا کرد».
در خاتمه تصریح می‌داریم رسانه رادیو، امروز بر خود می‌بالد که با کوله‌باری از تجربه نه تنها در راه انجام تکلیف خود مصر و پابرجاست بلکه سرمایه بزرگی به نام ملت ایران دارد که مخاطب رادیو هستند و این رسانه گرم و پویا را هدف وثوق می‌دانند و این سرمایه عظیم است که اصلی‌ترین مطالبه‌اش غنای اندیشگی و بصیرت افزایی است؛ غنا و مطالبه‌ای که در پرتو نورانی کلام و سیره امامین انقلاب حاصل و حادث می‌شود.