برای زنده بودن پسرم دلیل دارم

پدر یکی از دانشجویان حاضر در سانچی

برای زنده بودن پسرم دلیل دارم

با گذشت بیش از یك سال از این حادثه، خانواده تعدادی از خدمه كشتی با مراجعه به دستگاه‌های مرتبط با پیگیری حادثه با ارائه مداركی اعلام كردند كه تعدادی از خدمه كشتی زنده هستند و قبل از انفجار با قایق نجات خود را از كشتی خارج كرده‌اند. آنها مدعی هستند كه خدمه از منطقه‌ای در اقیانوس آرام با آنها تماس گرفته و در تلاش بودند تا زنده بودن خود را اعلام كنند.
پدر سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ از جمله خانواده‌هایی است كه هنوز مرگ فرزندش را قبول نكرده و می‌گوید: پسرم زنده است و قبل از انفجار از كشتی خارج شده بود.
وی به جام‌جم می‌گوید: علاوه بر پسرم دو عضو دیگر خانواده‌ام نیز سوار نفتكش سانچی بودند. در این یك سال از ما خواستند گواهی فوت را امضا كنیم اما قبول نكردیم. البته بعضی خانواده‌ها با دلایلی كه خودشان داشتند، نامه را امضاء كرده و جان باختن عزیزان خود را قبول كردند اما 12 خانواده این را قبول ندارند.
عبداللهی دلایل شركت ملی نفتكش را قبول ندارد و ادامه می‌دهد: جعبه سیاه، عكس و فیلم‌های نفتكش و فیلمی كه چینی‌ها از روی كشتی گرفتند، مستندات شركت ملی نفتكش برای شهادت تمام سرنشینان نفتكش است. ما این دلایل را قبول نداریم و مستند نمی‌دانیم. حالا ما چهار دلیل داریم كه نشان می‌دهد تعدادی از سرنشینان سانچی زنده هستند. دلیل اول ما صدای ضبط شده كاپیتان در جعبه سیاه است. او می‌گوید: آتش را نمی‌توان كاری كرد. قایق نجات را آماده كنید. بعد با زبان انگلیسی می‌گوید:  برو. برو
مدرك دوم، عكس بازوی قایق نجات سمت راست است. اهرم پایین است و نشان می‌دهد قایق را به آب انداخته‌اند. می‌گویند حرارت، اهرم را پایین آورده و قایق را سوزانده است. اگر این حرف را قبول كنیم، خم شدن اهرم بر اثر حرارت منطقه‌ای نمی‌شود و كل اهرم را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. گفتیم شما مستندات خود را درباره ذوب شدن قایق ارائه دهید كه گفتند، نداریم.
وی با اشاره به دلیل سوم گفت: چینی‌ها وارد كشتی شده و قسمت‌های مختلف از جمله كابین كاپیتان را گشتند اما چیزی پیدا نكردند، فقط پیكر دو نفر از خدمه را پیدا كردند كه ابتدا اعلام كردند از دانشجویان هستند و بعد معلوم شد این ادعا هم درست نبوده است.
عبداللهی در ادامه به نكته‌ای اشاره كرد كه ده ماه آن را رسانه‌ای نكرده بودند. وی می‌گوید: از اردیبهشت امسال تا یك ماه قبل تماس‌های مكرر از خارج با خانواده حدود 13 نفر از خدمه سانچی گرفته می‌شد. ما موضوع را اعلام كردیم اما گفتند كار افراد خرابكار است. چطور ممكن است آنها به شماره تماس این تعداد از خانواده‌ها دسترسی داشته باشند. مادر یكی از خدمه وقتی به تماس پاسخ می‌دهد، فردی ایرانی از آن سوی خط می‌گوید ما زنده‌ایم. این مادر آن‌قدر شوكه می‌شود كه تشخیص این‌كه صدای پسرش بوده یا نه برایش سخت می‌شود. با من تماسی گرفته نشده بود اما با دامادمان تماس گرفته بودند. پسرم قبل از سفر مدتی در خانه دامادمان بود. این تماس‌ها، یكی از دلایل ما برای زنده بودن فرزندانمان است.
وی در پایان از شركت ملی نفتكش ایران گلایه می‌كند و می‌گوید: زیر دریایی روسی با وزن سنگین‌تر از سانچی از عمق دریا خارج شد اما آیا نمی‌توانند سانچی را خارج كنند؟ شركت‌هایی هستند كه می‌توانند اما با آنها صحبت نمی‌شود. اگر نمی‌توانند نفتكش را خارج كنند، قسمت عقب كشتی كه می‌گویند خدمه آنجا بوده را برش بدهند و جست‌وجو كنند. اگر پیكر خدمه پیدا شد، ما حرفشان را قبول می‌كنیم.