راه‌های ایجاد زمان بیشتر

دانشگاه استقلال مالی

راه‌های ایجاد زمان بیشتر

در شماره‌های گذشته درباره استقلال مالی و باید و نبایدهای آن صحبت كردیم. در قسمت قبل نیز به ارتباط زمان و استقلال مالی رسیدیم و به اینجا كه اگر قرار است زمان خودتان را واگذار كنید تا به شما درآمد و پولی پرداخت شود، درآمدتان فعال خواهد بود و اگر بدون در اختیار گذاشتن زمانتان به شما درآمد برسد، این می‌شود درآمد غیرفعال. سپس به اینجا رسیدیم كه یكی از مهم‌ترین كلیدهای استقلال مالی، ایجاد درآمد غیرفعال و درنتیجه زیاد كردن زمانتان است. اما چطور؟
اولین نكته مهم در افزایش زمان، استفاده از زمان‌های دیگران است. مثالش را هم كه زدیم؛ شما مغازه‌ای اجاره می‌دهید و از زمانی كه مستأجر مغازه شما صرف می‌كند، سهم می‌برید. 

روش كاشت و برداشت
در این روش، شما درست مثل باغبان‌ها عمل می‌كنید. یك باغبان گاهی برای كاشت یك درخت ارزشمند، شاید تا پنج شش سال و حتی ده سالی هم وقت صرف كند. اما بعد از آن، دیگر نیازی نیست كه به‌ شدت اولیه وقت صرف كند. بعد از آن، درخت است كه وقت صرف باغبان می‌كند و بدون زحمت اولیه و تنها با مقداری كنترل و مراقبت، نفع زیادی به او می‌رساند. ببینید درخت‌های زندگی‌تان كجاها هستند و چطور می‌توانید آنها را پرورش بدهید. گاهی وقت‌ها یاد گرفتن یك‌تخصص و صرف سه چهار سال عمر برای آن، می‌تواند تا 20-10 سالی شما را از تلاش اضافه معاف كند و صرفا با تلاشی در حد و اندازه كارمندهای دیگر، درآمدی چند برابر نسبت به آنها داشته باشید. گاهی ایجاد یك باغ‌رستوران و دوندگی‌های خاص آن و اقدام به جذب مشتری، می‌تواند بعد از پنج تا ده سال، منجر به درآمد چند برابره حتی نسبت به كاسب‌های همان حوزه بشود.

روش استفاده از متخصصان
قرار نیست شما متخصص تأسیسات، سیم‌كشی و برق، تعمیر لوازم خانگی،‌ رنگ‌كاری و ... باشید. بعضی از خانواده‌ها درست یا غلط، فكر می‌كنند اگر خودشان از این دست كارها را انجام بدهند، صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها خواهد شد. این اصل البته در یك‌صورت درست است؛ درصورتی كه زمان صرف شده برای كار مورد نظر، طوری نباشد كه ارزش زمان‌های از دست داده شده برای كسب درآمد بیشتر از طریق كارتان را نداشته باشد. خیلی‌ها این مهارت‌ها را از زمان نوجوانی و جوانی یاد گرفته‌اند و با كمترین زمان انجامش می‌دهند. اما بعضی‌ها باید كلی سر وكله بزنند كه این امر اشتباه است. شما پولی می‌دهید و از سال‌ها تخصص و تجربه فردی دیگر استفاده می‌كنید و سریع به كار و بار خودتان بر می‌گردید.

روش سازماندهی كارها
در این روش، شما ساختاری را تعریف می‌كنید كه حتی بدون حضور شما هم می‌تواند كارها را پیش ببرد. البته چندماه یا حتی چند سالی باید صرف تأسیس و تأمین این ساختار كنید. اما بعد از آن،‌ این ساختار است كه باعث ایجاد درآمد برای شما می‌شود؛ حتی وقتی كه شما در خواب و سفر و آواز خواندن و لذت بردن از زندگی و وقت‌گذرانی با فرزندانتان هستید.