توطئه كمك‌رسانی به ونزوئلا شكست خورد

توطئه كمك‌رسانی به ونزوئلا شكست خورد


نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای تاكید كرد به كار خود به عنوان رهبر این كشور ادامه می‌دهد. وی همچنین از قطع روابط كشورش با كلمبیا خبر داد و گفت دیپلمات‌های كلمبیایی از كشورش اخراج شدند. این تصمیم درحالی اعلام می‌شود كه روز شنبه دولت كلمبیا تحت حمایت آمریكا كاروانی از كمك‌های انسان دوستانه روانه مرزهای ونزوئلا كرده بود. نیروهای ارتش ونزوئلا مانع ورود این كامیون‌ها شدند و به دنبال آن درگیری‌های شدیدی بین مردم و نیروهای ارتش به وقوع پیوست. در جریان این درگیری‌ها بود كه معترضان با به آتش كشیدن لاستیك‌ها خشم خود را نسبت به ماموران نشان دادند. منابع خبری می‌گویند دراین درگیری‌ها دست‌كم دو نفر كشته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. در همین رابطه چند كامیون كمك‌رسان نیز طعمه حریق شده و در آتش سوختند‌. پس از این حادثه بود كه كارلوس هولمز تروجیلو، وزیر خارجه كلمبیا اعلام كرد رئیس‌جمهور این كشور دستور بازگشت بقیه كامیون‌ها از مناطق مرزی را صادر كرده است. به این ترتیب توطئه نفوذ به ونزوئلا از طریق ارسال كامیون‌های كمك‌رسان شكست خورد‌. نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشتر گفته بود كمك‌های
 انسان دوستانه آمریكا بهانه‌ای برای نفوذ در این كشور بوده و آن را به‌شدت رد می‌كند. دولت آمریكا با برقراری تحریم‌های جدید حداكثر فشارها را بر دولت ونزوئلا می‌آورد تا به خواسته مخالفان تن در‌ دهد‌. روز گذشته خورجه آریازا، وزیر خارجه ونزوئلا در اظهاراتی گفت: وزیر خارجه ایالات متحده به دنبال بهانه‌ای است تا جنگی را علیه كاراكاس راه بیندازد.
وی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده كه یك متخصص جنگ روانی سازمان جاسوسی آمریكاست، تصور می‌كند می‌تواند با ارسال كامیون‌های حامل كمك و به آتش كشیدن این كامیون‌ها توسط مامورانش، جهانیان را گول بزند... اما امروز این عملیات شكست خورده است.
این درحالی است كه خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا از جامعه جهانی خواسته است وارد عمل شده و از او و طرفدارانش حمایت كند.