انتقام به سبک صهیونیست‌ها

ده ها تن فلسطینی به همراه رئیس شورای اوقاف قدس و معاون او بازداشت شدند

انتقام به سبک صهیونیست‌ها

روز گذشته در یك اقدام عجیب و غیر‌منتظره نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به منزل عبدالعظیم سلهب، رئیس شورای اوقاف قدس، او را همراه معاون خود بازداشت و سپس تبعید كردند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد كه طی سه روز گذشته بیش از یكصد فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی بازداشت شده‌اند. هرچند صهیونیست‌ها در این باره دلیلی ارائه نمی‌دهند، اما ناظران معتقدند این اقدامات بیانگر انتقام كوركورانه صهیونیست‌ها ازجوانان فلسطینی مدافع مسجد‌الاقصی است؛ جوانانی كه در یك اقدام شجاعانه طی روزهای گذشته موفق شدند باب‌الرحمه را روی نمازگزاران مسلمان باز كنند.

منابع فلسطینی دیروز گزارش دادند كه نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به منزل عبدالعظیم سلهب، رئیس و ناجح بكیرات معاون شورای اوقاف قدس، آنان را بازداشت كردند. چند ساعت بعد شبكه الجزیره در خبری اعلام كرد شیخ سلهب و معاونش به مدت یك‌هفته از ورود به مسجد‌الاقصی منع شده‌اند. به گفته پایگاه خبری فلسطینی وفا، نظامیان رژیم صهیونیستی به‌دلیل تحولاتی كه در روزهای اخیر در مصلای باب‌الرحمه (از ورودی‌های مسجدالاقصی در بخش شرقی) رخ داد، شمار زیادی از فلسطینیان را بازداشت كردند.
روز جمعه گذشته نمازگزاران فلسطینی موفق شده بودند پس از 16 سال وارد مصلای باب‌الرحمه شوند. درهای این مصلی از سال 2003 به روی فلسطینیان بسته شده بود. فلسطینیان در این اقدام شجاعانه پرچم فلسطین را بر فراز باب‌الرحمه برافراشتند. به‌دنبال آن هزاران فلسطینی برای اقامه نماز جمعه مقابل باب‌الرحمه حاضر شدند.
واكنش خطیب مسجد‌الاقصی
به‌دنبال شدت گرفتن دستگیری‌ها در قدس اشغالی، شیخ عكرمه صبری، خطیب مسجد‌الاقصی و رئیس هیات عالی اسلامی قدس در سخنانی تاكید كرد، بازداشت فعالان فلسطینی از اراده ملت برای تحقق اهداف والای خود و بازگشت امور به قبل نمی‌كاهد، بلكه آنها را متحدتر می‌كند. به گفته وی طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی در مسجد‌الاقصی پایانی ندارد و این رژیم تلاش می‌كند به صورت تدریجی بر این منطقه سیطره پیدا كند. وی خاطر‌نشان كرد: همان‌طور كه مشخص است، تمركز رژیم صهیونیستی در سه سال گذشته بر قسمت شرقی قدس و از جمله باب‌الرحمه بوده است.
رئیس هیات عالی اسلامی در قدس با اشاره به موفقیت فلسطینیان در بازگشایی باب‌الرحمه پس از 16 سال تصریح كرد: روح امید و سرزندگی در میان مردم قدس همچنان جاری است و آنها می‌توانند توطئه‌های رژیم صهیونیستی را مهار كنند. صبری افزود: یكی از مقام‌های صهیونیست جمعه گذشته اعتراف كرد، تلاش‌های این رژیم در سه سال گذشته بی‌نتیجه بوده و این سخن نشان می‌دهد صهیونیست‌ها برای سیطره بر این منطقه برنامه‌ریزی كرده‌اند. وی ادامه داد: شرایط بسیار خطرناك است، ولی پروردگار ما را در برابر تجاوز‌های آنها یاری می‌كند و اما اكنون در مقابل دو احتمال قرار داریم یا این‌كه رژیم صهیونیستی دوباره معركه‌گیری كند و باب‌الرحمه را دوباره ببندد یا آنچه اتفاق افتاده را می‌پذیرد و ما برای هر دو حالت آماده هستیم.
بازداشت‌های گسترده
پایگاه خبری معا فلسطین اعلام كرد، نیروهای رژیم صهیونیستی اقدام به دستگیری
 14 شهروند فلسطینی كردند. همچنین به گزارش این منبع، نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر روز شنبه، سه فلسطینی را به اتهام بازگشایی باب‌الرحمه بازداشت كردند كه در میان آنها ناصر قوس، رئیس انجمن اسرای فلسطین در قدس وجود داشت. شبكه خبری بی.بی.سی نیز در گزارشی نوشت: نیروهای اسرائیلی روز جمعه بیش از
60 فلسطینی را به اتهام تحریك و آشوب بازداشت كرده‌اند. بر همین اساس حسام بدران، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در توییتی در واكنش به این دستگیری‌ها نوشت: رژیم اشغالگر به راحتی شكست خود را در موضوع باب‌الرحمه نمی‌پذیرد و اكنون پس از دستگیری جوانان به بازداشت رهبران و شخصیت‌های برجسته فلسطینی در قدس روی آورده است. روز گذشته كشور اردن اقدامات اخیر صهیونیست‌ها را محكوم كرد. دولت خودگردان و اداره اوقاف اسلامی در قدس نیز با صدور بیانیه‌هایی این‌گونه اقدامات را به‌شدت محكوم كرده و بر حق مسلمانان بر مسجد‌الاقصی تاكید ورزیدند. دولت اردن تأكید كرد: بستن باب‌الرحمه به‌مثابه تعرض آشكار به وضعیت حقوقی و تاریخی این مسجد و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین‌المللی است.