عربستان سفیرش را در آمریكا تغییر داد

عربستان سفیرش را در آمریكا تغییر داد

ملك سلمان، پادشاه عربستان با صدور فرمانی دو تغییر اساسی در دربار پادشاهی این كشور ایجاد كرد.
 وی از یك طرف فرزند خود خالد، برادر كوچك محمد بن سلمان را از پست سفیر این كشور در آمریکا بركنار و وی را به سمت معاون وزیر دفاع این كشور منصوب كرد.
 پادشاه عربستان همچنین در فرمان جدیدی شاهزاده ریما، دختر بندر بن سلطان را به جای خالد به عنوان سفیر این كشور در آمریکا برگزید. این تغییرات چند ماه پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد بن سلمان روی می‌دهد كه در جریان آن عادل الجبیر نیز از مقام وزارت خارجه بركنار و ابراهیم العساف جانشین او شد. البته الجبیر همچنان در نشست‌های بین‌المللی به جای العساف می‌نشیند و به نظر می‌رسد تنها یك جابه‌جایی ساده انجام شده است‌.
 این تغییرات از یك‌سو نشان می‌دهد پادشاه عربستان از سرناچاری خالد را از سفارت در آمریكا برداشته و در عوض او را معاون وزیر دفاع یعنی برادرش محمد كرده است تا در آینده بتواند در جایگاه ولیعهد او نقش بازی كند‌. از سوی دیگر این احتمال وجود داشت كه خالد بن سلمان در ماجرای جمال خاشقجی مورد بازخواست قرار گیرد، زیرا اسناد موجود حكایت از آن دارد كه وی از ماجرای قتل خاشقجی مطلع بوده است.
بنابراین پادشاه عربستان به این وسیله فرزند خود را از یك مخمصه رهایی داده و به جای امن‌تری منتقل كرده است.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی بود که دوم اکتبر به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مقامات ترکیه ولیعهد عربستان و همکارانش را در این قتل دخیل می دانستند.
ریما بندر بن سلطان در اولین واكنش به حكم انتصاب خود در توییتر نوشت: صادقانه‌ترین عبارت‌های تشكر خود را به خادم حرمین شریفین و ولیعهد سعودی به دلیل این اعتماد ارزشمندشان جهت تعیین بنده به عنوان سفیر در آمریكا تقدیم می‌دارم و در مسیر خدمت به كشورم،‌ رهبران و مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهم كرد.
او دختر بندر بن سلطان یا موسوم به بندر بوش، سفیر معروف عربستان در آمریكاست. ریما قبل از تعیین برای این پست از آگوست ۲۰۱۶ نماینده رئیس سازمان كل وزرش عربستان در بخش زنان بود و همچنین از اكتبر ۲۰۱۷ به عنوان رئیس شورای اداره فدراسیون ورزش همگانی عربستان تعیین شد. این برای نخستین بار است كه عربستان سعودی یك زن را به عنوان سفیر خود معرفی می‌كند‌.
این اقدام همچنین به معنای سرپوش گذاشتن برظلمی است كه در عربستان در حق زنان می‌شود‌. ظلمی كه به‌خصوص این یك سال در حق فعالان سعودی نظیر لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان غیره روا شده است.كارن عطیه، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه واشنگتن پست آمریكا به انتخاب ریما به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن واكنش نشان داد و نوشت: باید پس از اطلاعات نادرستی كه خالد بن سلمان درباره كشته شدن [جمال] خاشقجی [روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریكا] منتشر كرد، رسما اخراج می‌شد [نه این‌كه خودش برود].  ریما بندر بن سلطان، از دریچه پول و فعالیت اقتصادی وارد دنیای سیاست و دیپلماتیك شد. وی بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شركت ریمیه بود و همچنین عضو تعدادی از شوراهای مشاوره محلی و جهانی از جمله شورای مشاوره طرح ملی نوآوری عربستان، شورای مشاوره جهانی شركت اوبر و شورای مشاوره خصوصی كنفرانس‌ها
 تید اكس است. ریما همچنین پست ریاست اتحادیه ورزش همگانی عربستان و قائم‌مقام ریاست اداره امور زنان در سازمان كل ورزش این كشور را برعهده داشته است.