مدل «همكاری در فروش» در بازاریابی دیجیتال

مدل «همكاری در فروش» در بازاریابی دیجیتال


با رشد فناوری، تغییر جامعه و كسب‌وكارها،‌ ساختار اقتصاد نیز تغییر كرده است. اقتصاد گیگ (Gig Economy)  یك سیستم بازار آزاد با موقعیت‌های شغلی منعطف و موقتی است كه افراد می‌توانند به صورت آزادكار (freelance) در آن فعالیت كنند. امروزه به دلیل رشد اینترنت و دسترسی افراد به شبكه‌های اجتماعی، امكان كار كردن از هر مكانی بدون نیاز به حضور فیزیكی و قراردادهای دائم بوجود آمده است. در این شیوه كارهای پاره‌وقتی ارائه می‌شود كه به جای یك كارفرما، یك الگوریتم مدیریت كارها را به عهده دارد. این شیوه امكان رشد كارهایی را فراهم می‌كند كه به‌واسطه انتشار یا معرفی اجناس یا خدمات، درصدی به معرفی‌كننده تعلق بگیرد. همكاری در فروش یا فروش رابطه‌ای (Affiliate marketing) شكل جدیدی از بازاریابی است كه برمبنای شبكه ارتباطی افراد كار می‌كند.
در مدل سنتی، یك كسب‌وكار امكان ارائه محصول یا خدمات خود را به گروه محدودی از كاربران دارد؛ زیرا دامنه تبلیغات گسترده‌ای دراختیارش نیست و اگر نیازمند تبلیغات گسترده باشد باید پول هنگفتی برای آن هزینه كند. در مدل همكاری در فروش، تبلیغات (مستقیم یا غیرمستقیم) از طریق شبكه‌های افراد (كه به آنها بازاریاب می‌گویند) صورت می‌گیرد و به ازای فروش یا استفاده مشتریان از محصول به فرد واسطه، درصد تعلق می‌گیرد.
در حقیقت فردی كه بتواند دیگری را با آن كسب‌وكار آشنا كند درصدی از سود فروش آن محصول یا خدمت را دریافت خواهد كرد. مهم‌ترین مزیت این مدل دامنه وسیع و رسیدن به كاربران هدف‌گذاری شده است.
همكاری در فروش مدل‌های مختلفی دارد كه در ادامه به بعضی از آنها اشاره شده است:
 پرداخت به ازای بازدید: در این مدل با اشتراك‌گذاری یك لینك یا آدرس یك محصول، افراد از آن دیدن خواهند كرد. این لینك ممكن است در شبكه‌های اجتماعی یا رسانه‌های مختلف به اشتراك گذاشته شده باشد. به ازای بازدید كاربران از آن محصول یا خدمت به اشتراك‌گذار هزینه‌ای پرداخت خواهد شد.
 پرداخت به ازای كلیك: در بعضی از مدل‌ها این‌كه كاربران صرفا بازدید انجام بدهند مهم نیست و لازم است مثلا روی یك تبلیغ یا بنر خاص كلیك كنند. در این روش به ازای هر كلیك هزینه‌ای به اشتراك‌گذار پرداخت خواهد شد.
 پرداخت به ازای انجام فعالیت: در بعضی از مدل‌ها، كاربران باید عملیات خاصی  انجام دهند؛ مثلا در لینك خاصی ثبت‌نام یا كسانی را به صفحه خاصی دعوت كنند.
  پرداخت به ازای فروش: در بعضی مدل‌ها اگر آمدن كاربر منجر به خرید شود درصدی از خرید به اشتراك‌گذار تعلق می‌گیرد. در این مدل هدف فروش بیشتر محصول است.