شاخص‌های شركت‌های دانش‌بنیان

شاخص‌های شركت‌های دانش‌بنیان

 برچسب «دانش‌بنیان» علاوه بر به همراه داشتن تسهیلات برای شركت‌ها، وقار و اعتماد خاصی به آنها می‌بخشد كه سند دارا بودن دانشی خاص و منحصر به فرد نزد آنهاست. البته فراموش نكنیم كه عنوان دانش‌بنیان به محصولات اطلاق می‌شود نه شركت‌ها، به‌گونه‌ای كه ممكن است در سبد محصولات یك شركت چند محصول باشد اما تنها یكی از آنها دانش‌بنیان شود.
كالاها و خدمات شركت‌ها باید شروط سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه كه از پیش‌شرط‌های دانش‌بنیانی است را داشته باشند. اما ازجمله شاخص‌های عمومی این نوع شركت‌ها باید عنوان كرد كه حداقل دوسوم از اعضای هیات مدیره شركت دارای حداقل دو مورد از شرایط زیر باشند:
1. حداقل دارای مدرك كارشناسی
2. حداقل سه سال سابقه فعالیت كاری یا علمی در حوزه فعالیت شركت یا سابقه مدیریتی
3. دارای حداقل یك اختراع ثبت شده ارزیابی‌شده داخلی یا یك اختراع بین‌المللی مرتبط با حوزه كاری شركت
4. حداقل نیمی از درآمد شركت در یك سال مالی گذشته، ناشی از فروش فناوری، كالا یا خدمات دانش‌بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست كالاهای دانش‌بنیان و خدمات تخصصی دانش‌بنیان) آن شركت از طریق قرارداد باشد
5. سابقه بیمه پرداختی برای حداقل سه نفر از كاركنان تمام‌وقت شركت، حداقل شش ماه
اما پس از عبور از مرحله عمومی، شاخص‌های اختصاصی شركت‌ها مورد بررسی كارگروه ارزیابی قرار می‌گیرد كه در ذیل آن محصول باید از نظر سطح فناوری به سختی قابل كپی‌برداری یا نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه یا منجر به ایجاد خواص یا كاركردهای پیچیده در محصول شده باشد. حال این فناوری می‌تواند نتیجه طراحی یا ایده داخلی، مهندسی معكوس یا ابتدا براساس انتقال فناوری صورت گرفته و سپس تحقیق و توسعه و ایجاد تغییر اساسی انجام شده باشد. پس از تایید كارگروه ارزیابی شركت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شركت‌ها برای مدت دو سال از تسهیلات مختص دانش‌بنیانی بهره‌مند می‌شوند. تاییدیه دانش‌بنیان شركت‌ها برای استفاده از مزایای قانونی، به مدت دو سال بوده و تمدید این زمان، منوط به ارزیابی و تایید مجدد شركت است، زیرا فناوری باید به‌روز و كارآمد باشد و حركت در مرز دانش نیازمند پویایی است؛ به همین علت قلب شركت‌های دانش‌بنیان، واحد تحقیق و توسعه آنهاست.