كلیه‌هایم درد می‌كند!

كلیه‌هایم درد می‌كند!

خیلی از افراد، هر دردی را كه در پهلوها احساس می‌كنند به كلیه‌ها نسبت می‌دهند و با نگرانی زیاد به پزشك مراجعه می‌كنند.
هدف ما از یادداشت امروز، آموزش نحوه تشخیص دردهای كلیوی از غیر كلیوی است و این‌كه یاد بگیریم چه زمانی درد پهلوها رو به كلیه و سیستم ادراری نسبت بدهیم یا این‌كه باید عامل درد را در جایی به جز كلیه‌ها جویا شویم.
شایع‌ترین عامل درد پهلوها، دردهای اسكلتی-عضلانی است كه اغلب ناشی از ضعف عضلات كمر و عضلات مجاور ستون فقرات است كه خصوصا وقتی با اسپاسم و گرفتگی همراه باشد، خود را به‌صورت دردهای شدیدی نشان می‌دهد و گاهی نیز به صورت دوطرفه احساس می‌شود. این دردها معمولا با حركت و فعالیت تشدید می شود و با استراحت و گرم كردن پهلوها رو به بهبود می‌رود.
در این موارد معمولا استراحت، استفاده از شل‌كننده‌های عضلانی و داروهای ضد التهاب و ضد درد، انجام ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات و آب درمانی، لیزر یا تزریق‌های موضعی دارو در موارد شدید كار ساز است.
پس چه زمانی باید درد را به كلیه‌ها نسبت داد و برای ارزیابی و درمان زودتر مراجعه كرد؟
درد پهلوی خفیف تا شدید كه اغلب یكطرفه است، به همراه این موارد می‌تواند علل كلیوی را مطرح كند:
وجود همزمان علائم ادراری مثل سوزش یا تكرر، افزایش شدید، كدر بودن یا خون در ادرار
وجود همزمان تهوع و استفراغ
وجود همزمان تب و لرز و حال عمومی بد
تیر كشیدن درد پهلو در ناحیه تناسلی
كاهش یا قطع جریان ادرار
وجود سابقه بیماری‌های ارولوژیك مثل عفونت ادراری قبلی یا سنگ ادراری
بهبود نیافتن درد به‌رغم درمان‌های معمول شامل استراحت و مسكن و...
در صورتی كه درد پهلوی شما همراه با هر كدام از موارد فوق بود، لازم است آن را جدی گرفته و در اسرع وقت به ارولوژیست مراجعه كنید.
 در این موارد پزشك بعد از اخذ شرح حال دقیق و انجام معاینه، معمولا درخواست آزمایش ادرار و سونوگرافی از سیستم ادراری می‌كند تا علل احتمالی مانند وجود سنگ سیستم ادراری، عفونت كلیه‌ها یا حتی تومور در سیستم ادراری را مشخص كرده و درمان مقتضی را برای شما شروع ‌كند.