خانه تكانی یخچالی!

خانه تكانی یخچالی!


بدون شك یخچال و فریزر از كلیدی‌ترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شوند كه حداقل ماهی یكبار باید تمیز و ضد عفونی شوند. در ادامه نكاتی ذكر می‌شود كه می‌تواند شما را در یك خانه تكانی جانانه یخچال برای شروع یك سال جدید كمك كند.
   بعد از برق كشیدن یخچال، تمامی وسایل موجود در آن باید خارج شود تا تمامی نقاط یخچال در معرض دید باشند. بهتر است این‌كار را زمانی انجام دهید كه حجم مواد غذایی یخچال شما كم است مثلا قبل از خرید هفتگی یا ماهانه. مواظب باشید مواد غذایی بیشتر از یك تا چند ساعت بیرون از یخچال قرار نگیرند. می‌توانید از وسایل خنك كننده در این بازه زمانی استفاده كنید.
  تمامی مواد غذایی كهنه، كپك زده، غیرقابل مصرف و مشكوك را دور بیندازید. ممكن است موادی در یخچال شما وجود داشته باشد كه ماه‌ها از چشم شما دور مانده باشد. باید تاریخ انقضای تمام مواد را چك كنید. موادی را كه هیچ یك از ساكنان خانه علاقه‌ای به مصرف آنها ندارند را دور بیندازید.
  تمام قفسه‌ها، طبقات و سطوح قابل
جدا شدن را خارج کنید و برای شست‌وشوی آنها استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ كافی ا ست. اگر برخی از این سطوح به‌شدت آلوده هستند می‌توانید از مقدار بسیار كمی آمونیاك با نسبت یک به پنج با آب داغ مخلوط و سطوح مورد نظر را برای مدتی در آن بخیسانید. سپس آنها را با دقت شسته و كاملا خشك كنید.
 داخل یخچال را به دقت تمیز و تمام لكه‌ها را پاك كنید. استفاده از مواد ضدعفونی‌كننده شیمیایی ممكن است بوی ناخوشایندی در یخچال ایجاد كند كه توسط برخی مواد غذایی جذب می‌شوند بنابراین می‌توانید از ضدعفونی‌كننده‌های طبیعی استفاده كنید. دو قاشق غذاخوری بیكینگ پودر با یك لیتر آب گرم یا مخلوطی از یک پیمانه سركه سیب با سه پیمانه آب می‌تواند شما را از ضدعفونی شدن داخل یخچال مطمئن کند. برای لكه‌هایی كه بسیار سخت شده و قابل جدا شدن نیستند، می‌توانید از خمیر دندان استفاده كنید كه به‌عنوان ساینده عمل می‌كند و بوی خوبی هم دارد.
  از تمیز شدن كامل قسمت‌های داخلی در یخچال مطمئن شوید.
 واشر یخچال یكی از محل‌های تجمع كپك است. حتما آن را با دقت با محلول سركه یا مواد سفیدكننده رقیق شده تمیز كنید. پس از
خشك كردن، می‌توانید واشر را با اسانس لیمو یا سایر مواد چرب با بوی خوشایند نظیر لوسیون‌های بدن آغشته كنید تا لاستیك آن دچار خوردگی نشود.
  برای قسمت‌های خارجی یخچال نیز می‌توانید از تمیز كننده‌های چند منظوره استفاده كنید.