آیت‌ا... کاشانی برایش مثل پدر بود

آیت‌ا... کاشانی برایش مثل پدر بود


تا جایی كه یادم هست، خلیل از سال1327 به منزل آیت‌ا... كاشانی در پامنار می‌رفت. شهید نواب صفوی هم در آن دوره به آنجا رفت و آمد داشت. او مبارزاتش را از سال 1324 شروع كرد. پس از این‌كه آنها كسروی را زدند، تازه كارشان شكل تشكیلاتی به خود گرفت و مقر و عنوان و روزنامه پیدا كردند، وگرنه قبلا اسامی اعضای خود را یادداشت می‌كردند. خانه آیت‌ا... كاشانی، در واقع كانون مبارزات و تبلیغات بود. شهید نواب درآن دوره رابطه بسیار نزدیكی با آیت‌ا... كاشانی داشت و حتی ایشان را پدر خطاب می‌كرد. آیت‌ا... كاشانی انصافا مورد احترام همه بود و بسیاری از علما، از جمله امام خمینی با ایشان ارتباط و مراوده داشتند. می‌توان گفت مهم‌ترین كانون مسائل دینی و سیاسی در تهران، خانه آیت‌ا... كاشانی بود.
آنها که دكتر مصدق را كانون مبارزات نهضت ملی می‌دانندیا تاریخ را خوب نمی‌دانند یا متأسفانه آن را قلب می‌كنند. البته دكتر مصدق خیلی زحمت كشید و من به هیچ‌وجه خدمات او را نادیده نمی‌گیرم، اما در آغاز حركتِ نهضت ملی، كانون اصلی مبارزات شخص آیت‌ا... كاشانی و مؤمنین و متدینینی بودند كه با پیروی از ایشان به میدان آمدند و تا پایان هم آنها بودند كه پای كار ایستادند. آیت‌ا... كاشانی خانواده مجاهدی داشت و خود و پدرش، در عراق با انگلیسی‌ها جنگیده بودند. سوابق مبارزاتی ایشان با احدی قابل قیاس نبود.
در مورد برادرم خلیل باید روی این نكته هم تأكید كنم كه او بسیار پاك زندگی كرد و جانش را هم خالصانه برای خدا داد و مردانه تا شهادت پایداری كرد.