نگین نسل اول بازیگری

نگین نسل اول بازیگری


آقای بازیگر جزو معدود بازیگران نسل اول بازیگری در سینمای ایران بود كه صرفا به كمیت در بازیگری فكر نمی‌كرد. انتظامی گزیده‌كار و وسواسی بود و تا پیشنهادی او را به لحاظ چالش بازیگری اقناع نمی‌كرد، بازی در نقش و فیلمی را نمی‌پذیرفت. همین گزیده‌كاری هم آقای بازیگر را خاص و متمایز می‌كرد.
استفاده درست او از بدن و بیان و میمیك و رندی‌ها و بازیگوشی‌های خلاقانه‌اش، شخصیتی كاریزماتیك و دوست‌داشتنی از انتظامی ساخت.
چهره ماندگار بازیگری ایران،  تقریبا همیشه‌ شان و سطح بازیگری خود را حفظ كرد. بعد از دوران اوج انتظامی كه مصادف با دهه 60 و 70   بود، آقای بازیگر حتی در دوران كهنسالی هم نقش‌آفرینی‌های درخشانی در كارنامه داشت.
یكی از زیباترین بازی‌های انتظامی، ایفای نقش پدر دكتر سپیدبخت (رضا كیانیان) در خانه‌ای روی آب بود كه به زیبایی تنهایی و تمنای یك پیرمرد ساكن خانه سالمندان را به تصویر می‌كشد. یكی دیگر از بازی‌های ماندگار آقای بازیگر در سنین كهنسالی مربوط به نقش آقای قناتی در مینای شهر خاموش است كه یكی از بهترین نقش‌آفرینی‌های كل كارنامه او هم محسوب می‌شود. او در اینجا هم نقش شخصیتی عاشق را به زیبایی بازی می‌كند.
بازی‌های عزت‌ا... انتظامی در فیلم‌هایی چون حكم، شب، ستاره می‌شود، گاوخونی و دیوانه‌ای از قفس پرید هم كه در همین سن و سال بالاست، نشان از سرزندگی و انرژی خوب این استاد بازیگری داشت.