بازگشت به «جوان سازی» و «مردمی سازی»

بازگشت به «جوان سازی» و «مردمی سازی»


ادامه از صفحه اول
ما این بیانیه را به‌واقع، گامِ دوّمِ انقلاب و چونان «نقطه عطف» می‌انگاریم:
 ما جوانان معتقدیم باید در برخی تصوّرات و تلقّی‌های خویش، «بازاندیشی» کنیم و خود را با اقتضائات و ضرورت‌های خاصِ گامِ دوّم، منطبق گردانیم.  ما نیز همانندِ شما، نیاز به «تحوّل» و «تغییرِ» مبتنی بر مدار و منطقِ انقلابی را احساس می‌کنیم و باور داریم «تحول نسلی»، «تحول گفتمانی» و «تحول ساختاری» لازمه تحقق «نظام انقلابی» مد نظر حضرتعالی می باشدکه از این روی باید این تحول را نخست از تشکل‌ها و نهاد‌های خودجوش جوانانه خویش شروع کنیم و در عین حال تحول خواهی را در تمامی ساختار‌ها و نهادهای اداره کشور، پیگیری مجدانه نماییم.  می‌دانیم باید از یک‌سو، خود را بسیار بیشتر از گذشته، درگیرِ مسأله‌ها و ضرورت‌های انقلاب کنیم و ازسوی‌دیگر، باید روش‌ها و سازوکارهای مفیدتر و حکیمانه‌تری همانند اجتماعی سازی حل مسائل را برای وصول به ارزش‌ها و مقاصدِ انقلابی بیابیم.
 مسیرِ طی‌شده، پُرافتخار و مثال‌زدنی‌ست، امّا عبرت‌اندوزی از گذشته و به‌کاربستنِ تجربه‌ها و افزودن بر شتابِ حرکتِ تکاملیِ انقلاب نیز، یک ضرورتِ انکارناپذیر و موجّه است که باید در مسیر تحول، اسیر نسیان نشود.  اعتقاد داریم که باید در راستای تحقّقِ حداکثریِ مضامین و درون‌مایه‌های بیانیه گامِ دوّمِ انقلاب، «خلّاقانه» و «نوآورانه» بیندیشیم و «ابتکارِ عمل» را در دست بگیریم و «راه‌های مبدعانه و متفاوت» بیابیم.  می‌دانیم که تحول نسلی به تنهایی کفایت نمی کند. ما نیازمند تحول در ساختار‌های مصلوب کنونی و تحول در اندیشه‌های حکمرانی (گفتمان‌ها، نظامات، برنامه‌های کلان، رویه‌ها و...) هستیم. اگر این سه را با هم فراهم نیاوریم، تحول نسلی به‌تنهایی، نمی‌تواند مبدا تحولات شگرف قرار گیرد. از این روی باید جرات و جسارت تحول را در خویش بیش از پیش تقویت کنیم.
تجربیات موفق و بومی انقلاب اسلامی در کارآمدی عملی مدیریت دفاع مقدس و حرکت‌های جهادی گوناگون از قبیل فعالیت‌های خدمت‌رسانی، فرهنگی، دفاعی، علمی و... نشان می دهد که تنها راه گذر از بن‌بست‌نمایی دشمنان در برخی از حوزه‌های حکمرانی و خنثی کردن تلاش شبانه‌روزی آنها برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی، بازگشت به همان تجارب و در رأس آن «جوان‌سازی» و «مردمی سازی» حکمرانی در کشور است. از نظرِ ما، در برابر «مسائل» نظام جمهوری اسلامی هیچ‌گونه بن‌بست و انسدادی وجود ندارد و هیچ چالشی در برابرِ انقلاب و نظامِ جمهوری‌اسلامی نیست، مگراین‌که حلّ‌شدنی است و می‌توان راه‌حل‌ها را از دل ظرفیت‌های درونی استخراج کرد و به کار بست.  می دانیم که اندیشه «پیشرفت» و مبارزه با الگوهای وارداتی ناکارآمد به‌نام «توسعه»، «جهاد کبیر» روزگار ماست. از این روی تلاش‌ها و تبلیغ و اندیشه ورزی خویش را باید معطوف به آن سازیم و لحظه‌ای از آن غافل نشویم.
«معنویت، عقلانیت و عدالت» اگر توامان فراهم نیایند، نسل ما نیز گرفتار انحراف و عدم توفیق خواهد شد. مجاهدت امروز ما که تا پیش از این به جنبش‌های علمی و عدالت‌خواهی و جریان خودجوش مردمی در حوزه فرهنگ و حرکت جهادی در خدمات اجتماعی، آزموده آبدیده شده است، از این واقعیت اجتماعی و سنت تاریخی، در نقش آفرینی گسترده تر امروزین، نباید غافل شود.
عهد می بندیم؛ ما نسلِ جوانِ انقلابی با فرارسیدنِ دهه پنجمِ حیاتِ انقلاب، با شما «عهدِ ایمانی» می‌بندیم که به کوری چشمِ دشمنانِ کینه‌توز و خبیث، به‌خصوص شیطانِ بزرگ آمریکا، ایرانِ اسلامی را به قلّه‌های «پیشرفت» و «اعتلاء» خواهیم رساند ان شاءا... وآن را به خاستگاه و گرانیگاهِ تمدّنِ اسلامی تبدیل خواهیم کرد و انگیخته‌های خود را با انگیزه‌های مدنظر بیانیه گام دوم تنظیم نموده و برای تحقق آن، تمهیدات عملی بیندیشیم. در اولین گام آن «گفت‌وگوی ملی جوانان» حول بیانیه گام دوم انقلاب را در دستور کار قرار داده ایم که ان شاءا... نتایج ملموس و عینی آن در آینده نزدیک در عرصه‌های مختلف نمایان خواهد شد. ما فرزندان جوان شما برای عدالت‌گستری و مبارزه قاطعانه با فساد و نیز تحقق همه توصیه‌ها و تکالیف راهبردی مندرج در بیانیه، «پیمان برادری و جوانمردی» بستیم تا ان شاءا... همچون رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان جوان حریم حرم آل‌ا... در برابر خدا و تاریخ سربلند باشیم.
در پایان، باز هم از توجّه و لطفِ حضرت‌عالی تشکر می‌کنیم و از خدای متعال می‌خواهیم که نعمت و موهبتِ حضورِ شما در مقامِ امامت و هدایتِ جامعۀ اسلامی و مسلمانانِ جهان را تداوم ببخشد.
والسلام‌علیکم‌ورحمه‌ا...‌و‌برکاته.
جمعی از جوانانِ انقلابیِ ایرانِ اسلامی