صف خلوت سینما، صندلی خالی تئاتر

صف خلوت سینما، صندلی خالی تئاتر

چقدر سینما می‌روید؟ چقدر به تماشای تئاتر می‌نشینید؟ آیا این هنرها در تفریحات شما طی ماه یا سال نقش دارند؟ اینها سؤالاتی است كه در سال بارها مطرح شده و مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. مركز افكارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) سراغ مردم رفته و در آخرین ماه سال این سؤالات را با آنها مطرح كرده تا ببیند اوضاع از چه قرار است و آیا تغییری در روابط مردم با سینما و تئاتر ایجاد شده است یا نه.
در بخش نظرسنجی سینمایی آمارها نشان می‌دهد 8/69 درصد مردم ایران تا كنون سینما رفته‌‌اند و 2/30 درصد از جمعیت ایران در طول عمر خود هنوز به سینما نرفته‌اند. 5/37 درصد بیش از سه سال پیش به سینما رفته‌اند و 4/10 درصد هم آخرین بار بین یك تا سه سال پیش بوده كه به سینما رفته‌اند. ۲۲ درصد پاسخگویان هم اعلام كرده‌اند آخرین باری كه به سینما رفته‌اند كمتر از یك‌سال پیش بوده است.
در عرصه تئاتر اما آمارها شكل عجیب و تا حدی دور از انتظار به خود می‌گیرد. هر چند همه می‌دانیم تئاتر در ایران و حتی در جهان هنر چندان مردمی و عامه‌پسندی نیست، اما این‌كه 6/88 درصد مردم ایران تاكنون به تئاتر نرفته باشند، آمار بالایی محسوب می‌شود. آن‌طور كه نتایج نظرسنجی نشان داده، 3/6 درصد پاسخگویان اعلام كرده‌اند هرچند سال یكبار به تئاتر می‌روند، 1/3 درصد اعلام كرده‌اند سالی یك بار به تئاتر می‌روند، 3/1 درصد از پاسخگویان اعلام كرده‌اند هرچند ماه یكبار به تئاتر می‌روند، 5/0 درصد نیز اعلام كرده‌اند هر ماه یك بار تئاتر می‌روند و در نهایت 2/0 درصد نیز اعلام كرده‌اند هر ماه چند بار به تئاتر می‌روند.