نقل نوروز  و تنقلات سالم!

سبد غذایی نوروز را با خوراكی‌های چرب، شیرین و شور، پر نكنید

نقل نوروز و تنقلات سالم!

عید نوروز برای ما ایرانی‌ها با خوراكی‌های عیدانه شیرین و شور، معنا پیدا می‌كند. كسی كمتر در دید و بازدیدهای نوروزی تمایل به خوردن سیب و خیار نشان می‌دهد و بیشتر برای چشیدن مزه انواع شیرینی‌های چرب و شیرین و پركالری و مغزهای شور و بو داده (البته اگر در پذیرایی عید امسال با توجه به قیمت بالایش جایی داشته باشد) وسوسه می‌شود .

به گفته محققان، یكی از عوامل تاثیرگذار بر الگوی نادرست تغذیه ما، موضوع تعارفات و تكلفات رایج در مهمانی‌هاست. در حالی‌كه این تعارف‌ها، مجوزی برای ناپرهیزی غذایی در ایام نوروز نیست‌. به ویژه كسانی كه بیماری‌های متابولیك مثل چاقی، دیابت، فشار و چربی خون بالا دارند یا درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند باید نظم تغذیه‌ای و مصرف داروهای خود را طبق روال همیشگی در ایام نوروز حفظ
كنند .
حفظ نظم تغذیه‌ای در دیابتی‌ها
دیابت از بیماری‌هایی است كه رعایت‌ تغذیه‌ و مصرف دارو به هیچ بهانه‌ای نباید برای كنترل مطلوب آن نادیده گرفته شود.
افراد مبتلا به دیابت نوع یك كه انسولین دریافت می‌كنند باید نظم غذایی خود را همچنان حفظ كنند و در صورت تغییرات احتمالی در خورد و خوراك خود در نوروز، میزان انسولین دریافتی خود را مدیریت
كنند‌.
مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز هرگز نباید میزان غذایشان را در تعطیلات تغییر دهند‌. همچنین باید تنقلات سالم از جمله آجیل خام و میوه‌های خشك مصرف كنند و استفاده از شكلات و شیرینی را محدود كنند.
بعلاوه نباید از مصرف داروهایشان غفلت كنند‌. همچنین باید از فعالیت‌های فیزیكی سنگین چون كوهپیمایی و راهپیمایی‌های طولانی پرهیز كنند‌. ناگفته نماند این مراعات‌های تغذیه‌ای و تحركی در مورد دیگر بیماران متابولیك و افراد سالمند نیز صدق می‌كند .
سبد خوراكی سالم نوروزی
با توجه به خطراتی كه بی‌توجهی به محتویات نامناسب سبد خوراكی مصرفی برای ما دارد، ضروری است در رفتار و نیز تهیه محتویات سفره نوروزی خود تجدید نظر كنیم.
فراموش نكنید نیازمندی‌های بدن ما در ایام مختلف سال ثابت بوده و تعطیلات نوروز هم از این قاعده مستثنا نیست. پس باید از انباشته شدن خوراكی‌های مضر (چرب، شیرین و شور) در سبد مصرفی خود پرهیز كنیم.
خوراكی‌های چرب، شور و شیرین گرچه خوشمزه هستند و تنوع حضور آنها در میزهای پذیرایی، از نشانه‌های مهمان‌نوازی و احترام ما به مهمان محسوب می‌شود، اما رواج آن می‌تواند نتیجه معكوس داده و سلامت‌مان را به‌طور جدی به خطر بیندازد .
كم شیرین و كم نمك!
توصیه می‌شود در چیدمان سفره‌های پذیرایی خود از تنوع شیرینی‌ها اجتناب و بیشتر از انواع كم شیرین و كم چرب و با ابعاد كوچك‌تر استفاده كنیم تا زیان كمتری از بابت مصرف آن متوجه خود و مهمان‌مان
 بشود.
آجیل‌ها نیز حتما از نوع بدون نمك تهیه شود، زیرا بررسی‌های آماری نشان‌دهنده مصرف بیش از حد مجاز نمك در جامعه ماست كه از عوامل بروز فشارخون و بیماری‌های قلبی در ایرانی‌هاست .
لذت از یك بشقاب میوه
میزان مطلوب مصرف گروه میوه‌ و سبزیجات در شبانه‌روز، شامل دو سهم میوه و سه سهم سبزی است كه متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده عدم تكافوی مصرف اكثریت افراد جامعه ماست.
به همین سبب توصیه می‌شود پذیرایی‌های خود در ایام نوروز را بر این گروه از خوراكی‌ها متمركز كنیم و حتی در یك رویكرد نو بتوانیم از گروه سبزیجات به شكلی خوشایند (استفاده از برش‌های هویج و كرفس همراه آبلیموی تازه) در مهمانی‌های خود بهره
 ببریم.
دسر بعد از غذای اصلی؛ چرا؟
چند سالی است كه در بسیاری مهمانی‌ها علاوه بر چیده شدن چند نوع غذا (پیش‌غذا و غذای اصلی)، انواع دسر نیز سرو می‌شود. این نوع پذیرایی، هم پرخوری مهمانان را در پی دارد، هم باعث زحمت چند برابری میزبان می‌شود و نیز بابت باقیمانده غذای مهمانی، موجب اسراف و برهم خوردن سبد مصرفی میزبانان طی روزهای آتی پس از مهمانی می‌شود.
پس توصیه می‌شود علاوه بر چیدن سفره‌هایی بسیار ساده‌تر، از پرخوری و مصرف خوراكی‌های مضر نیز به‌طور جدی خودداری كرده و در پاسخ به تعارفات میزبان با ارائه توضیحات به افزایش آگاهی وی نیز كمك كنیم.
از تحرك فیزیكی غافل نشوید
داشتن نوعی فعالیت بدنی مناسب در تعطیلات نوروز به حفظ سلامت جسم و روان و نیز پیشگیری از اضافه وزن بسیار كمك می‌كند‌.
متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد جامعه ما به‌شدت با فقر حركتی و بی‌توجهی به مقوله فعالیت بدنی درگیر است. در حالی كه تغییر فصل و بهتر شدن آب و هوا می‌تواند بهانه‌ای برای تغییر و اصلاح سبك زندگی در سال جدید باشد .