جدا شدن عضلات شكم بعد از زایمان

جدا شدن عضلات شكم بعد از زایمان


 بسیاری از خانم‌هایی كه باردار هستند یا فقط یك بچه دارند، راجع به تأثیر زایمان بر عضلات شكمی و عضلات مركزی خود نگرانند. درباره این‌كه چگونه وضعیت عضلات شكم را حفظ كنیم تا اثرات منفی و دراز مدت بارداری را به حداقل برسانیم، تصورات غلط زیادی در میان مردم وجود دارد.
یكی از نگرانی‌های شایع، جدایی عضلات شكم بعد از زایمان است. این عبارت «جداشدن عضلات» به نظر ترسناك و نگران‌كننده می‌رسد، اما در واقع این یك فرآیند طبیعی است كه در حاملگی اتفاق می‌افتد و عضلات شكم شما واقعا از هم جدا نمی‌شود. عضلات شكم در حالتی كه باردار نیستید هم از هم جدا هستند. عضلات راست شكمی در جلو كه معمولا بین مردم به شش تكه یا سیكس پك معروفند، دو نوار موازی عضلانی جدا از هم هستند كه به وسیله یك غلاف بسیار محكم از جنس بافت هم‌بند در كنار هم قرار می‌گیرند. در طول بارداری این غلاف همزمان با رشد جنین كشیده می‌شود و به همین علت عضلات راست شكمی از هم دور می‌شوند. مقدار فاصله بین این عضلات در بانوان متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. وقتی این فاصله بیش از حد طبیعی باشد، غلاف فیبروز نگهدارنده آنها بیش از حد كشیده و نازك می‌شود و بعد از تولد نوزاد متعاقب این كشیدگی بیش از حد بافت نمی‌تواند به حالت اولیه خود برگردد. این كشیدگی بیش از حد باعث از بین رفتن ثبات در كل سیستم عضلات مركزی می‌شود و دردهای كمر و لگن را در پی خواهد داشت.
متأسفانه انجام تمرینات معمول عضلات شكم به تنهایی، نه فقط كمكی به درمان این مشكل نمی‌كند بلكه به علت اعمال كشش بیشتر به این بافت، باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار هم می‌شود. بنابراین دراز و نشست در این مشكل ممنوع است.
مراجعه به فیزیوتراپی و ارزیابی عملكرد عضلات مركزی تنه، اولین اقدام مؤثر در درمان این مشكل است. درمان این جداشدگی عضلانی به یك رویكرد كلی نگر در بدن نیاز دارد، چه بسا ممكن است جداشدن عضلات شكم بعد از زایمان عارضه مشكل دیگری در سیستم اسكلتی عضلانی مادر باشد و درمان آن به‌تنهایی نتایج موقت و كوتاه مدت در پی خواهد داشت. در صورت بارداری مشاوره با یك فیزیوتراپیست می‌تواند عملكرد عضلات مركزی شما را ارتقا دهد و از بروز جداشدن عضلات شكم بعد از تولد نوزاد پیشگیری كند.