قتل و قصاص به خاطر برنج سهمیه‌ای

قتل و قصاص به خاطر برنج سهمیه‌ای

حكم قصاص مردی كه 13سال قبل دست به جنایت زده بود پس از كش و قوس فراوان قضایی دیروز در دیوان عالی كشور تایید شد. پیشتر، حكم قصاص این متهم در دیوان عالی كشور شكسته شده بود.
به گزارش جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از 28 شهریور 85 به دنبال جدال خونین در مغازه برنج‌فروشی در خیابان ابوذر اسلامشهر در دستور كار پلیس قرار گرفت. شواهد نشان می‌داد صاحب مغازه - كه وحید 20 ساله بود  بعد از درگیری با بهروز 25ساله وی را زخمی كرده و گریخته بود. بهروز كه از سوی شاهدان به بیمارستان منتقل شده بود به خاطر شدت خونریزی جان سپرد و تلاش برای ردیابی وحید آغاز شد. وحید شش سال فراری بود تا این‌كه پلیس او را در حالی که در خودرویش مقدار زیادی شیشه جاساز كرده بود شناسایی و دستگیر کرد. وحید به قتل اعتراف كرد و در دادگاه كیفری سابق استان تهران پای میز محاكمه ایستاد. وی ادعا كرد در دفاع از خودش دست به قتل زده است. با دفاعیات وی قضات دادگاه او را به قصاص محكوم كردند. حكم صادره در دیوان عالی كشور تحت رسیدگی قرار گرفت و قضات دیوان عالی كشور اعلام كردند چون وحید ادعا می‌كند در دفاع از خودش دست به قتل زده و ناخواسته بهروز را كشته مستحق قصاص نیست. به این ترتیب حكم قصاص وحید در دیوان عالی كشور  شكسته شد و وی این بار در شعبه چهارم دادگاه كیفری یك استان تهران پای میز محاكمه ایستاد.
در جلسه دادگاه، اولیای دم برای وحید حكم قصاص خواستند. برادر مقتول كه شاهد درگیری خونین بود به قضات گفت: عصر بود كه برادرم برای خرید برنج سهمیه‌ای به مغازه وحید رفت. اما خیلی زود بازگشت و گفت وحید او را مسخره كرده و گفته فردا برای خرید برنج به او مراجعه كند. برادرم می‌گفت وحید به او ناسزا گفته است. به همین خاطر من همراه برادرم به مغازه وحید رفتم اما او و برادرم با هم درگیر شدند و وحید مقابل چشمان من با شیشه شكسته نوشابه به شكم برادرم زد.
سپس وحید به دفاع پرداخت و منكر جنایت عمدی شد. وی گفت: چند روز بیشتر به ماه رمضان نمانده بود. آخرشب بود و من در مغازه مشغول بسته‌بندی مقدار زیادی برنج برای فروش در ماه رمضان بودم كه بهروز به مغازه‌ام آمد و با قلدری چند گونی برنج خواست. به او گفتم چون هنوز اتحادیه، نرخ برنج را برای ماه رمضان اعلام نكرده، نمی‌توانم به او برنج بفروشم. گفتم بهتر است فردا صبح مراجعه كند اما او عصبانی شد و مغازه را ترك كرد. دقایقی بعد من مشغول جارو زدن مغازه‌ام بودم كه این بار بهروز و برادرش وارد مغازه شدند. بهروز دو شیشه نوشابه در دست داشت كه به سمت من حمله كرد. من هم با جارویی كه دسته آن آهنی بود برای دفاع از خودم یك ضربه به كتف بهروز زدم. او با شیشه شكسته نوشابه به شكم و سر من زد كه زخمی شدم. بهروز با من گلاویز شده بود كه با هم روی زمین افتادیم و در آن بین شیشه شكسته نوشابه به شكم و پای او فرو رفت. 
در پایان جلسه قضات دادگاه با توجه به مدرك‌های موجود در پرونده این بار نیز وحید را كه حالا 33 سال دارد به قصاص محكوم كردند. این حكم 13 سال بعد از جنایت و با كش و قوس فراوان قضایی دیروز در دیوان عالی كشور مهر تایید خورد و قطعی شد.