مقررات منع آمد و شد در خارطوم

مقررات منع آمد و شد در خارطوم

ارتش سودان بعد از آن‌كه معترضان توانستند برای اولین بار خودشان را به نزدیكی‌های كاخ ریاست‌جمهوری برسانند، در شهر خارطوم مقررات منع آمد و شد اعلام كرد. به گزارش العالم، رسانه‌ها گزارش داده بودند معترضانِ مخالف با عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در خارطوم برای اولین بار خودشان را به مقر ارتش رساندند. محل اسكان رئیس‌جمهور سودان فاصله چندانی با این مكان ندارد. در همین حال نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشك‌آور پرتاب كرده و چند نفر را دستگیر كردند. ارتش تا‌كنون در اعترضات دخالت نكرده است.
تظاهر‌كنندگان با سردادن شعارهایی خواستار پیوستن ارتش به مردم برای سرنگونی دولت سودان شدند. تظاهرات در سودان در ابتدا در اعتراض به مسائل اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی آغاز شد، اما معترضان اكنون خواستار كناره‌گیری عمر البشیر از قدرت هستند. روز شنبه گذشته نیروهای امنیتی برای متفرق كردن معترضان از گاز اشك‌آور استفاده كردند و چند نفر را بازداشت كردند، اما با وجود این هزاران تظاهر‌كننده توانستند برای نخستین بار خود را مقابل مقر فرماندهی ارتش برسانند كه فاصله چندانی با كاخ ریاست جمهوری ندارد. این تظاهرات به مناسبت سی و چهارمین سالگرد كودتای سودان برگزار شد كه طی آن جعفر نیمیری، رئیس‌جمهور وقت سقوط كرد.
انجمن صنفی متخصصان سودان كه متشكل از كانون‌های وكلا و پزشكان این كشور است از گروه‌های اصلی ترتیب‌دهنده این اعتراضات بوده است. پزشكان سودانی نیز در جریان چهار ماه گذشته به رهبران اصلی اعتراضات این كشور بدل شدند و به همین علت هم هدف سركوب‌های مقام‌ها و نهادهای امنیتی قرار گرفتند. دو ماه پس از آغاز اعتراضات در ماه دسامبر سال گذشته، بسیاری امیدوار شدند عمرالبشیر آماده استعفا و كناره‌گیری از قدرت باشد اما رئیس‌جمهور سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده به اختیارات خود برای مقابله با معترضان افزود. عمر البشیر حدود ۲۰ سال است در راس قدرت باقی مانده است. به گزارش دیدبان حقوق‌بشر از زمان آغاز اعتراضات ۵۱ نفر كشته شده‌اند، هر چند دولت سودان آمار كشته‌شدگان را ۳۱ نفر می‌داند.