السراج: حفتر كودتا كرده است

السراج: حفتر كودتا كرده است

فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی معتقد است ژنرال حفتر با حمله به طرابلس علیه دولت قانونی این كشور كودتا كرده است. وی می‌گوید حفتر با حمله به طرابلس، این كشور را به بیراهه می‌كشاند. حفتر خلف وعده كرد و از پشت به ما خنجر زد. ما از تحركات نیروهای وی غافلگیر شدیم. وی افزود: ما برای تقویت توافق در لیبی امتیازهای زیادی دادیم. دستمان را برای صلح دراز كردیم، اما جنگ حفتر كودتایی علیه توافق سیاسی است و ما با زور جواب او را خواهیم داد. تمامی كسانی كه در به خطر انداختن جان مردم دست داشته باشند در مقابل دستگاه قضای محلی و بین‌المللی قرار می‌گیرند.
نیروهای حفتر از روز پنجشنبه عملیاتی را برای «آزادی طرابلس از دست تروریست‌ها» آغاز كردند و اخبار حاكی از این است كه كنترل مناطق و شهرهایی را هم در نزدیكی طرابلس در دست گرفته‌اند. به گفته منابع درگیری‌هایی نیز میان نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت توافق ملی رخ داده است. تحولات نظامی در غرب لیبی درحالی صورت گرفته كه سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شهر غدامس بین ۱۴ و ۱۶ آوریل تلاش می‌كند. غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی شنبه اعلام كرد این كنفرانس ملی فراگیر با هدف حل بحران و در موعد خود برگزار می‌شود مگر این‌كه شرایط ناگواری موجب به تأخیر انداختن آن شود.
از سال ۲۰۱۱ لیبی شاهد درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان مسلح است. درحال حاضر نیروهای حفتر كنترل شرق لیبی و بخشی‌هایی از جنوب این كشور را نیز در دست دارند. آخرین خبرهای روز گذشته از درگیری‌های شدید در حومه طرابلس و اعلام بسیج عمومی از سوی دولت وفاق حكایت داشت. طی روزهای گذشته بيشتر كشورهای جهان خواستار توقف حملات در طرابلس و روی آوردن به میز مذاكره برای حل اختلافات در این كشور شدند. گفته می‌شود دولت‌های مصر، عربستان و امارات در كنار دولت فرانسه از اقدامات ژنرال حفتر حمایت می‌كنند. برخی تحلیلگران درگیری‌های اخیر در طرابلس را نشانه‌ای از یك جنگ نیابتی بین برخی دولت‌های خارجی می‌دانند و می‌گویند ادامه این درگیری‌ها می‌تواند روزهای خونباری را برای ساكنان پایتخت لیبی رقم بزند.