نسل امروز  را از چشم «نسل امروز» ببینیم

گفت‌وگو با امیرابراهیم رسولی، مجری برنامه نسل امروز که قرار است موضوعات روز جامعه را بررسی کند

نسل امروز را از چشم «نسل امروز» ببینیم

 برنامه تلویزیونی 26 قسمتی «نسل امروز» با اجرا و سردبیری امیرابراهیم رسولی و با تهیه‌كنندگی مریم فیروزی از 17‌اسفند هر جمعه ساعت 10 و 30 دقیقه روی آنتن شبكه پنج رفت و با گذشتن تعطیلات نوروز قسمت سوم آن جمعه گذشته پخش شد. به گفته تهیه‌كننده نسل امروز این برنامه قرار است پرداختی دقیق، شفاف و مستدل به مسائل فرهنگی و اجتماعی روز جامعه و به‌ویژه نسل جدید داشته باشد. در این رابطه با مجری و سردبیر برنامه گفت‌وگو كردیم.
مناظره نه، گفت‌وگو كنیم
پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی به نظرم آمد كه باید جایی سراغ مسائل فرهنگی و اجتماعی برویم كه هم ملموس و هم مرتبط با نسل امروز باشد. در این صورت نسل جدید كه برنامه را می‌بیند، احساس می‌كند به معضلات و مسائل او پرداخته می‌شود و با برنامه ارتباط برقرار می‌كند. بهتر دیدیم در صداوسیما به جای این‌كه بخواهیم به سمت جدل و مناظره برویم، بیاییم حرف بزنیم و در این گفت‌وگو حتما یك طرفش نسل امروز باشد، كسی كه این نسل را به لحاظ سن و تخصص نمایندگی كند. در سه برنامه پخش شده این اصل رعایت شده است. تلاش کردیم از موضوعات كلی به سمت طرح جزئیات بیاییم تا سراغ موضوعات كلیشه‌ای نرویم. مثلا وقتی می‌خواستیم در مورد ازدواج صحبت كنیم از زاویه‌ای دیگر یعنی ازدواج‌گریزی به آن توجه كردیم و به آن دیدگاه كلیشه‌ای كه این مساله را تنها به توقعات، هزینه مسكن و... محدود می‌كند، بسنده نكردیم.
نصیحت نمی‌كنیم
برای حفظ ارتباط مخاطب نسل جوان با برنامه سعی كردیم آیتم‌های ویژه‌ای را تعریف كنیم، مثلا با توجه به اقتضای روحی جوانان به جای این‌كه بخواهیم در آخر هر برنامه جمع‌بندی و نصیحت كنیم، آیتم با نسل دیروزی‌ها را گذاشتیم و از تجربه موسپید کرده‌ها در مورد موضوع استفاده می‌كنیم.
اولویت‌ها
برای تعیین اولویت‌هاو موضوع‌های برنامه در اتاق فكر با همدیگر گفت‌وگو و از نتایج نظرسنجی‌های موسسات فرهنگی - اجتماعی هم استفاده می‌كنیم. مثلا از این طریق می‌فهمیم كه فضای مجازی، ‌ناهنجاری‌های خیابانی و... برای جوانان دغدغه است و در این حوزه جلسه برگزار می‌كنیم تا به موضوع جذاب و مهمی در این مورد بپردازیم.
نسل امروز در «نسل امروز»
سعی كردیم نقطه تمایز ما با برنامه‌های مشابه در این دو مورد باشد: یكی این‌كه نسل امروز بازیگر اصلی برنامه است و همیشه سعی داریم یكی از دو مهمان برنامه نسل امروزی باشد. دوم آن‌كه به موضوعات كلی نگاه نكنیم و درباره جزئیات موضوع صحبت و بحث كنیم. نكته دیگر این است كه در این برنامه مثل دیگر برنامه‌های تلویزیون به دنبال جایزه‌های آن چنانی یا استفاده‌های از چهره‌های مشهور نیستیم. برخی معتقدند اینهاست كه مخاطب را جذب می‌كند اما به نظر ما با گذشت برنامه موضوع اهمیت بیشتری از این حواشی پیدا می‌كند. در انتخاب مهمانان هم با تحقیق پیش می‌رویم مثلا در ارتباط با موضوع چهره‌های معروف از آنهایی دعوت كردیم كه خود در فضای مجازی دچار مشكل نباشند. فكر می‌كنیم گاه صداوسیما، خود در انتخاب یک چهره مشهور اشتباه می‌كند ولی ما با دقت و وسواس علاوه بر شهرت به مسائل دیگر هم درباره آن آدم توجه می‌كنیم.
پیوند شكاف نسل‌ها
همانطور که گفتم اساسا در برنامه به دنبال مناظره نیستیم و می‌خواهیم نگاه‌های متفاوت را مطرح كنیم و به همین دلیل نماینده نسل امروز را مقابل نسل دیروز قرار می‌دهیم تا تفاوت و شكاف نسلی را نشان دهیم. جدا از این مورد ممکن است مسؤولی را مقابل نسل امروز قرار دهیم تا راجع‌به عملكردش درباره نسل جدید در گذشته و حال صحبت كند.
بازخورد
باید راجع‌به بازخورد منطقی صحبت كنم. با پخش سه برنامه كه میان  آن وقفه نوروز هم بوده است، نمی‌توان در مورد تاثیرات برنامه درست قضاوت كرد. باید زمان بیشتری بگذرد  تا در مورد بازخوردها به جمع بندی برسیم.