نامگذاری غیررسمی سیاهچاله

نامگذاری غیررسمی سیاهچاله

یك زبان‌شناس اهل هاوایی سیاهچاله‌ای كه تصویر آن منتشر شده را نامگذاری كرده است. این در حالی است كه تاكنون بنیاد ستاره‌شناسی بین‌المللی نامی برای سیاهچاله انتخاب نكرده است.
به گزارش ایرنا، نخستین تصویر واقعی از یك ابر سیاهچاله چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد. اما این ابر سیاهچاله هنوز نامی ندارد یا حداقل نام رسمی برای آن انتخاب نشده است.
گروهی از محققان كه تصویر ابر سیاهچاله را ساخته‌اند آن را M87 می‌نامند، اما «لاری كیمورا» یك استاد زبان‌شناسی با الهام از آوازهای محلی هاوایی نام Powehi (پوو‌هی) را برای آن انتخاب كرده كه به معنای «تاریكی بی‌انتهای زیبا» است. جالب آن‌كه گروه بین‌المللی كه نام اجرام ستاره‌شناسی را انتخاب می‌كند هنوز هیچ نامی برای ابر‌سیاهچاله انتخاب نكرده است.
به طور معمول بنیاد ستاره‌شناسی بین‌المللی نام ستارگان و اجرام آسمانی را انتخاب می‌كند، اما تاكنون فقط اجرام داخل منظومه شمسی و ستارگان خارج از آن را نامگذاری كرده است. این بنیاد هنوز كمیته‌ای برای بررسی اجرام آسمانی دیگر مانند سیاهچاله‌ها، كهكشان‌ها یا تپ اخترها ندارد. جالب آن‌كه كیمورا حتی قبل از آن‌كه تصویر از سیاهچاله رونمایی شود، نام مذكور را برای آن انتخاب كرد.