تولد نوزادی با 3 والد

تولد نوزادی با 3 والد

پژوهشی در یونان با تركیب دی.ان.ای سه فرد به تولد یك نوزاد منجر شد. محققان یونانی و اسپانیایی این پژوهش را انجام داده‌اند.
به گزارش مهر، یك زن یونانی با استفاده از روش جنجالی كه دی.ان.ای سه فرد را تركیب می‌كند، فرزندی به دنیا آورده است. این نخستین آزمایش كلینیكی در نوع خود برای درمان ناباروری است.
نوزاد پسر مذكور در ۹ آوریل متولد شد. مادر ۳۲ ساله او بارها از طریق IVF تلاش كرد باردار شود اما موفق نشد. در حال حاضر نوزاد و مادر در سلامت كامل در آتن هستند.
محققان اسپانیایی و یونانی این پژوهش را انجام داده‌اند. آنها ادعا می‌كنند با انجام این فرآیند نقطه عطفی در تاریخ علم پزشكی به وجود آورده‌اند، اما عده‌ای از كارشناسان درباره استفاده از این تكنیك برای درمان ناباروری اظهار نگرانی كردند.
به گفته پزشكان مسؤول این پروژه، موفقیت آنها اكنون می‌تواند به زوج‌هایی كه در سراسر جهان از ناباروری و بیماری‌های میتوكندری رنج می‌برند كمك كند. این روش برای كمك به خانواده‌هایی به كار گرفته می‌شود كه به بیماری‌های میتوكندریایی كشنده كه از مادر به نوزاد منتقل می‌شوند، مبتلا هستند.
بعضی خانواده‌ها چندین كودك خود را به دلیل بیماری‌های غیرقابل درمان میتوكندری از دست داده‌اند. این بیماری باعث می‌شود كه فرد انرژی كافی برای ادامه ضربان قلب نداشته باشد. به هرحال در روش IVF تخمك مادر، اسپرم پدر و تخمك از یك زن اهدا‌كننده تركیب شد. روش مذكور spindle nuclear transfer  نام دارد كه طی آن میتوكندری دی.ان‌.ای كه به عنوان نیروگاه سلول شناخته می‌شود را از تخمك مادر اصلی جدا كرده و با DNA سالم تخمك اهدا‌كننده جایگزین كرده‌اند. در مرحله بعد تخمك مذكور با كمك اسپرم پدر بارور و به بدن مادر منتقل شد. نوزاد متولد‌شده ویژگی‌های ژنتیكی مادر و پدر و اندكی از ژن‌های فرد اهدا‌كننده تخمك را در خود دارد.