سلامت و كیفیت گوشت چرخ‌كرده

سلامت و كیفیت گوشت چرخ‌كرده


در تعطیلات نوروز سال جاری، 12 تن گوشت چرخ‌كرده تقلبی تهیه شده از سنگدان و دل مرغ در مشهد كشف شد. این گوشت‌های تقلبی ارزان‌قیمت، مصداقی بودند برای این ضرب‌المثل كه هیچ ارزانی بی‌علت نیست.
اندام‌های غیرمجاز مرغ نظیر سنگدان، ارزش تغذیه‌ای ناچیزی داشته و اغلب آلودگی میكروبی دارند. گاهی متقلبان برای آن‌كه گوشت چرخ‌كرده رنگ قرمز طبیعی پیدا كند، به گوشت مقادیر زیادی از تركیب شیمیایی سرطان‌زا به‌نام نیتریت سدیم اضافه می‌كنند، بنابراین فروش گوشت‌های خیلی ارزان، معمولا شك‌برانگیز است.
ترجیحا گوشت چرخ‌كرده بسته‌بندی شده از برندهای معتبر و خوشنام خریداری شوند و حتما شناسه بهداشتی تولید داشته باشد. بسته به میزان چربی، گوشت چرخ‌كرده در یخچال به مدت دو تا سه روز و در فریزر خانگی تا 90 روز قابل نگهداری است. برای حفظ ایمنی میكروبی گوشت در روزهای گرم بهار و تابستان، هنگام خریداری مایحتاج در بازار بهتر است گوشت در انتهای كار و بعد از سایر اقلام خریداری شده تا مدت زمانی كه گوشت در دمای گرم محیط قرار می‌گیرد، كوتاه باشد.
در قصابی گوشت باید در حضور مشتری و داخل چرخ گوشت پاكیزه و خالی چرخ شود. تجهیزات و میز كار قصابی باید از جنس استیل بوده و قابل پاكیزه سازی باشد. در منزل نیز نباید گوشت به طور منجمد چرخ شود، زیرا این كار باعث افزایش تراوشات و كاهش كیفیت گوشت می‌شود.
قبل از انتقال گوشت چرخ‌كرده به داخل فریزر خانگی، باید مقدار مشخص و محدودی از گوشت چرخ‌كرده داخل هر عدد كیسه پلاستیكی گذاشته شود؛ زیرا اگر مقدار و ضخامت گوشت در هر كیسه بیش از حد باشد، سرعت انجماد گوشت كم شده و كیفیت آن كاهش می‌یابد.
برای انجماد زدایی گوشت چرخ‌كرده، می‌توان كیسه گوشت منجمد را به مدت یك روز در یخچال قرار داد تا به كندی از انجماد خارج شود. همچنین به منظور رفع انجماد سریع گوشت چرخ‌كرده می‌توان از مایكروویو استفاده كرد، اما قرار دادن طولانی مدت كیسه گوشت داخل ظرف آب در محیط آشپزخانه توصیه نمی‌شود. معمولا پس از رفع انجماد گوشت چرخ‌كرده، مقداری تراوشات  حاصل می‌شود؛ که این خونابه حاوی تركیبات مغذی نظیر آهن و ویتامین‌های محلول در آب است و بنابراین لزومی به دور ریختن آن نیست و می‌توان خونابه را با محتوی گوشت چرخ‌كرده مخلوط كرد.