نَقد

نَقد

بیژن نفیسی، روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات درباره حذف برنامه «برنده‌باش» از آنتن تلویزیون به دلیل آنچه این برنامه مصداق قمار دانسته شده است به ایسنامی‌گوید:
عوض كردن اسپانسر صورت مساله را تغییر نمی‌دهد و اگر شركتی دیگر بیاید، مساله سر جای خودش است و باید تغییر اساسی در برنامه‌ها بدهیم.
رسانه‌ها برای جذب مخاطب از شیوه‌های مختلفی ممكن است استفاده كنند؛ اما مساله مهمی كه در رسانه‌ها وجود دارد، مسؤولیت اجتماعی در ارائه برنامه‌هاست.
 ما باید سعی كنیم مخاطب را با محتوا و كیفیت خوب به نوعی به سمت اطلاع و آگاهی كه می‌خواهیم برسانیم.
 مسابقه‌ای هم که تولید می‌شود، نباید جنبه مادی داشته باشد تا تعدادی از مردم فقط برای جنبه مادی شركت كنند.
ما به صورت مقطعی می‌توانیم با چنین برنامه‌هایی بگوییم از لحاظ كمیتی دارای مخاطب هستیم كه نشانگر این است ما مخاطب عام را داریم، اما این طور نیست. این برنامه‌ها ما را هم فریب می‌دهد و از مسیر اصلی‌مان كه اطلاعات، آگاهی دادن و مسؤولیت اجتماعی است، دور می‌كند.
در حقیقت این نوع برنامه‌ها که جایزه نقدی آن زیاد است هیجان انگیز هستند اما محتوای درستی ندارند و حتی نتیجه‌ای از آن نمی‌گیریم.
 این یكی از مشكلات و معضلات است كه رسانه‌ها دچار آن می‌شوند و فكر می‌كنند با چنین برنامه‌هایی از لحاظ كمیتی تعداد مخاطبان را افزایش می‌دهند.
وقتی این برنامه قطع می‌شود، تكلیف افرادی که در این مسابقه شرکت و برای خرید بسته سوالات مبلغی را پرداخته، چیست؟ آیا می‌توانند پول خود را پس بگیرند؟
 مكانیسم‌های ساخت و طراحی برنامه از لحاظ اداری و مالی باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی در یك مسابقه از مردم مبالغی گرفته می‌شود، پیش‌بینی شود در صورت قطع برنامه به‌دلایل مختلف، بازپرداخت آن به شرکت‌کنندگان چگونه خواهد‌بود.