هدر رفت ۵۰ درصد آب سیلابی

هدر رفت ۵۰ درصد آب سیلابی

 دبیر كارگروه مخاطرات زلزله با بیان این‌كه از ۹۲ میلیارد متر مكعب آبی كه همراه با بارش‌های اخیر وارد كشور شد، ۵۰ درصد آن به هدر رفت، گفت: در صورت ذخیره‌سازی این آب می‌توانستیم به مدت دو سال آب مورد نیاز كشورمان را تأمین كنیم، ولی رخدادهای اخیر نشان داد باید در خصوص سیل، بازنگری‌هایی داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، علی بیت‌اللهی دیروز در نشست تخصصی «درس‌هایی از سیل اخیر» با اشاره به حادثه زلزله سرپل زهاب كرمانشاه و سیل‌های اخیر افزود: خسارات برآورد شده از زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ در سرپل ذهاب كرمانشاه 5000 میلیارد تومان برآورد شد، در حالی كه خسارات ناشی از سیل‌های اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. وی با تاكید بر این‌كه همواره خسارات و هزینه‌های زیادی از مخاطرات را تحمل می‌كنیم، عنوان كرد: می‌توان با درایت و مدیریت‌های مناسب خطرهای ناشی از مخاطرات را كاهش دهیم.
بیت‌اللهی به بارش‌های استان مازندران در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند سال گذشته اشاره كرد و یاد آور شد: از ۲۵ اسفند سال گذشته نسبت به وقوع سیلاب هشدارهایی داده شد و پس از بارندگی‌ها شاهد بروز سیلاب‌ها و رخنمون‌های ناشی از آن شدیم.
دبیر كارگروه مخاطرات زلزله بارش‌هایی از اسفند در كشور را بی‌سابقه خواند و یادآور شد: میزان بارش‌ها ۱۲۲ برابر مقدار میانگین آن در مقطع ۵۰ ساله خود بوده است. وی بیان كرد: بر اثر این بارش‌ها، میزان دبی رودخانه كشكان كه 2۴۰۰ میلیون متر مكعب در حالت عادی بوده، پس از این بارش‌ها دبی آن به 5000متر‌مكعب در ثانیه رسید.