هزار راه نرفته قبل از افطار

هزار راه نرفته قبل از افطار

مخاطبان حتما برنامه پر مخاطبی همچون هزار راه نرفته را به یاد دارند كه اوایل دهه 80 از شبكه دو پخش می‌شد. برنامه‌ای پر مخاطب كه روایتگر مستندات از زندگی و تجارب مردم بود. حالا سازندگان این برنامه بعد از ده سال توقف با ایده‌های جدید سراغ ساخت فصل جدید این برنامه رفتند و فصل ششم این مجموعه را آماده پخش كردند كه از روز شنبه 14 اردیبهشت روانه آنتن می‌شود. روزگار پر سرعت امروز باعث شده تا برخی زندگی‌های زناشویی و روابط میان زوجین بنا به دلایل متفاوت به بن‌بست برسد و همین اتفاق به شكل‌گیری نابهنجاری‌هایی در جامعه منجر شده است. همه این موارد دست به دست هم داد گروه خانواده شبكه دو با سكانداری ناهید‌السادات شریفی، تهیه‌كننده فصل جدید برنامه هزار راه نرفته شكل بگیرد. حال ممكن است با خود بگویید كه برنامه‌هایی با محوریت طرح معضلات ازدواج، نگرش‌های منجر به طلاق و... از شبكه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، اما سازندگان این برنامه همچون فصل‌های قبلی هزار راه نرفته تلاش كرده‌اند با بهره بردن از سبك و سیاق متفاوتی این موضوعات را در برنامه هزار راه نرفته بپردازند تا برای مخاطبان كاربردی باشد و همچون فصل‌های قبلی این برنامه بتواند روی روح و جان مخاطبان تاثیرات لازم را بگذارد، حتی باعث شود تا خانواده‌هایی كه به آخر خط رسیده‌اند، كارشان به طلاق كشیده نشود و مسیر تازه‌ای را در زندگی‌شان باز كنند. محور اصلی هزار راه نرفته، خانواده است و این برنامه به صورت علمی، شفاف و مصداقی با حضور كارشناسان و استادان هیات علمی دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران به موضوعات مربوط به روابط والدین با نوجوانان و تاثیر آن در آینده زندگی مشترك آنها، شاخصه‌های انتخاب صحیح همسر، حل مساله و مدیریت بحران، كنترل هیجانات، مدیریت طلاق و زندگی پس از آن و... می‌پردازد.


خانواده‌های ته خط
به گزارش جام‌جم، آخرین فصل مجموعه «هزار راه نرفته» یعنی فصل پنجم آن سال 88 روانه آنتن شد كه با اقبال مخاطبان همراه بود. گفت‌وگوی كارشناسی، آشنایی جوانان با موضوعات اصلی در انتخاب همسر، طرح مسائل مختلف توسط خانواده‌ها و بررسی هر یك از مشكلات توسط كارشناسان، پرداختن به برخی مشكلات خاص خانواده‌ها در یك پنل كارشناسی، گردهمایی افراد مختلف در زمینه یك مساله و هم اندیشی افراد با دیدگاه‌های مختلف در باب موضوعاتی چون عشق، بی‌وفایی، پشیمانی پس از طلاق و...، روابط درون خانواده به‌ویژه ارتباط با نوجوانان و تاثیر رفتارهای والدین در زندگی نوجوان، ارائه تمرین برای مرتفع كردن برخی مشكلات ارتباطی و رفتاری، طرح و بررسی مسائل مختلف با بازخوانی داستان و نامه زندگی افراد و... از جمله بخش‌های این برنامه است.
این برنامه با دارا بودن بخش‌هایی نوین از چند گروه شركت‌كننده در برنامه بهره می‌برد. دسته اول خانواده‌هایی هستند كه دچار اختلاف شده و تصمیم قاطع بر جدایی دارند. بخش دوم خانواده‌هایی كه دچار اختلاف شده، به دادگاه مراجعه كرده، مشاوره گرفته و تصمیم به ادامه زندگی مشترك گرفته‌اند و سومین دسته نیز شامل خانواده‌هایی می‌شود كه دچار اختلاف شده‌اند، اما خودشان قبل از مراجعه به دادگاه از طریق مشاوره گرفتن، هم اندیشی با یكدیگر و... مشكلات شان را برطرف كرده‌اند.
خانواده‌های موفق
همچنین خانواده‌های موفق و توانمندی كه با هم‌اندیشی و ارتباط موثر مسائل خود را حل كرده نیز در این برنامه حضور خواهند داشت و راهكارهای خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
 فرشته موتابی، لادن فتی، شهریار شهیدی، محمد‌علی مظاهری، منصوره‌سادات صادقی، رضا رستمی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌حسن سعیدی، لیلا عزیزی، جمال شمس، علی صاحبی و... از جمله كارشناسان و مشاوران این برنامه‌اند.  هزار راه نرفته كاری از گروه خانواده شبكه دو به تهیه‌كنندگی ناهید‌سادات شریفی است كه در صد قسمت تهیه شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19 و 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.
تجارب تلخ و شیرین
معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبكه دو درباره تولید فصل جدید این برنامه به جام‌جم توضیح داد: «هزار راه نرفته، یكی از برنامه‌های قدیمی و مطرح رسانه ملی و شبكه دو است كه در پنج فصل قبلی برنامه به نوعی برند برنامه‌های تركیبی محسوب می‌شود. » فصل جدید هزار راه نرفته متفاوت است. البته سازندگان هزار راه نرفته، شاكله اصلی برنامه در فصل‌های قبلی را حفظ كردند، ولی تغییرات عمده روی ساختار داده‌اند تا مخاطبان علاقه‌مند به تماشای برنامه باشند و هنگام تماشا و بعد از تمام شدن روی موضوعات طرح شده تامل كنند.
وی ادامه داد: «در فصل جدید برنامه هزار راه نرفته بخش‌های جدید اضافه شده كه حتما مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. ما در این فصل از برنامه علاوه بر پرداخت به مسائل قبل و بعد از ازدواج و مشكلاتی كه در مسیر زندگی زوجین اتفاق می‌افتد، به موضوع دیگری هم توجه كرده‌ایم و این‌كه به رابطه میان والدین و فرزندان هم می‌پردازیم كه چه تاثیرات زیادی در انتخاب زوج برای فرزندان‌شان دارد. »
این مدیر گروه گفت: «در بخشی از این برنامه زوجین از تجارب خوب و شیرین و گاه تلخ‌شان حرف می‌زنند كه شنیدن چنین تجاربی برای مخاطبان برنامه، كاربردی و آموزشی است، چون متوجه می‌شوند فقط خودشان مشكل ندارند و بقیه هم از این قاعده مستثنا نیستند، اما می‌توان از راهكارهایی استفاده كرد تا اشتباهات اصلاح شود.»
پخش برنامه تا فصل پاییز
آشتیانی‌زاد در پاسخ به این كه چرا این برنامه پر مخاطب ده سال تولید نشد، توضیح داد: «راستش این‌طور نیست كه ده سال متوقف شد، چون پنج سال است كه به دنبال ساخت این برنامه هستیم، اما همان‌طور كه اطلاع دارید مشكلات مالی سازمان صدا و سیما كم نیست و به لحاظ بودجه مشكلاتی داشتیم، حتی زمانی كه من در شبكه یك مسؤولیت داشتم از خانم شریفی برای تهیه این برنامه دعوت كردم و با هم صحبت داشتیم، اما نتوانستیم حامی مالی پیدا كنیم. »
وی عنوان كرد:« البته نمی‌خواستیم هر مشاركتی را بپذیریم تا به چنین برنامه‌ای لطمه وارد شود. در واقع به دنبال حامی مالی‌ای بودیم كه ذات آن مركز و نهاد با موضوعات برنامه اعم از تحكیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق همخوانی داشته باشد. پخش این برنامه فقط در ماه رمضان نیست و تا پاییز ادامه دارد.»
این مدیر گروه درباره این‌كه چرا ساعت پخش مناسب در نظر گرفته نشده تا مخاطبان بیشتری این برنامه را ببینند، گفت:« جدول پخش دست ما نیست، اما ساعت 19 و 30 دقیقه در ماه رمضان، ساعت خوبی است و برنامه دیده می‌شود. ضمن این‌كه برنامه بازپخش هم دارد و مخاطبانی كه در ساعت اصلی بیننده این برنامه نبودند، می‌توانند بازپخش آن را تماشا كنند.»
دامن زدن شبكه‌های مجازی
 به ترس‌های ازدواج
ناهیدسادات شریفی، تهیه‌كننده برنامه درباره تولید این برنامه به جام‌جم گفت: «هزار راه نرفته به مسائل مبتلا به ازدواج می‌پردازد. تعدادی از بزرگ‌ترها معتقد هستند كه میل به ازدواج در جوانان كم شده است.  در حالی كه این‌طور نیست میل و دغدغه به ازدواج كم نیست و كم هم نشده است. اتفاقا جوانان میل به ازدواج دارند، اما شرایط مهیا نیست. »
وی ادامه داد: «به عنوان مثال ترس‌هایی امروز برای ازدواج وجود دارد و جوانان نگران ارتباطات بعد از ازدواج هستند یا شرایط اقتصادی مناسب نیست. از سوی دیگر شبكه‌های مجازی به چنین ترس‌هایی دامن زده است. به همین دلیل ما در برنامه هزار راه نرفته به مسائل ازدواج می‌پردازیم.  این تهیه‌كننده با اشاره به این‌كه در این برنامه به هیچ وجه بازسازی نشده است، گفت: در بخشی از این برنامه زوجین حضور دارند و اتفاقات زندگی‌‌شان را مستند تعریف می‌كنند. مخاطبان در این برنامه قصه مشكلات مردم را از زبان خودشان، مستند و بدون هیچ نوع دخل و تصرف در مبانی ذهنی آنان می‌شنوند. همین ویژگی منحصر به فرد هزار راه نرفته است كه باعث شده مردم به آن اعتماد داشته و سخاوتمندانه موضوعاتشان را مقابل دوربین برنامه بیان كنند.»
گپ‌های علمی و دوستانه
شریفی عنوان كرد: «این وجه تمایز برنامه هزار راه نرفته باعث شده تا مردم خیلی راحت در برنامه درد دل كنند. همچنین ما در فصل جدید مجری نداریم و زوجین كنار هم می‌نشینند و درباره دوران تلخ و شیرین زندگی‌شان صحبت می‌كنند. دو سوم از فضای برنامه امیدبخش و حرف‌های شادی بخش است.  زوجین می‌گویند چطور خودشان با حرف زدن یا با كمك مشاور مشكلات‌شان را حل كردند و الان زندگی صمیمانه‌ای كنار هم دارند. البته منظورم این نیست كه یك‌سوم دیگر برنامه، نا‌امیدی است، بلكه زوجین مشكلات‌شان را طرح می‌كنند تا با كمك كارشناسان به راه‌حل برسند. در مجموع فضای برنامه دلنشین است.»
شریفی ادامه داد: «كارشناسان برنامه هم بدون مجری مباحث را طرح و راه‌حل ارائه می‌دهند. كارشناسان با یكدیگر گپ‌های علمی و دوستانه و مرتبط با موضوعات در برنامه دارند و از نمونه‌های واقعی صحبت می‌كنند و راهكار ارائه می‌دهند. »
وی در پاسخ به این سؤال كه چطور بدون مجری، صحبت‌های زوجین سر و شكل درستی دارد، توضیح داد: «وقتی شما اصول برنامه‌سازی را بدانید و مخاطب را بشناسید، می‌دانید چگونه برخورد كنید. به هر حال ما در صحبت‌هایی كه با اطرافیان داریم، همیشه از یك نقطه شروع می‌كنیم و به نقطه پایانی می‌رسیم، بدون این‌كه كسی ما را هدایت كند.  در این برنامه هم زوجین خاطرات‌شان را از بخشی شروع می‌كنند و به یك نقطه درست می‌رسند. پس گپ و گفت‌های افراد غیررسانه‌ای هم سر و شكل درست دارد. تلاش می‌كنیم با این برنامه قدمی در راستای بهبود مسائل مبتلا به ازدواج برداریم و آموزش لازم را به خانواده‌ها بدهیم. ضمن این‌كه هیچ‌كدام از قسمت‌های برنامه شبیه قسمت قبلی‌اش نیست و تلاش می‌كنیم همراه با هم به راه حل‌های اصولی برای زندگی برسیم.»