درباره مردی که هنوز زنده است

سیزدهمین همایش حكمت مطهر در صدمین سالگرد ولادت شهید مطهری برگزار شد

درباره مردی که هنوز زنده است

سیزدهمین همایش حكمت مطهر به مناسبت یكصدمین سال ولادت شهید مرتضی مطهری با حضور خانواده او و شخصیت‌های علمی و فرهنگی كشور در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.


 زمینه‌سازی ظهور با مجاهدت‌های مطهری‌گونه میسر است
به گزارش جام‌جم، سعید جلیلی،‌ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در این مراسم گفت: كار بزرگ شهید مطهری این بود كه اندیشه را با عمل به درون جامعه آورد. شهید مطهری می‌توانست در قم بماند و مرجعی بزرگ در زمان خود باشد اما این شهید این‌گونه عمل نكرد،‌ زیرا تشكیل تمدن اسلامی نیازمند تبیین اندیشه و ورود آن به جامعه بود.
جلیلی با اشاره به این‌كه شهید مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بخش سلبی مانند ماه می‌درخشید و راه را از چاه نشان می‌داد و در برابر كوچك‌ترین انحرافی ساكت نمی‌ماند و مبارزه می‌كرد، تاكید كرد: به‌طور مثال اگر بنی‌صدر مقاله‌ای در پاریس می‌نوشت، شهید مطهری آن را نقد می‌كرد و با استدلال غلط‌های آن را نمایان می‌كرد و در جریان مبارزه با منافقین نیز زمانی كه آنان بنا داشتند اندیشه خود را وارد كنند، مطهری مقابل آنان ایستاد.
او با بیان این‌كه شهید مطهری اصلا توجه نداشت انحراف به وسیله چه فردی مطرح می‌شود و در هر شرایطی كه بود وارد عمل می‌شد، گفت: به‌طور مثال اگر طلبه كم‌سوادی مانند گودرزی كه بعدها فرقان را ایجاد كرد صحبتی می‌كرد، علی‌رغم این‌كه برخی‌ها معتقد بودند ارزش پاسخ ندارد، استاد مطهری وارد عمل می‌شد به طوری كه جان خود را هم در این راه داد.
جلیلی در پایان خاطرنشان كرد: راه شهید مطهری امروز باید ادامه پیدا كند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرا برای آن‌كه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در گام دوم انقلاب و حركت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور موفق باشیم، نیازمند مطهر‌ی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و كار جدی و مجاهدت‌های مطهری‌گونه هستیم.
 شاهكار شهید مطهری
ارائه راه‌حل از مفاهیم دین بود

حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم بیان كرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری باورهای بنیادی دین را متناسب با شرایط روز بازخوانی كرد. ایشان توحید، نبوت و  امامت را متناسب با ارتقای سطح فهم، احوال، هویت و درد روز جامعه معنی كرد، زیرا هر كدام از این باورها متناسب با شرایط روز و سطح فهم متفاوت است.
قمی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند در برهه‌ای از زمان بنا بود به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی برنامه‌ای مشترك در زمینه اندیشه دینی ارائه كنیم، اما بنا بود محوریت اصلی با شهید مطهری باشد و بنده و شهید بهشتی یادداشت‌های خود را به ایشان می‌دادیم كه بسیاری از این یادداشت‌های بنده در كتاب‌های شهید مطهری نمایان است. این قرابت و هماهنگی و هم‌افزایی اندیشه این دو بزرگوار منبعث از قرآن است كه در آثار متعدد هر دو قابل دنبال كردن است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
او ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ادامه داد: امام خمینی (ره) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌فرماید؛ اسلام نه‌تنها در دانشگاه‌ها، حتی در حوزه‌های علمیه نیز غریب و مهجور مانده است و مقام معظم رهبری فرمودند؛ نظام اندیشه دینی به اصلاح در زمینه تلقی اسلام نیاز دارد و این از شاهكارهای شهید مطهری است كه مفاهیم بنیادی را برای اصلاح این تلقی‌ها ارائه كردند.
 بیانات استاد مطهری
راهگشای گام دوم انقلاب

 حجت‌الاسلام رستمی،‌ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در سیزدهمین همایش حكمت مطهر گفت: استاد شهید مطهری از دانشمندانی بودند كه ننشستند، بلكه حركت كردند هم در جهاد علمی و هم در جهاد معنویت كه نمونه آن حضور در تمامی صحنه‌های انقلاب به‌خصوص شورای انقلاب بود.
مسؤول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها وجه دیگر برگزاری این همایش را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان كرد و ادامه داد: استفاده از بیانات شهید مطهری می‌تواند برای پیشبرد این گام بسیار موثر باشد. گام دوم یكی از نقاط اوج رهبری است. دانشگاهیان به این گام مهم توجه كنند و از آن به عنوان یك مطالبه جدی نام ببرند.
 زنده نگه داشتن فكر و راه و اندیشه شهید مطهری نباید فراموش شود
 علی مطهری نیز با حضور در این همایش،‌ بیان كرد: توجه به شهید مطهری و زنده نگه‌داشتن فكر و راه و اندیشه ایشان باشد نه این‌كه فقط به یاد كردن یك فرد ختم شود.
او علت توجه‌های مكرر امام (ره) در زمان شهادت شهید مطهری و صادر كردن پیامی‌ به این منظور برای وجود همین مسائل نام برد و اظهار كرد: امام بعد از شهادت استاد مطهری در مدرسه فیضیه قم حضور پیدا كردند و اشك ریختند و سال‌های بعد به بهانه‌های مختلف در این مورد صحبت كردند. مقام معظم رهبری نیز بر همین مساله تاكید دارند كه باید اندیشه و فكر آن شهید همام بیش از پیش ادامه پیدا كند.
 ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی ابتكار شهید مطهری بود
 آیت‌ا... اراكی، دبیر كل مجمع تقریب در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش حكمت مطهر گفت: هرچه در راستای تبیین اندیشه‌های شهید مطهری و بزرگداشت ایشان انجام دهیم، نمی‌توانیم حق ایشان را ادا كنیم.
وی در ادامه به ذكر خاطره‌ای از شهید مطهری پیرامون اهمیت نقش صدا و سیما پرداخت و گفت: استاد مطهری نقش بنیادینی در تبیین اندیشه اسلامی‌كه پاسخگوی انسان معاصر باشد، داشت. این شهید بزرگوار تفكر فلسفی را وارد عرصه اجتماع كرد و كلاس درس ایشان، كلاس حل عقده‌های فكری بود؛ یكی از ابتكارات مهم استاد در عرصه فلسفه، بازپردازی مفاهیم فلسفی بود و اولین كسی بود كه در این مسیر گام برداشت. از دیگر ابتكارات شهید مطهری ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی بود، ایشان ‌در حوزه جهان‌بینی به مفاهیم جدیدی دست یافته بود.
اراكی خاطرنشان كرد: از دیگر كارهای مهم شهید مطهری كارآمدسازی مفاهیم بود، جهان بینی ایشان می‌تواند مبنا و اساس علم رفتارشناسی قرار گیرد؛ استاد مطهری نقش اساسی در روند تفكر اسلامی و دینی داشت.
او افزود: مرحوم شهید صدر با این‌كه خود بسیار نوآور بود، در بسیاری از مباحث فلسفی از شهید مطهری تاثیر پذیرفت.
 تمامی آثار شهید مطهری
اسلامی و قابل استفاده است

حـجــــت‌الاســلـام صـــادقـــــی معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه در ادامه این همایش اظهار كرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تمام آثار شهید مطهری اسلامی و قابل استفاده بوده چرا كه برگرفته از قرآن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه با بیان این‌كه برای یافتن جایگزین شهید مطهری باید به رهبر معظم انقلاب مراجعه كنیم، افزود: اندیشه‌های رهبری در همان مسیر امام‌خمینی(ره) و شهید مطهری قرار دارد. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند؛ شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد كند بركات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حكومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حكومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد كنند، اولات خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم كنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و كمك برسانند؛ با كانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شیوه‌ معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند جهنمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنمی‌كنند.
 بیانات شهید مطهری راهگشای گام دوم انقلاب است
 شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما هم در همایش حكمت مطهر گفت: امسال این همایش به دو مناسبت صدمین سال تولد استاد مطهری و چهلمین سالگرد شهادت ایشان ،‌ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. دانشگاه صداوسیما برنامه‌های مختلفی برای تبیین هر چه بهتر آثار شهید مطهری برخی از فعالیت‌های هنری، فیلم، عكس را به این حوزه اختصاص داده است تا بعد از صد سال این اندیشه‌ها زنده نگه داشته شود.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب افزود: فرصت مغتنمی است كه از اندیشه‌های شهید مطهری در راستای تحقق اهداف این بیانیه بهره ببریم، زیرا بسیاری از مفاد این بیانیه در اندیشه‌های مطهری متجلی است. به عنوان مثال تأكید ایشان در مطلع این بیانیه بر مرزبندی با اندیشه رقیب و دیگران از رویه‌های شهید مطهری است كه حتی می‌توان گفت شهید این راه است. بیانات شهید مطهری راهگشای گام دوم انقلاب است.