سفره رمضان ارزان می‌شود؟

گزارش جام‌جم از وضعیت بازار ارزاق عمومی در آستانه ماه مبارک رمضان

سفره رمضان ارزان می‌شود؟

ماه رمضان امسال در شرایطی شروع می‌شود كه گرانی ارزاق عمومی و مواد غذایی ادامه دارد و قیمت‌ها خیال پایین آمدن ندارد. با وجود مصوبات مكرر ستاد تنظیم بازار، قیمت بسیاری از مواد غذایی پرمصرف، همچنان صعودی است. مسؤولان صنفی و اتحادیه‌ها هم از گرانی ارزاق عمومی گلایه‌مندند، چراكه موجب كاهش فروش آنها شده است. این در حالی است كه دولت موظف است تامین اقلام پرتقاضا و پرمصرف خوراكی در ماه‌رمضان را در دستور كار قرار دهد. علاوه بر این، دولت وظیفه دارد با كنترل قیمت اقلام اساسی و نظارت مستمر بر قیمت كالاها در بازار، مانع از گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ها شود. با این حال، انتظار می‌رود دستور هفته گذشته حسن روحانی به چهار وزیر برای مقابله با گرانفروشی كالاهای اساسی به نتیجه برسد و بخشی از فشار تورمی كاسته شود.

کاهش تقاضا برای گوشت قرمز
گوشت قرمز كه در یك‌سال اخیر افزایش چشمگیری را تجربه كرد، هنوز هم دور از دسترس خرید عموم مردم است.
ماه رمضان سال گذشته گوشت گوسفند هر كیلو 52 هزار تومان و گوشت گوساله 43 هزار تومان بود، اما امسال قیمت این محصولات تقریبا دو برابر شده است.
هم‌اكنون كف قیمت هر كیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه حدود ۹۵هزار تومان، با دنبه ۹۲ هزار تومان و گوشت گوساله ۹۵ هزار تومان است؛ این در حالی است كه قیمت این محصولات در برخی نقاط بیشتر از این قیمت‌هاست.
 در حالی كه هر كیلوگرم گوشت قرمز تنظیم بازاری با دنبه 42 تا 44 هزار تومان به فروش می‌رسید و تقاضای زیادی برای خریداری آن وجود داشت و عدم‌تناسب عرضه و تقاضا منجر به ایجاد صف‌های طولانی برای خرید این محصول شده بود، اخیرا قطع اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات این محصول، حجم تقاضا را به شدت كاهش داده است.
كف قیمت هر كیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه حدود 95 هزار تومان، با دنبه 92 هزار تومان و گوشت گوساله 95 هزار تومان است. مسؤول یكی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران در این ارتباط به تسنیم گفت: در گذشته كه قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری بود همه به‌دنبال خرید این محصول بودند اما امروز كه قیمت آن آزاد شده است، فروش نداریم و حتی محصولات عرضه‌شده را به شركت برگشت می‌زنیم. این كاهش تقاضا باعث شده كه قیمت گوشت قرمز پنج تا ده هزار تومان در هر كیلوگرم كاهش یابد، اما كماكان مردم نمی‌خرند.
 یك قصاب نیز كه تنها چند قطعه سردست و ران گوسفندی در ویترین یخچال مغازه خود آویزان كرده است، می‌گوید: زمانی ویترین این مغازه پر از گوشت گوسفند بود؛ اما این روزها تنها چند مشتری در روز بیشتر نداریم كه آنها نیز حجم كمی از این محصول را خریداری می‌كنند و ادامه این روند باعث تعطیلی مغازه‌ام می‌شود.
وی در پاسخ به این‌كه چرا با كاهش قیمت به‌دنبال جذب مشتری نیست، می‌افزاید: در صورتی كه خودم بروم دام زنده خریداری و ذبح كنم، برای خرید هر كیلوگرم دام زنده باید حداقل 40 هزار تومان پول پرداخت كنم كه نیمی از آن ضایعات است و برای خودم هم در هر كیلوگرم ده تا 12 هزار تومان سود در نظر بگیرم قیمتش همین حدود 94 تا 95 هزار تومان می‌شود.

سبزی تا هفته اول ماه رمضان
گران می‌ماند

اسدا... كارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی درگفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح كرد: طبق سنوات گذشته هر ساله برخلاف سایر اقلام در بحث میوه با كاهش قیمت مواجه خواهیم بود و دلیلش هم این است كه مصرف پایین می‌آید.
این فعال صنفی اضافه كرد: البته تا پنج روز ابتدایی ماه رمضان با افزایش قیمت سبزی روبه‌رو خواهیم بود، سپس در روزهای بعد از آن با كاهش قیمت مواجه خواهیم بود و حتی از قیمت قبل از رمضان هم كمتر خواهد شد.
 وی ادامه داد: هر هفته با كسر قیمت روبه‌رو هستیم و قیمت در میدان مركزی با حضور مسؤولان وزارت جهاد، نماینده اتحادیه میوه و سبزی و كارشناسان تعیین می‌شود.
 جدول زیر نشان‌دهنده قیمت محصولات پرطرفدار میوه و سبزی در ماه مبارك رمضان است كه وزن آن بر مبنای یك كیلوگرم و قیمت آن به ریال درج شده است.


گرانفروشی واردکنندگان
قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنكداران مواد غذایی درباره وضعیت بازار گفت: در حال حاضر گران‌فروشی واردكنندگان كالا در بازار بیشترین نمود را دارد، زیرا كالاهایی كه با ارز 4200 تومانی وارد شده‌ با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد. مثلا چای كه كیلویی 22 هزار تومان از هند وارد شده باید فقط با 10 درصد سود به فروش برسد، در حالی كه  فروشنده هر كیلو چای را در بازار بین 50 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رساند.
دبیر اتحادیه بنكداران مواد غذایی اظهار كرد: هرچند سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت چای‌های بسته‌بندی را نداده، ولی با این حال در فروش فله‌ای چای، گران‌فروشی در بازار وجود دارد و هیچ برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

حسنی با بیان این‌كه از دولت تقاضا كرده‌ایم نیمه اول ماه رمضان اجازه افزایش قیمت‌های محصولات بسته‌بندی‌شده را صادر نكند، گفت: به‌هیچ عنوان با كمبود محصولات غذایی در این ماه مواجه نخواهیم بود.
وی اذعان كرد: خرما نیز با قیمت 28 تا 75 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، همچنین به دلیل ارزآوری بالا، این محصول به شش كشور دنیا (عراق، هند، افغانستان، چین، مالزی و روسیه) به صورت گسترده صادر می‌شود كه خود دلیل گرانی است.


افزایش قیمت قند و  شكر
قیمت قند و شكر در روزهای اخیر به‌شدت بالا رفته است. در حالی‌كه براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر كیلوگرم شكر فله تنظیم بازار 3400 تومان و شكر بسته‌بندی تنظیم بازار 4400 تومان اعلام شده؛ اما قیمت این ماده غذایی به 8500 تومان هم
رسیده است.
 سید‌یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی هم هفته گذشته درباره افزایش قیمت كنونی شكر در بازار گفت: قیمت شكر در روزهای آینده باید به ۳۴۰۰ تومان كاهش یابد.
وی گفت: اخیرا ستاد تنظیم بازار، قیمت شكر را 3400 تومان اعلام كرد و تا وقتی شكر به میزان كافی در اختیار توزیع‌كنندگان خرد قرار گیرد زمانی دارد و ما این چند روز را هم منتظر می‌مانیم تا شكر به میزان اعلام شده به دست مردم و مصرف‌كنندگان بخش‌های صنعتی و تولیدی برسد.
قطعا از روزهای آینده در این موضوع ورود می‌كنیم و با متخلفان و گرانفروشان برخورد خواهد شد و براساس طرح ضیافت رمضان ۹۸ این نظارت‌ها با حضور كارشناسان اتحادیه و اصناف صورت خواهد گرفت.


نهاده وارد نشود، مرغ گران می‌شود
برومند چهارآیین، رئیس اتحادیه مرغ گوشتی به خبرنگار ما گفت: برای ماه مبارك رمضان كمبود نهاده‌های دامی محسوس است و واردات آن با معذوریت‌های خاصی روبه‌رو شده است.
وی با بیان این‌كه قیمت 11 هزار و 500 تومانی مرغ، نرخ غیرمنصفانه‌ای بود و تولیدكنندگان در حاشیه ضرر هستند، افزود: به همین دلیل چون تصمیم درستی برای حل آن و اقدام سریعی صورت نمی‌گیرد و نهاده‌های اساسی چون كنجاله سویا و ذرت وارد كشور نمی‌شود، احتمالاً از اواسط ماه رمضان،مرغ با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود.


قیمت حلیم و آش امروز اعلام می‌شود
حلیم و آش رشته در ماه رمضان افزایش تقاضای بالایی دارند و احتمالا قیمت آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا كند. اتحادیه‌های شیرینی و حلیم و غذاهای سنتی بتازگی از ارائه درخواست خود برای افزایش قیمت تا 20‌درصدی این كالاها خبر داده بودند. در برخی شهرها مثل زنجان هم قیمت حلیم و آش با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه آن، آزاد اعلام‌شده اما در تهران هنوز قیمتی تصویب نشده است.
حسین محمدی، رئیس اتحادیه كبابی، حلیم و آش در این‌باره در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح كرد: قیمت نهایی حلیم و آش در ماه مبارك رمضان امروز شنبه اعلام خواهد شد.
قیمت این محصولات در سال گذشته، هر كیلوگرم آش شله‌قلمكار و حلیم ساده ۱۴ هزار تومان، آش رشته ساده ۱۳ هزار تومان و هر پرس آش و حلیم نیز ۸۰۰۰ تومان بود.

نقش كمرنگ خرما در سفره رمضان
خرما كه پرمصرف‌ترین ماده غذایی در ماه رمضان است، امسال گرانی عجیبی را شاهد بوده است. محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان كرد: در روزهای اخیر قیمت خرما با جهش روبه‌رو بوده است. با این حال دولت برای عدم افزایش قیمت این محصول مثل همیشه ممنوعیت صادرات را اتخاذ كرده، این در حالی است كه تا فصل زراعی آینده كشورمان صادراتی نخواهد داشت، چون تمام خرماهای صادراتی به مقاصد مورد نظر برای ماه مبارك رمضان بوده و انجام شده و خرمایی نیست كه خرماداران آن را صادر كنند. رشید فرخی با بیان دلایل افزایش قیمت خرما در آستانه ماه مبارك رمضان خاطرنشان كرد: تورم موجود در بازار، كاهش 30 تا 35 درصدی تولید محصول به دلیل گرمازدگی، افزایش 20 درصدی صادرات خرمای مضافتی و پیارم همزمان با افزایش نرخ ارز و كاهش 55 درصدی عرضه داخلی سبب افزایش قیمت محصول خرما در كشور شده است. رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به افزایش هزینه تمام‌شده تولید خرما گفت: قیمت كود 300 درصد، سم 250 درصد، كارگر 150 درصد و وسایل كشاورزی از جمله تراكتور 200 درصد افزایش یافته است. وی افزود: نرخ خرمای مضافتی مرغوب به ازای هر كیلوگرم 22 تا 23 هزار تومان در شهرستان‌های مبدأ است، این در حالی است كه در شمال شهر تهران ممكن است این عدد به 40 هزار تومان برسد.