شرایط عجیب بانك‌ها برای پرداخت  وام ۳۰ میلیونی ازدواج

شرایط عجیب بانك‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج


در حالی طبق قانون، بانك‌ها باید وام
 ۳۰ میلیونی ازدواج را با یك ضامن به زوجین پرداخت كنند كه گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی از بانك‌ها دو یا سه كارمند رسمی دولت را به‌عنوان ضامن الزامی می‌دانند.
به گزارش تسنیم، با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب كرد كه وام ازدواج از 15 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یابد.
هرچند وام 30 میلیونی هم در شرایط فعلی اقتصاد كشور و گرانی لحظه‌ای كالاها نمی‌تواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد.
در هفته‌های اخیر بسیاری از جوانان كه به منظور دریافت وام ازدواج به شعب بانكی رفته‌اند با بخشنامه‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شده‌اند كه كار را برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج سخت كرده است. نكته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است كه بانك‌ها به انتخاب خودشان تعیین كرده‌اند.
برخی از بانك‌ها دو ضامن كارمند رسمی دولت و برخی دیگر سه ضامن از هریك از زوجین می‌خواهند این در حالی است كه طبق مصوبه مجلس وام 30 میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یك ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب كرده كه اگر زوجین ضامن كارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را به‌عنوان ضمانت در بانك قرار دهند.
با این حال اما بانك‌ها كار خودشان را می‌كنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین كرده‌اند. یكی از بانك‌ها گواهی اشتغال به كار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام كرده است!
علی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیركل اعتبارات بانك مركزی در گفت‌وگو با تسنیم درباره سختگیری‌های بانك‌ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانك مركزی متن مصوب قانون را به تمام بانك‌ها ابلاغ كرده و حتی تاكید كرده‌ایم یك ضامن معتبر را قبول كنید یا یارانه
زوجین را.
وی افزود: شاید بانك‌ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت كرده‌اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانك مركزی به آنها تاكید كرده یك ضامن را قبول كنید.
مدیركل اعتبارات بانك مركزی درباره اقدام برخی از بانك‌ها برای دریافت گواهی اشتغال به كار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانكی گواهی اشتغال به كار دریافت كند دیگر نیازی نیست كه از متقاضیان بخواهد ضامن كارمند رسمی را معرفی كنند.