شب فوتبال

امشب رقابت پنج تیم برای قهرمانی در حساس‌ترین هفته لیگ برتر را از دست ندهید

شب فوتبال

كسی چه می‌داند، شاید برای پرسپولیسی‌ها امشب شب قهرمانی باشد یا نه. شاید این سپاهانی‌ها باشند كه به خیابان‌ها بریزند و شاید هم این استقلالی‌ها باشند كه امشب اضطراب را به دل هواداران پرسپولیس و سپاهان بیندازند. برای هواداران پدیده، تراكتورسازی، سپیدرود، نساجی و نفت مسجد سلیمان هم امشب می‌تواند پر باشد از اتفاقات تلخ و شیرین. رسیدن به هفته بیست و نهم لیگ برتر؛ اولین هفته‌ای كه بازی‌ها به‌صورت همزمان برگزار می‌شود. از ساعت 21 و 30 دقیقه امشب، هیجان فوتبال همه جا را فراخواهد گرفت.
مهم‌ترین و شاید پرتماشاگرترین بازی هفته، مصاف پرسپولیس و ماشین‌سازی در ورزشگاه آزادی است. این بازی می‌تواند قهرمان لیگ هجدهم را مشخص كند، اگر پرسپولیس برنده آن باشد و در بازی همزمان، سپاهان در مشهد، مقابل پدیده امتیاز از دست بدهد، در این صورت قرمزها همین امشب می‌توانند جشن قهرمانی بگیرند و یك هفته قبل از پایان فصل، پرونده بازی‌ها را ببندند.
بازی جذاب هفته، بدون شك بازی ورزشگاه امام رضا(ع) است؛ جایی كه پدیده و سپاهان، با تلفیقی از انگیزه‌های متفاوت به مصاف هم می‌روند. از قهرمانی در لیگ برتر گرفته تا نایب قهرمانی و كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا. امشب برای سپاهان هم می‌تواند شب قهرمانی باشد اگر پرسپولیس به ماشین‌سازی ببازد و آنها در مشهد مقابل پدیده پیروز شوند. در این صورت سپاهان به صدر جدول می‌رود و هفته آخر، فقط كافی است استقلال خوزستان را در نقش جهان ببرد تا قهرمان شود. برای پدیده هم برد در بازی امشب به منزله صعود به یكی از رده‌های دوم یا سوم جدول است و این یعنی نزدیك شدن به لیگ قهرمانان آسیا.
ورزشگاه تختی آبادان امشب میزبان یك بازی پرهیجان است؛ دیدار صنعت نفت و استقلال. برای برزیلی‌ها بودن در رتبه نهم یا صعود به رتبه هشتم شاید زیاد تفاوتی نداشته باشد، اما برای استقلال بردن در آبادان همه چیز است. رویای استقلالی‌ها كاملا واضح است. آبی‌ها امیدوارند پرسپولیس در تهران و سپاهان در مشهد متوقف شوند تا در صورت برد آنها مقابل صنعت نفت، سرنوشت قهرمانی به هفته آخر بكشد و استقلال هم شانس قهرمانی داشته باشد. با این حال بردن صنعت نفت در آبادان همیشه یك ماموریت دشوار است.
دربی مازندران، به لحاظ حساسیت و جذابیت چیزی كم از جدال بازی تیم‌های بالای جدول ندارد. امشب در ورزشگاه سردار جنگل غوغایی به پا خواهد بود. حتی بازی‌های دوستانه این تیم هم پر است از اتفاقات جنجالی و حرف و حدیث. حالا سپیدرود برای بقا در لیگ می‌جنگد و نساجی تیمی است كه می‌تواند حكم سقوط این تیم را امضا كند.
به تبریز می‌رویم؛ جایی كه هواداران تراكتورسازی برای آخرین بار در این فصل سكوهای ورزشگاه یادگار را پر می‌كنند تا از تیمشان حمایت كنند. تراكتورسازی امشب میزبان پارس جنوبی جم است و اگر به دنبال سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌گردد، چاره‌ای جز بردن این بازی ندارد.
ششمین تقابل مهم، پیكان و نفت مسجدسلیمان است. این بازی شاید هیاهویی نداشته باشد و در حضور كمترین تعداد تماشاگر در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار شود، اما مهم است، چراكه در سرنوشت دیگر تیم سقوط كننده از لیگ برتر تاثیرگذار است.


3 جام در 3 شهر
در آستانه دو هفته تا پایان لیگ برتر، مسؤولان سازمان لیگ از مدال‌ها و جام قهرمانی لیگ برتر رونمایی كردند. البته هنوز مشخص نیست در هفته پایانی لیگ، مراسم قهرمانی در كدام شهر برگزار می‌شود.
بر همین اساس، سازمان لیگ سه جام مختلف آماده كرده تا در هفته پایانی و در صورت لزوم، در شهرهای تهران، جم و اصفهان آماده برگزاری مراسم اهدای جام باشند.



برانكو: می‌خواهیم قهرمان شویم
برانكو ایوانكوویچ در نشست خبری پیش از دیدار با ماشین‌سازی تبریز گفت: دو بازی تا پایان لیگ برتر مانده است. عملا قهرمان با آخرین سوت داور در آخرین بازی مشخص می‌شود. از تیم دوم جدول سه امتیاز بیشتر داریم. از همه چیز مهم‌تر این است كه ماشین‌سازی را ببریم و به یك قدمی سومین قهرمانی متوالی برسیم. درباره ماشین‌سازی هم باید بگویم تیم قابل احترامی است. این تیم بازیكنان باانگیزه‌ای دارد كه جوان هستند و برای نشان دادن خودشان تلاش می‌كنند.
سرمربی پرسپولیس در واكنش به این‌كه آیا در تمرین جمعه با بازیكنان تیمش صحبت‌های انگیزشی داشته و درست است كه عنوان شده برخی می‌خواهند مانع قهرمانی این تیم شوند؟ خاطرنشان كرد: قبل از تمرین با بازیكنان جلسه داشتم. همیشه از این جلسات داریم. همین صحبت‌هایی كه الان مطرح شده را هم به آنها گفته‌ام. به آنها گفتم این بازی نیازی به مربی و مدیریت ندارد. هواداران و بازیكنان تعیین‌كننده هستند. انتظار دارم همه بعد از بازی خوشحال باشند و با هم خوشحال شویم. كسانی هستند كه نمی‌خواهند قهرمان شویم اما مهم‌ترین مساله این است كه ما می‌خواهیم
قهرمان شویم.
وی درباره احتمال بازی تدافعی از سوی ماشین‌سازی و این‌كه تبریزی‌ها دوست ندارند پرسپولیس قهرمان شود اظهار كرد: طبیعی است كه این حرف را بزنند. آنها با موفقیت ما خوشحال نمی‌شوند. ما هم با موفقیت آنها خوشحال نمی‌شویم. بازی آنها با سپاهان را آنالیز كردم. عملكرد خوبی داشتند. این‌طور نیست كه بگوییم بازی تدافعی انجام خواهند داد.
برانكو درباره برگزاری جشن قهرمانی در بازی پایانی و مهمان بودن این تیم در بازی آخر گفت: طبیعی است كه جشن قهرمانی برابر هواداران لذت‌بخش است اما قانون حكم می‌كند در خارج از خانه برای قهرمانی آماده شویم.


مربیان تاثیر گذار در معادله قهرمانی
رقابت‌های لیگ برتر به حساس‌ترین مقطع خود رسیده است.  حالا  نكته‌ای كه وجود دارد بازی تیم‌های مدعی با مربیانی است كه یا پرسپولیسی و استقلالی بوده‌اند و یا همیشه از آنها و گرایش‌شان به سمت یكی از این دو تیم حرف زده‌اند. یحیی و تارتار پرسپولیسی در كنار مهاجری استقلالی.
 یحیی گل‌محمدی
یحیی گل‌محمدی همراه تیم پدیده یكی از مدعیان برای كسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است.
یحیی ناخودآگاه می‌تواند به قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر كمك كند. او با پدیده یك‌بازی مستقیم مقابل سپاهان دارد. تیمی كه جدی‌ترین و مهم‌ترین رقیب سرخپوشان برای كسب جام به حساب می‌آید. اگر یحیی بتواند از قلعه‌نویی امتیاز بگیرد می‌تواند تا حدودی ترمز طلایی پوشان را بكشد. این در حالی است كه خود پدیده با پیروزی مقابل سپاهان می‌تواند مدعی كسب سهمیه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باشد. به همین دلیل باید گفت كه آنها ابتدا برای خودشان می‌جنگند،
نه برای پرسپولیس.
 رضا مهاجری
رضا مهاجری قطعا پرسپولیسی نیست. او سابقه حضور در استقلال را هم ندارد اما بارها و بارها از علاقه خودش به تیم آبی پایتخت حرف زده است و گرایش اش به سمت استقلال بیشتر است. او و تیمش می‌توانند تاثیر مستقیم روی قهرمان لیگ برتر داشته باشند. اگر ماشین سازی پرسپولیس را شكست دهد، سپاهان با پیروزی مقابل پدیده یك هفته مانده به پایان لیگ برتر صدرنشین می‌شود و اگر بتواند به تساوی هم برسد، به سپاهان و استقلال این فرصت را می‌دهد تا به فاصله یك تا دو امتیازی پرسپولیس برسند و كار قهرمانی به روزهای آخر كشیده شود.
 مهدی تارتار
تارتار سال‌ها سال قبل كاپیتان پرسپولیس بود و اصلا بعید نیست كه گذر پرسپولیس برای قهرمانی به شهر آنها یعنی جم بیفتد. اگر پرسپولیس موفق نشود ماشین سازی را شكست بدهد، شكی وجود ندارد كه بازی مقابل پارس جنوبی نقشی اساسی در تعیین قهرمان لیگ خواهد داشت.


مهاجری: برای برد به ورزشگاه آزادی می‌رویم
ماشین سازی یكی از تیم‌های مهم لیگ این فصل بود. اهمیت این تیم وقتی مشخص می‌شود كه بدانید استاد تساوی‌هاست و تا به حال تقریبا همه تیم‌ها را یك‌بار متوقف كرده است. از سوی دیگر قرعه بازی‌های این تیم به‌گونه‌ای است كه تكلیف قهرمان و مدعیان كسب سهمیه را روشن می‌كند، زیرا در همین هفته‌های پایانی لیگ مجبور شد با سپاهان و استقلال پیكار کند و در دو هفته پایانی نیز به مصاف پرسپولیس و پدیده مشهد می‌رود.
رضا مهاجری، سرمربی ماشین‌سازی درباره دیدار امروز تیمش مقابل پرسپولیس به جام‌جم گفت: «نمی توانیم نسبت به این بازی بی‌تفاوت باشیم. درست است كه نه ترسی از سقوط داریم و نه می‌توانیم به رده‌های بالای جدول برویم و مثلا دنبال سهمیه آسیا باشیم ولی بازیكنان من در كمال جوانمردی، بازی را ادامه می‌دهند و می‌خواهیم در كنار هم، بهترین نتیجه ممكن را بگیریم.»
او در مورد پیش‌بینی‌اش از دیدار برابر پرسپولیس افزود: ما كه پیشگو نیستیم؛ فقط می‌دانم برای كسب برد مقابل پرسپولیس به ورزشگاه آزادی می‌رویم. در همه بازی‌ها، این تفكر در تیم من وجود داشته و بچه‌ها باید به‌دنبال پیروزی باشند و ان‌شاءا... مقابل پرسپولیس نیز یك نتیجه بسیار خوب می‌گیریم. می‌دانم احتمالا جمعیت زیادی در ورزشگاه آزادی حضور خواهند داشت، ولی مطمئن باشید بهترین شكل تاكتیكی را در زمین پیاده می‌كنیم تا به پرسپولیس گل بزنیم و هواداران مان را
شاد كنیم.
مهاجری در مورد تمدید قراردادش برای فصل آینده گفت: مدیریت باشگاه تصمیم گرفت برای فصل آتی، قراردادم را تمدید كند چون می‌دانند من با صداقت كار می‌كنم و تمام تلاشم این است كه بهترین نتایج را بگیرم. ما در این فصل بازیكنان زیادی را از دست دادیم، ولی باز هم روی پای خودمان ماندیم و نگذاشتیم از هیچ زاویه‌ای ضربه بخوریم. ان‌شاءا... در فصل آینده هم بتوانم روند بهتری را در پیش بگیرم و مهره‌های جوان و خوب بیشتری به فوتبال ایران
معرفی كنم.»


حسینی: هواداران پرسپولیس قهرمانی را قطعی ندانند
یك سكو هم نباید در آزادی خالی بماند

سیدجلال حسینی، كاپیتان پابه سن گذاشته پرسپولیس هنوز بهتر از بسیاری از جوانان فوتبال بازی می‌كند. او با پرش‌های بلند خود، توانایی تقابل با هر مهاجمی را دارد و در جنگ‌های فیزیكی كم نمی‌آورد. از سوی دیگر، توان رهبری تیم را به بهترین شكل ممكن دارد و می‌تواند بیشتر از یك بازیكن به پرسپولیس كمك كند.
سیدجلال در مورد بازی امروز مقابل ماشین‌سازی به جام‌جم گفت: «در اوج خستگی و تمرینات اندكی كه داشتیم، به دیدار ماشین‌سازی می‌رویم، اما مطمئن باشید فوتبال باطراوت و كاملا تاكتیكی را به نمایش می‌گذاریم و امیدوارم با پیروزی برای ما همراه باشد.»
او در مورد این‌كه به نظر می‌رسد كار قهرمانی پرسپولیس در این فصل تمام شده، افزود: «اصلا این موضوع را قبول ندارم. هنوز 180دقیقه از لیگ باقی مانده و ما فقط 3 امتیاز از نزدیك ترین تعقیب كننده مان فاصله داریم. در پنج بازی گذشته هیچ بردی به دست نیاوردیم و به همین علت نباید در مورد آینده تیم به این شكل صحبت شود. وقتی رسما لیگ تمام شد، ما در صدرجدول ماندیم و جام قهرمانی را بالای سر بردیم، آن وقت می‌توانند به ما بگویند قهرمان شدید. هواداران پرسپولیس هم بدانند قهرمانی مان قطعی نیست و تا آخرین ثانیه‌های فصل باید به جنگیدن ادامه بدهیم.»
كاپیتان سرخپوشان اضافه كرد: «متاسفانه هر مدل فشاری كه فكرش را بكنید، روی تیم ما وجود دارد. یك روز مسائل داوری عذاب مان می‌دهد، یك روز زمین تمرین نداریم، روز دیگر فشردگی برنامه در میان است و پس از آن می‌گویند پرسپولیس دیگر قهرمان شده و نباید تلاش كند. این حرف و حدیث‌ها شاید در ظاهر مهم نباشد ولی واقعا به بچه‌های ما آسیب می‌زند و امكان دارد انگیزه‌های شان را به پایین ترین حد خود برساند. ما دوست نداریم خود را از پیش برنده بدانیم و به همین علت است كه می‌گویم تا آخرین ثانیه‌ها با تمام وجودمان می‌جنگیم.»
سیدجلال حسینی كه چند ماه قبل از فوتبال ملی خداحافظی كرد، در نهایت گفت: جادارد از هواداران مان به خاطر حمایت‌های بی‌نظیری كه داشتند، تقدیر و تشكر كنم. هر چه داریم، از این هواداران است. به آنها می‌گویم هنوز كارمان تمام نشده و باید در كنار هم بمانیم. برای بازی با ماشین‌سازی حتی یك سكو هم نباید خالی بماند. امیدوارم هر كسی كه دلش برای پرسپولیس می‌سوزد و شرایط سخت ما را درك كرده، به ورزشگاه بیاید و از این بچه‌ها حمایت كند.»


بودیمیر: آماده جشن قهرمانی هستیم
ماریو بودیمیر، مهاجم كروات تیم فوتبال پرسپولیس تا به حال نتوانسته به اندازه‌ای كه انتظار می‌رفت، خوب و قابل قبول كار كند. او بازیكنی است كه برانكو به عنوان جانشین گادوین منشا به فهرست تیمش اضافه كرد ولی هنوز آمادگی ذهنی و تاكتیكی جالبی از خود بروز نداده تا خیال هواداران بابت حضور یك مهاجم همه كاره در پیشانی خط حمله راحت باشد. بودیمیر در آستانه بازی با ماشین‌سازی گفت: «متاسفانه در دیدار مقابل پاختاكور در ازبكستان باختیم و نمی‌توانیم راه‌مان را در مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا طی كنیم ولی هنوز زندگی برای همه ما ادامه دارد و قرار است اتفاقات بهتری رخ بدهد. ما می‌خواهیم با دو پیروزی دیگر، قهرمان قطعی لیگ برتر شویم.» بودیمیر اضافه كرد: «همه بازیكنان پرسپولیس مثل هم فكر می‌كنند.  ما یكسری هدف‌های مشترك را پیگیری كردیم و حالا زمان خوبی است تا بتوانیم خودمان را ثابت كنیم. آماده برپایی جشن قهرمانی بعد از كسب پیروزی مقابل ماشین سازی هستیم و بازیكنان از شرایط بعد از شكست مقابل پاختاكور خارج شده‌اند.» از او درباره بازی در ورزشگاه پر از تماشاگر آزادی نیز پرسیدیم كه افزود: «بازی در چنین جوی برای هر فوتبالیستی می‌تواند عالی باشد. من هم می‌خواهم جزئی از این جشن بزرگ باشم. امیدوارم در روزی كه سكوهای ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر است، ما هم نتیجه خوبی بگیریم و در كنار طرفداران خود، جشن بزرگی برگزار كنیم.»


غایبان نشست‌های خبری!
فیروز كریمی (نفت مسجد سلیمان)، امیر قلعه نویی (سپاهان)، مهدی تارتار (پارس‌جنوبی جم)، فرهاد مجیدی (استقلال)، رضا مهاجری (پدیده) از جمله سرمربیانی بودند كه به دلیل زمان پرواز نتوانستند خود را به نشست‌های خبری قبل از بازی‌های تیمشان در هفته بیست و نهم برسانند.


لیكنز: برنامه سال آینده ما قهرمانی است
جرج لیكنز، سرمربی بلژیكی تراكتورسازی در نشست خبری پیش از بازی مقابل پارس جنوبی جم گفت: بازی با پارس، آخرین بازی خانگی‌مان در لیگ امسال است و امیدوارم هواداران با حضور در ورزشگاه، ما را حمایت كنند. در دو بازی گذشته، شانس این را داشتیم كه به شش امتیاز برسیم، اما این فرصت را از دست دادیم وگرنه اكنون برای قهرمانی می‌جنگیدیم. با این حال تمام تلاش ما این است كه بتوانیم به سه امتیاز برسیم و شانس كسب سهمیه آسیا را برای خودمان زنده نگه داریم. برنامه ما برای سال آینده، كسب عنوان قهرمانی است و برای رسیدن به این هدف، روند صعودی خودمان را آغاز كرده‌ایم.


الهامی: برای خودمان بازی می‌كنیم، نه پرسپولیس
یحیی گل‌محمدی، سرمربی پدیده دیروز آنقدر ناخوش‌احوال بود كه زیر سرم رفت و به همین خاطر نتوانست در نشست خبری حاضر باشد. به همین خاطر ساكت الهامی، دستیار او در نشست خبری حاضر شد و گفت: بازی با سپاهان برای ما فراتر از فینال است و ما می‌خواهیم برای خودمان بازی كنیم، نه پرسپولیس. فرق ما و سپاهان، پشتوانه بیست و چند هزار نفره‌ای است كه سكوها را برای حمایت از ما پر خواهند كرد.