ترامپ باید برود

آمریكایی‌ها 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ جمع آوری كردند

ترامپ باید برود

یك‌بار دیگر طرح استیضاح دونالد ترامپ در صدر خبرهای رسانه‌ای قرار گرفت. این بار مردم آمریكا با جمع‌آوری بیش از ده میلیون امضا خواستار استیضاح ترامپ شدند. اتفاقی كه به قول رشیده طلیب نماینده مسلمان دموكرات‌ها در میان این زمان تاریك یك نقطه روشن است. مساله تلاش ترامپ برای حذف بخش‌هایی از گزارش بازرس مولر و ندادن آن به كنگره و عدم پرداخت مالیات طی هشت سال در دوران پیش از ریاست جمهوری نیز به شدت نمایندگان آمریكا را خشمگین كرده است. به نظر هر روز كه جلوتر می‌رویم پرونده‌های بیشتری از رئیس‌جمهور آمریكا برملا می‌شود.

 روز پنجشنبه اعلام شد فعالان آمریكایی به همراه دو قانونگذار دموكرات مجلس نمایندگان آمریكا اقدام به تحویل امضای ده میلیون نفر به كنگره كردند. به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس تایمز، ال گرین، یكی از این نمایندگان به همراه رشیده طلیب، اقدام به تحویل دادن این عریضه‌ها به كنگره كردند. در همین راستا ال گرین گفت: ما در دستانمان ده میلیون دلیل داریم تا امروز در اینجا حضور داشته باشیم. آنها روی تابلویی نوشته بودند: « ترامپ باید برود !»
ده‌ها جعبه حاوی امضاهای جمع‌آوری شده روی عریضه‌هایی متعلق به چند گروه شامل MoveOn و Women's March  تحویل طلیب داده شده‌ است. اخیرا رشیده طلیب قوانینی را مطرح كرد كه كمیته قضایی مجلس نمایندگان را ملزم می‌كند، فرآیند تحقیقات درباره امكان ارتكاب جرایمی در سطح استیضاح از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا را آغاز كند. او در این رابطه اظهار كرد: در مواجهه با این زمان تاریك در كشور ما چنین لحظه‌ای برای من یك روشنایی است. نتایج نظرسنجی تازه موسسه افكارسنجی ایپسوس و خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌دهد كه تعداد آمریكایی‌های خواهان استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا با 5 درصد افزایش به
 45 درصد رسیده است. نظرسنجی اخیر رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد دموكرات‌ها و مستقل‌ها حمایت بیشتری از استیضاح ترامپ می‌كنند.
تبرئه و اتهام جدید
همین چند روز پیش بود كه ترامپ اعلام كرد در تحقیقات رابرت مولر، بازرس پرونده تحقیق درباره ارتباط كمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه از بابت اتهاماتش تبرئه شده است. این خبری بود كه هم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وهم ترامپ را خوشحال كرد و آن دو طی یك گفت‌وگوی تلفنی نیز یادآوری كردند كه هیچ اتهامی نبوده است. با این حال چند روز بعد برخی نمایندگان دموكرات در آمریكا اعلام كردند احتمالا ترامپ بخش‌هایی از گزارش مربوط به تحقیقات مولر را پیش از ارائه به كنگره حذف كرده است. به این ترتیب آنها
بر این باورند كه ترامپ مانع اجرای عدالت شده است. در قوانین آمریكا اگر رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شود در شرایطی قرار گرفته كه می‌توان او را استیضاح كرد.  گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریكا به‌تازگی و پس از 22 ماه به اتمام رسید و وزارت دادگستری آمریكا پس از سانسور بخش‌هایی از آن، این گزارش را منتشر كرد. هرچند وزارت دادگستری، ترامپ را از تبانی با روس‌ها تبرئه كرد اما گفته می‌شود رئیس‌جمهور آمریكا در بخش دیگری از اقدامات خود در اجرای عدالت كارشكنی كرده كه این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز استیضاح وی شود.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت دموكرات‌ها درباره این موضوع ابراز نگرانی كرده‌اند كه احتمالا خلاصه ارائه شده از سوی ویلیام بار، دادستان كل آمریكا به كنگره به‌درستی محتوای یافته‌های رابرت مولر را انعكاس نداده است. براساس این گزارش، رابرت مولر اواخر ماه مارس با ارسال نامه‌ای به ویلیام بار، او را به ارائه «ناقص» گزارش متهم كرده است. به استناد واشنگتن‌پست، رابرت مولر در نامه خود گفته است: «خلاصه چهارصفحه‌ای كه به كنگره ارسال و برای عموم منتشر شده به طور كامل «محتوا، ماهیت و مفاد» گزارش و نتیجه‌گیری آن را ارائه نداده است». مولر در نامه‌اش از دادستان كل خواسته مقدمه و خلاصه گزارش خود را انتشار دهد. مولر گفته است: «اكنون این سردرگمی عمومی درباره جنبه‌های اصلی نتایج تحقیقات ما وجود دارد و این تهدیدی برای زیر سؤال بردن هدف زیربنایی از ایجاد بازرسی ویژه از سوی وزارت دادگستری در این رابطه است.»
برخورد ضعیف دموكرات‌ها
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا هفته گذشته در یك اظهار نظر گفت: «ترامپ ما را تحریك می‌كند تا او را استیضاح كنیم ». پلوسی قبل از این گفته بود تمایلی به استیضاح ترامپ ندارد. به نظر می‌رسد موضع ضعیف و دوگانه دموكرات‌ها تاكنون موجب شده تلاش كافی برای استیضاح ترامپ صورت نگیرد. این درحالی است كه هر روز پرونده جدیدی علیه ترامپ برملا می‌شود. روز پنجشنبه بود كه شبكه‌های خبری اعلام كردند دونالد ترامپ به مدت هشت سال فرار مالیاتی داشته است. روزنامه
 نیویورك تایمز در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا در یك بازه زمانی ده ساله بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داده و به همین دلیل به مدت هشت سال از پرداخت مالیات اجتناب كرده است. نیویورك تایمز این گزارش را در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دموكرات‌های كنگره و مقامات دولت ترامپ برای انتشار اظهارنامه مالیاتی شش ساله رئیس‌جمهور آمریكا منتشر كرده است. دموكرات‌های مجلس نمایندگان آمریكا چندی پیش به‌صورت رسمی خواستار انتشار اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ شدند.
ریچارد نیل، رئیس كمیته امكانات مالی مجلس نمایندگان آمریكا از چارلز رتینگ، رئیس سازمان «خدمات درآمد داخلی» درخواست كرد اظهارنامه مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را منتشر كند، اما هوگان گیدلی، معاون سخنگوی كاخ سفید می‌گوید ترامپ اظهارنامه مالیاتی‌اش را در اختیار دموكرات‌ها قرار نخواهد داد.
 این در حالی است كه همه روسای جمهور آمریكا در 40 سال گذشته اسناد مالیاتی خود را منتشر كرده‌اند. در واقع، برخورد ضعیف نمایندگان دموكرات آمریكا موجب شده تا دونالد ترامپ به رغم داشتن پرونده‌های متعدد همچنان بر كرسی ریاست‌جمهوری این كشور باقی بماند. افزایش فشار افكار عمومی مردم آمریكا شاید دموكرات‌ها را بر آن دارد تا تحرك تازه‌ای از خود نشان داده و ترامپ را یك قدم دیگر به استیضاح نزدیك گردانند.