جانستان افغانستان

جانستان افغانستان


 برخلاف خیلی‌ها كه می‌گویند جمعه روز بد و روز بی‌حوصلگی است ... ما معتقدیم جمعه خیلی هم روز خوبی است. اصلا جمعه برای ما همان شنبه است. چون می‌آییم تحریریه و با كلی كار و تلاش، روزنامه شنبه را آماده می‌كنیم. دیروز هم جایتان خالی آمدیم و در سكوت جمعه تحریریه نشستیم و مشغول كار شدیم. همانطور كه احتمالا شما هم حواستان به حاشیه‌های صحبت آقای عراقچی درباره مهاجران افغانستانی مقیم ایران بوده، ما هم حواسمان بود و در دو صفحه با نگاهی فرهنگی به این موضوع پرداختیم.
 در صفحه 9 امروز گزارشی داریم درباره اتفاقات غیرفرهنگی كه میان ما و كشورهای هم فرهنگمان رخ می‌دهد. اتفاقاتی كه دامنه‌اش از زمین‌های فوتبال گرفته تا صحبت‌های دلتمردان گسترده است و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌كند. سراغ تحلیل‌های محمدكاظم كاظمی، شاعر برجسته افغانستان كه سال‌هاست مقیم كشورمان است، رفتیم و با رضا برخی، عكاس و مستندساز جنگ كه دهه 60 به افغانستان هم سری زده است، گفت‌وگو كردیم تا ببینیم ماجرا چه ابعادی دارد و چگونه می‌توان آن را عمیق تر و بهتر نگاه كرد.
 در صفحه 10 هم رفتیم سراغ یك عكس ماندگار و اثرگذار از خانواده یكی از شهدای فاطمیون كه كنار پیكر شهید نشسته‌اند. این عكس در زمان انتشارش هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و حالا هم در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود. در این صفحه عكس مورد بحث و ماجراهایش را بررسی كردیم و سری هم به عكس‌های مشابه زدیم. عكس‌هایی كه همه به‌خوبی نشان می‌دهند مهاجران افغانستانی مقیم ایران در تمام مراحل سخت برادری‌شان را با ایرانی‌ها و كشورهایی كه آسیب‌های جنگ با داعش را دیده‌اند، ثابت كرده‌اند.
 در صفحه 11 هم گروه سینما رفته‌ سراغ یك موضوع داغ و جنجالی. دو سرمایه‌گذار و تهیه‌كننده كه از قضا سرمایه‌گذار آثار سینمایی پرمخاطبی هم بوده‌اند، قرار است به علت اخلال در نظام بانكی و اقتصادی محاكمه شوند. سعی شده تمام جوانب انصاف را رعایت كرده و به ماجرا پرداخته شود.
 در صفحه 12 هم یك واقعه تاریخی مهم بررسی می‌شود؛ جدایی بحرین از ایران. بخوانید و ببینید تاریخ كشورمان چه اتفاقات تلخی در خود دارد و چه دردها كه زیر پوست تاریخ جولان نمی‌دهد...