سوءتفاهم شده!

عراقچی با حضور در برنامه «سلام‌صبح‌بخیر» درباره اظهارات اخیرش توضیح داد

سوءتفاهم شده!

بخش گفت‌وگوی ویژه خبری بعد از اخبار شبانگاهی شبكه دوی سیما، چهارشنبه‌شب مهمانی ویژه داشت. دكتر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه كشورمان و از اعضای تیم سابق مذاكره‌كننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 كه با حضور در این برنامه، قرار بود به تشریح تصمیم اخیر شورای عالی امنیت كشور در زمینه توقف در برخی تعهدات برجام بپردازد و درخصوص این اقدام، تهدید كشورهای هم‌پیمان با آمریكا و نیز عواقب این تصمیم و تاثیر آن در آینده كشورمان و دیگر كشورهای همسایه سخن بگوید. عراقچی در میانه صحبت‌های خود در بخشی از گفت‌وگو به وضعیت اتباع خارجی كشورهای اطراف و به‌ویژه افغانستانی‌های مقیم ایران هم اشاره كرده و این‌طور گفت كه این تحریم آمریكا ممكن است منجر به محدود شدن منابع مالی كشور شده و در نتیجه مجبور باشیم برای كمك به هزینه‌ها از این اتباع بخواهیم كشور را ترك كنند.
این بخش كوتاه از حرف‌های عراقچی، خیلی زود در رسانه‌های مختلف كشور و فضای مجازی برجسته شد و واكنش‌هایی را در پی داشت. عده زیادی به حمایت از هم‌زبانان افغانستانی ساكن در كشورمان پرداختند و خود این اتباع افغانستانی هم از نقشی كه در این سال‌ها در كشور ایفا كرده بودند، سخن گفتند. با این حال آنچه از همان ابتدا به نظر می‌رسید، این‌كه این بخش از حرف‌های عراقچی تنها جزئی از كلیت یك ماجرا بود كه در رسانه‌ها برجسته شده و مورد قضاوت یك‌سویه قرار گرفت.
بر این اساس شبكه سه سیما خیلی زود و در اولین روز شروع رسمی هفته، در برنامه صبحگاهی تازه خود با نام «سلام صبح بخیر» سراغ این سوژه رفت و به تحلیل و بررسی همه‌جانبه‌اش پرداخت. در این برنامه عراقچی روی خط تلفنی برنامه آمد و با مخاطبان گفت‌وگو كرد و همچنین در بخش بعدی برنامه، سهیل كریمی مستندساز و محمدكاظم كاظمی شاعر و نویسنده افغانستانی مهمان برنامه بودند و به تحلیل حرف‌های عراقچی و دلیل واكنش‌های رسانه‌ها و فضای مجازی پرداختند.
جام‌جم از خلاصه این برنامه و صحبت‌های عراقچی، كریمی و كاظمی در آن گزارش می‌دهد.
ادامه در صفحه 7