پخش زنده «وحدت»

گزارش جام‌جم از برخورد صداوسیما با هرگونه وحدت‌شکنی و تفرقه‌افکنی در رسانه ملی

پخش زنده «وحدت»

نیمه رمضان و روز میلاد كریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) بود. به روال مرسوم شبكه‌ها در ایام ولادت و شهادت اهل بیت علیهم‌السلام، شبكه پنج تلویزیون تصمیم گرفت گزیده‌ای از مراسم مولودی‌خوانی یكی از هیات‌های تهران را پخش كند اما این بار به جای برنامه ضبطی، بنا شد به صورت زنده مراسم این هیات پخش شود.یكی از بی‌حاشیه‌ترین هیات‌های تهران هم برای جلوگیری از حاشیه‌های احتمالی این اقدام برای پخش زنده انتخاب شد، اما ... اما اتفاقی كه مدیران شبكه پنج فكرش را نمی‌كردند رخ داد. در میانه مراسم، مداحی از بیرون هیات میكروفن گرفت و بدون آن‌كه بداند سخنانش از آنتن زنده تلویزیون برای میلیون‌ها هموطن مسلمانش پخش می‌شود، اقدامی ناشایست كه رهبری بارها و بارها علیه آن صحبت كرده بودند انجام داد و باعث جریحه‌دار شدن احساسات برادران و خواهران اهل سنت شد. كار از كار گذشت و ایده مدیران شبكه پنج برای پخش زنده مراسم هیات‌ها، دستاویزی برای آنانی شد كه شبانه‌روز در پی انداختن طرح‌هایی نو برای تفرقه‌افكنی میان مسلمین هستند. از سوی دیگر دلسوزان نیز با گلایه از این اتفاق، خواستار جبران این واقعه شدند.

ریختن آب روی آتش
با پخش ناخواسته این سخنان تفرقه‌افكن در تلویزیون، اقدامات مختلفی برای جلوگیری از تبعات آن صورت گرفت. قوه قضاییه، مداح خاطی را به دادسرا احضار و او را به دلیل توهین به مقدسات اهل سنت بازداشت كرد. هیات عشاق‌الحسین (ع) هم كه این اتفاق در مراسم آنها رخ داده بود با انتشار بیانیه‌ای، از اهل سنت ایران دلجویی كرد. «(هیات عشاق‌الحسین) از اشتباهی كه توسط مداح میهمان جلسه در یكی از جلسات شب‌های ماه مبارك رمضان در جلسه پیش آمد و دلخوری بسیاری از هموطنان و برادران و خواهران اهل تسنن را موجب گردید طلب بخشش داشته و از عموم برادران و خواهران اهل تسنن دلجویی می‌نماید و باز هم متذكر می‌شود كه به ذاكر نامبرده تذكرات لازم توسط پیرغلامان شاخص هیات داده شده است.»
مسؤولان رسانه ملی هم ساعاتی پس از این اتفاق، به موضوع واكنش جدی نشان دادند. ابتدا شبكه پنج تلویزیون در بیانیه‌ای با عذرخواهی از برادران و خواهران اهل سنت اعلام كرد با عوامل پخش برنامه برخورد خواهد كرد. بعد از این واكنش اولیه، سیدمرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی با تاكید براین‌كه پخش زنده سخنان نامربوط مداح حاضر در هیاتی كه مراسم آن از شبكه پنج سیما پخش می‌شده خارج از اراده مدیران شبكه بوده است، تصریح كرد: با عذرخواهی از برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل سنت اعلام می‌كنم هم تهیه‌كننده و مدیر این برنامه اخراج و هم شخص مدیر شبكه پنج سیما به دلیل این كوتاهی توبیخ شده است.
اما مدیران رسانه ملی به این میزان برخورد اكتفا نكردند. روز یكشنبه، علی‌عسكری، رئیس سازمان صدا و سیما در نامه‌ای خطاب به معاون سیما، دستور بركناری مدیر شبكه پنج را صادر كرد. او با تأكید بر این‌كه حفظ حرمت امت اسلامی همواره سیاستگذاری اصلی رسانه ملی بر مبنای منویات رهبر معظم انقلاب بوده است، تصریح كرد: با توجه به قصور صورت گرفته و پخش ناگهانی این سخنان كه موجب رنجش خاطر برادران، خواهران و علماء بزرگوار اهل سنت شده است باید در اسرع وقت مدیر شبكه و مدیر پخش بركنار شوند.
هر چند بركناری رمضان‌نژاد كه از جمله مدیران جوان و موفق تلویزیون بود و به شكل مستقیم نقشی هم در پخش آن سخنان روی آنتن شبكه‌اش نداشت با واكنش‌ها و انتقاداتی هم مواجه شد، اما رسانه ملی نشان داد برای حفظ یكی از مهم‌ترین خط قرمزهایش یعنی وحدت میان اقوام و مذاهب ایرانی حتی حاضر است با یكی از مدیران خوب و ارزشمندش هم به شدیدترین شكل ممكن برخورد كند.
جواد رمضان‌نژاد از جمله مدیران رسانه ملی بود كه سال‌ها در كسوت تهیه‌كننده،‌ سردبیر برنامه‌ و مدیر گروه به كار تهیه و تولید آثار تلویزیونی مشغول بود. او سال 93 با حكم ریاست وقت صدا و سیما، شبكه تلویزیونی افق را راه‌اندازی كرد و بعد از چهار سال در سال 97 با حكم معاون سیمای رسانه ملی به عنوان رئیس شبكه پنج تلویزیون منصوب شد. او طی این مدت توانست كارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد، اما یك اشتباه بزرگ روی آنتن باعث شد با برخورد سخت مدیران رسانه ملی مواجه شود.
قدردانی از قاطعیت رسانه ملی
برخورد سریع و قاطع مسؤولان با این اقدام با واكنش‌های مثبتی مواجه شد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم این شهر در بیانیه‌ای نوشت: عذرخواهی مدیر شبكه پنج، بركناری عوامل برنامه‌ای كه در آن به صحابه توهین شد و واكنش‌های علمای بزرگوار و نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی و اقدام دادستانی مبنی بر اعلام جرم علیه این مداح هتاك و سپس بازداشت او قابل تقدیر است.
دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در خطاب به رئیس سازمان صداوسیما با تقدیر از قاطعیت رسانه ملی نوشت: ضمن تشكر از اهتمام جنابعالی در برخورد با دست‌اندركاران این برنامه، شایسته است كارگردانان، برنامه‌سازان، تهیه‌كنندگان، ناظران پخش و سایر عوامل تهیه، تولید و پخش برنامه‌های صداوسیما نسبت به این مهم توجیه و از تكرار موارد مشابه كه آزردگی خاطر هموطنان اهل‌سنت كه مراتب دلدادگی‌شان به اهل‌بیت عصمت و طهارت زبانزد بوده و در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی شهدای زیادی تقدیم و در تمام صحنه‌های این نظام منبعث از نهضت عظیم نبوی صلوات‌ا...‌علیه و آله، همگام با برادران و خواهران شیعه خود مجاهدانه ایستادگی كرده‌اند جلوگیری کند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از برخورد مسؤولان رسانه ملی با این اتفاق ناخواسته تقدیر کردند.
سید احسن علوی، نماینده اهل سنت مجلس شورای اسلامی تصمیم رئیس سازمان صدا و سیما در برخورد قاطع با خاطیان ماجرای هتاكی به مقدسات اهل سنت را هوشمندانه خواند و از وی قدردانی كرد.
سید احسن علوی، نماینده اهل سنت مردم سنندج در مجلس در گفت‌وگو با روابط عمومی رسانه ملی با بیان این‌كه ایران اسلامی مورد هجمه دشمنان اسلام از جمله آمریكا، رژیم صهیونیستی و كشورهای منطقه است، گفت: اگر اتحاد و همدلی میان مردم مسلمان ایران نباشد كشور با چالش رو‌به‌رو می‌شود. باید همه مردم از هر قومیت، فرقه و مذهبی در كنار مسؤولان مراقب باشند تا آب به آسیاب دشمن ریخته نشود.
سید احسن علوی با قدردانی از دكتر علی عسكری، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: حركت ایشان در اخراج مدیران خاطی بسیار مقتدرانه و هوشمندانه بود. ما نمایندگان اهل سنت ضمن سپاسگزاری از ایشان می‌خواهیم ترتیبی اتخاذ كنند كه این موضوعات دیگر تكرار نشود و اتفاق نیفتد.
نماینده اهل سنت مردم سنندج با بیان این موضوع كه خیلی از دشمنان ایران در مقابل ایران سر تعظیم فرود می‌آورند، گفت: این مهم به خاطر وجود رهبریت و اقتدار حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به عنوان ستون وحدت در كشور است كه با بیانات شیوا و درایتشان همه اقشار و قومیت‌ها را به خودشان دلبسته می‌كنند، بنابراین نباید اجازه دهیم تفرق موجب پراكندگی و از هم پاشیدگی شود. سید احسن علوی افزود: ما نمایندگان اهل سنت با قدرت پشت سر ایشان حركت و دفاع می‌كنیم.
نماینده مردم سنندج در خانه ملت در پایان گفت: مطمئنم قلب شیعیان واقعی و اهل تفكر این سرزمین نیز از هتاكی به مقدسات اهل سنت آزرده شده است.