وقتی فشار خون خطرناك می‌شود!

وقتی فشار خون خطرناك می‌شود!


 بیماری فشار خون معمولا علائم چندانی ایجاد نمی‌كند و به همین دلیل متاسفانه در بسیاری موارد به‌رغم این‌كه بیمار مدت‌هاست به فشار خون ملایم تا متوسط مبتلاست، متوجه بیماری و خطرات آن نیست؛ به همین دلیل است كه تنها راه تشخیص این بیماری، كنترل مرتب فشار خون است.
آترواسكلروز كه به معنی سخت شدن و تنگی رگ‌ها سردسته عوارض این بیماری است كه در نهایت به سكته مغزی و قلبی منتهی خواهد شد. كلیه‌ها نیز در دراز مدت از فشار خون بالا آسیب دیده و ممكن است دچار نارسایی دائمی شوند. از دیگرعوارض مهم فشار خون، تنگ شدن رگ‌های بزرگ پا و در ادامه احساس ضعف و درد در پاهاست كه به‌دنبال كمی فعالیت ورزشی ایجاد خواهد شد.
وقتی فشار خون از عدد 16 ماكزیمم یا ده مینیمم زیادتر باشد، خطر بیشتر است و امكان دارد عوارض سریع یا حتی كشنده ایجاد شود و باید سریع اقدام به درمان كنیم. وقتی درمان فشار خون با یك دارو موفق نباشد باید داروی دوم و سوم را برای درمان اضافه كرد و یك داروی مدر یعنی دارویی كه باعث زیاد شدن ادرار می‌شود، جزو داروهای بیمار باشد. در این حالت اگر نتوانیم فشار خون را كنترل کنیم یعنی به كمتر از 140 روی 90 برسانیم به معنی مقاوم بودن فشار خون خواهد بود. البته این نكته مهم را باید به‌خاطر سپرد كه درمان فشار خون، كاری دائمی و بی وقفه است و بعد از كنترل كامل فشار خون كماكان باید ادامه یابد تا از بروز مجدد وعود آن جلوگیری شود. هرگز نمی‌توانیم به صرف كنترل این بیماری درمان را متوقف کنیم، زیرا نه تنها باعث عود بیماری می‌شود بلكه گاهی باعث بروز فشار خون‌های شدید و توفانی خواهد شد.
 اما چرا فشار خون شدید یا مقاوم به درمان می‌شود: دلیل اول و اصلی آن مصرف نامرتب و قطع داروها توسط بیماران است. دلیل دوم خوردن نمك زیاد یا مایعات شور است كه كنترل فشار خون را ناممكن می‌کند و دلیل سوم وجود بیماری‌هایی است كه باعث فشار خون شده‌اند و پزشك نتوانسته آنها را تشخیص دهد.
كدام بیماری‌ها فشار خون مقاوم و شدید ایجاد می‌کنند؟ سردسته آنها، بیماری‌های غده فوق‌كلیه است. پس حتما باید كاركرد این غده در بیمارانی كه فشار خونشان كنترل نمی‌شود، ارزیابی شود. از دیگر بیماری‌هایی كه كنترل فشار خون را سخت می‌کنند تنگی رگ‌های كلیه‌هاست.