ضربه به چشم را جدی بگیرید

گفت‌وگو بادكتر حیدر سیاتیری، فوق تخصص قرنیه چشم

ضربه به چشم را جدی بگیرید

 هنگام ضربه به چشم چه اقدامی موثر است؟
وقتی ضربه به چشم می‌خورد، فرد تصور می‌كند اتفاق مهمی رخ نداده است. ضربه حتی اگر كم باشد می‌تواند به خونریزی منجر شود. ضربه دست كودك به چشم مادر می‌تواند باعث خونریزی میكروسكوپی شود. در این حالت، باید به پزشك مراجعه کرد. حتی اگر ظاهرا خونریزی مشاهده نشود، ممكن است به دنبال آن خونریزی داخل چشم و آب‌سیاه اتفاق افتاده باشد.
منظور از ضربه نافذ به چشم چیست؟
ضربه نافذ وقتی است كه یك جسم سریع به چشم اصابت می‌كند و ممكن است از عدسی بگذرد. گاهی نیز از شبكیه خارج می‌‌شود و سوراخ دوگانه ایجاد می‌كند. در مراسم چهارشنبه‌سوری، معمولا به علت انفجار ممكن است یك جسم فلزی یا پلاستیكی به چشم بخورد كه خطرناك است و بر حسب سرعت و شدتش به چشم آسیب می‌زند و می‌تواند منجربه
 نابینایی شود.
در چنین شرایطی چه باید كرد؟
هروقت جسم برنده‌ای به چشم برخورد كند، از هیچ ماده‌ای در چشم نباید استفاده كرد و نباید به آن فشار آورد. كاسه كوچك پانسمان را كه یك محفظه پلاستیكی سفید رنگ است روی چشم قرار می‌دهیم. اگر نداریم، یك پانسمان شل و سست روی چشم می‌گذاریم و به مركز درمانی مراجعه می‌كنیم.
اگر مواد شیمیایی به چشم اصابت كند باید بلافاصله آن را با جریان آب تمیزحداقل به مدت نیم ساعت شست‌وشو داد. اگرجریان آب تمیزنداریم، ظرف تمیز را پر از آب كنیم و چشم‌ها را در آن قرار داده و پلك‌ها را تكان بدهیم. چون این مواد پشت پلك پنهان می‌شوند باید فرد را به مركز درمانی مجهز برسانیم.
آیا ضربه به سر، روی چشم تاثیر می‌گذارد؟
 به شدت و محل ضربه بستگی دارد. ما به‌كرات دیده‌ایم كه سر به داشبورد ماشین خورده و ضربه باعث فشرده شدن عصب چشم می‌شود و خونریزی در محل ایجاد و نوروپاتی ناشی از ضربه ایجاد می‌شود.  ممكن است عصب قطع و شبكیه پاره شود. ضربه به پشت سر، ممكن است به مركز بینایی آسیب بزند. اگر ضربه به صورت بخورد، ممكن است حدقه بشكند.