گوش‌های کوچولوی دردناک

گوش‌های کوچولوی دردناک

گوش‌‌درد در اطفال شایع‌تر از بالغین و یكی از علل مراجعه شایع والدین به اورژانس‌های بیمارستانی است اما افراد بالغ نیز ممكن است این وضعیت ناخوشایند را تجربه كنند. دردهای ناحیه گوش می‌تواند مربوط به خود این ارگان یا دردهای ارجاعی از ناحیه دهان و گلو یا فك بیمار باشد. دردهای مرتبط با خود گوش نیز می‌تواند مربوط به اجزای گوش خارجی یا گوش میانی باشد .
ترشحات معمول گوش كه به آن وكس می‌گویند به صورت نرمال در همه افراد وجود دارد و عادت بد خارج كردن وكس طبیعی گوش باعث راندن این ترشحات به سمت پرده گوش و تجمع و سفت شدن این ترشحات به كاهش شنوایی یا بعضا درد منجر می‌شود.
به صورت كلی نباید با هیچ وسیله‌ای داخل كانال گوش را تمیز كرد و سوآپ‌های پنبه‌ای كه به اشتباه گوش‌پاك‌كن نامیده می‌شود یكی از وسایلی است كه استفاده مكرر از آن موجب عوارض متعدد این ارگان برای افراد می‌گردد. عادت بد تلاش برای رفع خارش گوش با فروكردن اجسام به داخل كانال گوش و ایجاد خراش در كانال، زمینه‌‌ساز شروع تغییرات التهابی و عفونت این مجراست و بسیاری از مراجعان با عفونت گوش خارجی، در شرح حال به چنین وضعیتی اشاره می‌كنند .
این تغییرات التهابی در شناگران نیز می‌تواند اتفاق بیفتد كه جلوگیری از خیس شدن مجرای گوش هنگام شنا و استفاده از تجهیزات مناسب می‌تواند از این عارضه پیشگیری نماید.
هنگامی كه فشار هوای دو طرف پرده صماخ به دلیل افزایش ارتفاع تغییر كند، می‌تواند باعث ایجاد درد گوش در افراد شود، لذا هنگام اوج گرفتن هواپیما یا فرود آمدن آن می‌توان با بلعیدن مكرر آب دهان یا جویدن آدامس از ایجاد این عارضه پیشگیری كرد .
جسم خارجی در گوش كودكان یكی دیگر از علل ایجاد درد در گوش است. كودكانی كه اجزای كوچك اسباب‌بازی‌های خود را داخل بینی یا گوش خود می‌كنند به مراقبت بیشتری برای پیشگیری از عوارض جدی نیاز دارند. نكته بسیار مهم در این‌گونه موارد عدم مداخله والدین برای خارج كردن این اجسام از داخل مجرای گوش یا بینی است. چراكه معمولا تلاش ناموفقی را تجربه می‌كنند و با آسیب زدن به پوست حساس مجرا و زمینه‌سازی عفونت موجب عقب‌تر بردن جسم خارجی شده و خارج كردن آن از كانال مشكل‌تر می‌شود.