آزادی نزار   با ضما نت «سید»

آزادی نزار با ضما نت «سید»

یكی از سوژه‌های داغ خبری در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی نزار زاكا جاسوس آمریكایی است كه چند سال قبل در ایران دستگیر شد و در حال گذراندن دوران محكومیت خود بود. دیروز اعلام شد که این جاسوس آمریکایی،‌آزاد و تحویل حزب‌ا... لبنان شده است.
نزار زاكا كیست؟
نزار احمد زاكا، مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه فراملی آمریكا در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا بود. او كارشناس رایانه است و همچنین كارت سبز اقامت آمریكا را دارد. سابقه همكاری رسمی او با وزارت خارجه آمریكا به ابتدای سال 2005 بر می‌گردد. وی فارغ‌التحصیل آكادمی نظامی ریورساید است و در شورای فارغ‌التحصیلان این آكادمی نظامی عضویت داشت. علاوه بر این، دو نفر از فرزندان وی نیز در این آكادمی تحصیل كرده‌اند.
زاكا دبیركل سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات در آمریكا نیز بوده و فعالیت‌های مختلفی در عرصه سایبری داشته است. تعلقات رنگارنگ سیاسی او در دوره‌های مختلف باعث شد او در مواجهه با جریان‌های سیاسی لبنان رفتار  ضد و نقیضی از خود نشان دهد. برابر با اسناد ویكی لیكس، او كه در مقطعی حامی جریان آزاد ملی لبنان بود سال 2009 با یك چرخش سیاسی مسؤولیت ستاد انتخاباتی جریان 14 مارس در منطقه زحله را به‌عهده گرفت. این جریان یكی از عوامل ایجاد ناآرامی‌های سیاسی در لبنان بود. در مورد رابطه خوب او با آمریكایی‌ها از جمله ارتباط نزدیك او با سفارت آمریكا در بیروت نیز گزارش‌های مختلفی وجود دارد.
ماجراهای سفر به ایران
زاكا تا پیش از دستگیری سفرهایی به تهران داشت و ظاهرا اولین سفر او مربوط به دوره احمدی‌نژاد بود و در سال 93 هم به عنوان مسؤول ict اتحادیه عرب به دعوت وزارت ارتباطات سفری به ایران داشت.
به‌طور مشخص او شهریور 94 به دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت حسن روحانی در امور زنان و خانواده برای حضور در همایش «نقش زنان در توسعه پایدار» كه به همت وزارت صنعت و معدن برگزار شد به ایران سفر كرد. علت سفر او به گفته مولاوردی این بود كه مقاله «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان» را برای دبیرخانه این همایش ارسال كرده بود كه مورد پذیرش قرار گرفت.
پس از پایان سفر و در آبان 94 زمانی كه از فرودگاه امام خمینی(ره) قصد خروج از كشور را داشت به اتهام همكاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر و با همین اتهام در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاكمه و به ده سال حبس و پرداخت ۲/۴ میلیون دلار جزای نقدی محكوم شد. جانشین وقت اطلاعات سپاه پاسداران در واكنش به برخی جوسازی‌ها در سخنانی در اسفندماه ۹۵، نزار زاكا را جاسوسی كه با یك واسطه به اوباما وصل بود معرفی كرد و گفت: این فرد بعد از دستگیری اعتراف كرد كه ماموریت ویژه او پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است.
وی افزود: زاكا اعتراف كرده كه هشت میلیون یورو برای جذب ۱۵ سازمان‌ مردم‌نهاد هزینه كرده و در اختیار داشته است. شش ماه پس از بازداشت زاكا در ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تأیید كرد نزار زاكا با تأیید وزارت خارجه ایالات متحده به ایران سفر كرده و از آمریكا برای پیشبرد اهدافش پول دریافت كرده بود.
تلاش‌هایی برای آزادی
از زمانی كه زاكا در ایران به تحمل حبس محكوم شد خانواده‌اش از طریق مقامات سیاسی پیگیر آزادی او بودند. تلاش‌هایی هم از سوی مقامات لبنانی برای رایزنی درباره آزادی زاكا صورت گرفته بود. در نهایت در چند روز اخیر خبرهایی درباره آزادی قریب‌الوقوع او منتشر شد. در همین زمینه وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام كرد مسؤولان ایرانی با درخواست میشل عون برای عفو نزار زاكا موافقت کرده‌اند.
پیش از این برخی منابع از جمله «نور نیوز» گزارش داده بودند میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از مسؤولان ایران خواسته است، نزار زاكا شهروند لبنانی كه در خدمت سرویس جاسوسی آمریكا بوده و پس از دستگیری، دوران محكومیت خود را در ایران سپری می‌كند، آزاد شود.
به گفته این منابع این درخواست به‌دلیل نقش و جایگاه تاثیرگذار رئیس‌جمهور لبنان در حمایت و پشتیبانی از جریان مقاومت با نظر مثبت بررسی شده است.
سرانجام دیروز در خبرهای غیررسمی آمد كه هیاتی از لبنان برای آزادی زاكا به ایران آمده‌اند. بعد از انتشار این اخبار برخی محافل سیاسی گمانه‌‌زنی كردند كه با توجه به تنش موجود میان ایران و آمریكا و البته تلاش‌های صورت گرفته برای رفع التهاب در روابط میان دو كشور و همچنین اعلام آمادگی وزیر امور خارجه ایران برای تبادل زندانیان دو كشور، اقدام صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی به مثابه گام نهادن در مسیر نرمش باشد. اما با این وصف، انتشار اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر نقش میانجیگری سیدحسن نصرا... دبیركل حزب‌ا... لبنان برای آزادی نزار زاكا نشان داد كه این تحلیل‌ها مبنای درستی ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما یک منبع آگاه در همین زمینه اظهار کرد: تحویل این جاسوس آمریکایی لبنانی صرفا بنابر درخواست و میانجیگری سیدحسن نصرا... دبیر کل حزب ا... انجام پذیرفت و در این راستا هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشد و صرفا بنابر احترام و منزلت سیدحسن نصرا... برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر صورت پذیرفته است.
در همین زمینه، انیس نقاش درباره نقش نصرا... برای آزادی زاكا به قدسنا گفت: میشل عون برای آزادی زاكا به ایران درخواستی فرستاد كه ایران در واكنش به آن، نظر دبیركل حزب‌ا... را در ارتباط با این درخواست جویا شد كه سید حسن نصرا... هم با توجه به جایگاه میشل عون و احترام وی در میان محور مقاومت پیشنهاد موافقت با درخواست میشل عون را مطرح كرد. بنابراین این موضوع با میانجیگری سیدحسن نصرا... و به درخواست میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان از تهران انجام گرفته است.از سویی دیگر بجز اصرار و درخواست‌های مكرر خانواده نزار از سیدحسن نصرا...، این نكته را باید گفت كه این جاسوس آمریكایی دو سوم مدت محكومیت خود را گذرانده است و یك مهره سوخته برای نهادهای امنیتی به‌شمار می‌رود.
بنابراین آنچه اهمیت دارد این‌كه ایران نه به‌خاطر فشار آمریكایی‌ها و نه به‌دلیل درخواست و اصرار دولت سعد الحریری بلكه به احترام دبیركل حزب‌ا... و جریان مقاومت لبنان این درخواست را پذیرفته است.