«عروسی خوبان»  در صحن جمهوری اسلامی

گزارشی از پویش امام‌رضایی‌ها برای تهیه جهیزیه 888زوج جوان در مناطق سیل‌زده و محروم

«عروسی خوبان» در صحن جمهوری اسلامی

ازدواج برای جوان‌ها، این روزها تبدیل به لقمه‌ای بزرگ شده، لقمه‌ای كه قورت دادنش كار هركسی نیست. دراین شرایط بنیاد كرامت امام‌رضا(ع) پایش را كمی فراتر از پرداختن به مشكلات ازدواج گذاشته است و پویشی برای فرستادن زوج‌های جوان در مناطق محروم و سیل‌زده بر سر خانه و زندگی‌شان راه انداخته است؛ زوج‌هایی كه جهیزیه‌شان را سیل برده است، از پس پرداخت پول پیش خانه برنمی‌آیند و برگزاری یك عروسی ساده در توانشان نیست. عروسی خوبان، نام همان پویشی است كه قرار است با همت این بنیاد و البته با كمك مردم، تعداد زیادی از این زوج‌ها را در دهه‌كرامت، به آن چیزی كه دلشان می‌خواهد، برساند. در نیمه راه این پویش، با صادق صادقی، دبیر اجرایی پویش عروسی خوبان صحبت كردیم و از چیستی و چرایی این داستان شیرین پرسیدیم.

این‌طور كه معلوم است، همه‌چیز از چهار پنج ماه پیش شروع شده است؛ زمانی كه معاونت خانواده در بنیاد كرامت امام‌رضا(ع) شكل گرفت و هدفش را محرومیت‌زدایی‌های فرهنگی و اقتصادی جوانان و از همه مهم‌تر زوج‌های جوان قرار داد. این‌طور كه صادق صادقی، دبیر پویش عروسی خوبان می‌گوید، كمك به زوج‌های جوان كه قصد تشكیل زندگی دارند، اصلی‌ترین هدف ما برای تشكیل این معاونت بود: «بنیاد كرامت كه زیر مجموعه آستان قدس رضوی است، از سال 95 آغاز به كار كرده است و با محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، كمك به اشتغال جوانان و مباحثی شبیه به این، توانسته است تا همین امروز به هدف اصلی تشكیل خودش برسد. اما نزدیك به پنج ماه پیش بود كه با در نظر گرفتن دختر و پسرهایی كه قصد ازدواج دارند یا در راه این هدف به مشكلی خورده‌اند، معاونت خانواده تشكیل شد كه نیازهای فرهنگی و اقتصادی‌شان را در حد توان، رفع كند؛ نیازهای فرهنگی از طریق برگزاری كلاس‌های آموزشی و جلسه‌های مشاوره و اقتصادی هم با تهیه جهیزیه، پرداخت هزینه پیش پرداخت یك خانه یا حتی برگزاری جشن عروسی آبرومند به نتیجه رسید. این شروع همان فضایی بود كه ما به دنبالش بودیم.»
​​​​​​​
 سیل، راه را نشانمان داد
به نظر می‌رسد كه پنج ماه، زمان كافی برای انجام كارهای بزرگ نیست، اما اعضای این معاونت، پایه‌های هدفشان را در این پنج ماه به‌خوبی سفت كرده‌اند:‌ «تقریبا در ماه‌های اول تشكیل معاونت خانواده بودیم كه سیل اتفاق افتاد و همین جرقه‌ای برای ما شد كه كارمان را از زوج‌های سیل‌زده و بعد از آن هم محروم شروع كنیم و چنین حركتی راه بیندازیم. اولین كاری كه معاونت در این مدت كوتاه انجام داد، شناسایی خانواده‌ها و زوج‌های محروم بود كه بنای تمام فعالیت‌های بعدی ما را تشكیل می‌دادند. برای همین هم نزدیك به 70 گروه جهادی و فعال و البته بومی منطقه، نیروهای اجرایی ما در این كار شدند و شروع به شناسایی كردند. كاری كه نتیجه خوبی هم داشت و تا به امروز، بیشتر از 1200 زوج در 12 استان كشور كه استان‌های محروم و سیل‌زده هستند، شناسایی شدند. مناطق محرومی كه حتی حاشیه تهران را هم شامل می‌شوند و دست‌كمی از مناطق محروم مرزی ندارند. این مهم‌ترین كاری بود كه باید به‌خوبی به انجام می‌رساندیم تا بتوانیم به هدف اصلی‌مان برسیم.» اگر كسی بیاید و خودش را معرفی كند چطور؟: «حتما این دسته از زوج‌ها هم در فهرست ما قرار می‌گیرند، اما خب طبیعتا صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی هم برای اطمینان از نتیجه‌بخش بودن كارمان و از همه مهم‌تر، مسؤولیتی كه بر گردن داریم هم انجام می‌شود.»

 سه تا 8
و حالا قرار است كه همه این 1200 زوج، خانه‌دار شوند، عروسی بگیرند و به خانه‌هایشان كه با وسیله چیده شده است، بروند؟: «خب راستش را بخواهید در مرحله اول قرار است به عنوان نمادین و با بركت گرفتن از نام امام‌رضا، 888 زوج از این تعداد شناسایی شده در اولویت ما باشند. 888 زوجی كه اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارند و كمك‌هایی هرچند كم، می‌تواند زندگی‌شان را به طور چشمگیری سر و سامان بدهد. می‌دانید چه است؟ خیلی از این زوج‌ها، كارشان با سه چهار میلیون تومان هم راه می‌افتد و به خاطر این‌كه در شهرستان هستند، می‌توانند با این پول، اتاقی كه مدنظرشان است را در بالای خانه پدری خودشان بسازند و زندگی‌شان را شروع كنند. از طرف دیگر زوج‌هایی هستند كه مدت زیادی از عقدشان گذشته، ولی هنوز نتوانسته‌اند وسایل ضروری برای شروع زندگی مثل یخچال و گاز و تلویزیون را تهیه كنند. اگر طی پویش به مبالغ بالاتری هم برسیم، حتما تعداد زوج‌هایمان را هم بالا می‌بریم.»

 یك عروسی دسته‌جمعی
شاید چیزی كه اول از همه و شاید بیشتر از همه توجه مردم را جلب می‌كند، اسم «عروسی خوبان» است كه باعث می‌شود دلمان بخواهد سر در بیاوریم كه چه خبر است و عروسی كجاست و خوبان چه كسانی هستند. اسمی كه منطق انتخابش به عنوان نام پویش، از خود اسم هم قشنگ‌تر است: «دلمان نمی‌خواست وارد یك فضای غمناك بشویم و بگوییم نیازمندند و ندارند و بخواهیم كه مردم بیایند و به این زوج‌ها كمك كنند. چیزی كه در ذهن‌مان بود، این كه یك عروسی دسته‌جمعی قرار است برگزار شود و می‌توانیم همه مردم ایران را به این عروسی دعوت كنیم و در واقع با مشاركت آنها این عروسی را برگزار كنیم. این‌طور فكر كردیم كه همان‌طور كه به یك عروسی دعوت می‌شویم و كارت هدیه‌ای به عنوان هدیه عروسی به عروس و داماد می‌دهیم، مردم هم به این عروسی دعوت هستند و می‌توانند هدیه خودشان را به این شكل و با حفظ عزت و احترام به دست عروس و دامادهای ما برسانند. نام خوبان هم برازنده‌ترین واژه برای این زوج‌ها است؛ جوانانی كه آدم‌های عزت‌مند و عزیز هستند و به هر علتی دچار مشكلات مالی شده‌اند.»

 به كمك چهره‌ها، توسط بنیاد كرامت
داستان زلزله كرمانشاه، با همه خوبی‌ها و همدلی‌هایی كه در بین مردم داشت، یك اقدام متفاوت و شاید عجیب به راه انداخت. این‌طور كه هركس كه طرفداران زیادی در فضای واقعی و البته مجازی داشت، شماره حساب اعلام كرد و خودش یك‌تنه به سرپل‌ذهاب رفت. اما پویش عروسی خوبان، راه دیگری را برای جمع‌آوری كمك‌های مردمی در نظر گرفته است: «نیمه خرداد، در مراسمی با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه، این پویش رونمایی شد و از چهره‌های شناخته شده مردم، درخواست كمك كردیم. از آنها خواستیم به عنوان بازوهای اجرایی عروسی خوبان، این پویش را به طرفداران و دنبال‌كنندگان‌شان معرفی كنند؛ مثلا چهره‌هایی مثل وحید یامین‌پور قبول كردند یار ما در این راه باشند و این پویش را به طرفداران‌شان معرفی كنند. بعد هم یك درگاه پرداخت اختصاصی برای هركدام از آنها در نظر گرفتیم كه همه آنها به یك حساب مشترك كه حساب بنیاد كرامت است، واریز می‌شود.»

 آمار ما روشن است
صحبت از عدد و رقم جمع‌آوری شده كه می‌شود، آقای صادقی، بدون مكث برایمان توضیح می‌دهد: «قرارمان بر شفافیت است، حتی اگر اوضاع آن‌طور كه می‌خواستیم پیش نرفته باشد. ما قرار نیست برای موفقیت‌آمیز جلوه دادن پویش، عددهای غیر واقعی بگوییم. اگر صد میلیون جمع شده بگوییم یك میلیارد و اگر یك میلیارد باشد، از ده میلیارد كمك مردم بگوییم. خوبی ماجرا این است كه مردم می‌توانند در هر لحظه، مبلغ جمع‌آوری‌شده برای عروسی خوبان را به صورت آنلاین و لحظه‌ای ببینند. مثلا اگر من 50 هزار تومان واریز می‌كنم، در هر لحظه می‌توانم افزایش 50‌هزار تومانی مبلغ كل را روی سایت بنیاد كرامت ببینم. تا دیروز مبلغ 112 میلیون و 562 هزار و 217 تومان، مجموع كمك‌های مردمی ما در این پویش است. البته بخشی از كمك‌هایی كه قرار است به زوج‌ها پرداخت شود، به عهده خود بنیاد است و بخش دیگر، توسط كمك‌های مردمی اجرا می‌شود؛ كمك‌هایی كه بدون آنها، شروع زندگی خیلی از این جوان‌ها ممكن نیست.»

 نتیجه‌مان تماشایی است
و بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد: «هركدام از كسانی كه یار ما در این پویش هستند، می‌توانند وقتی عدد واریزی درگاه‌شان به مبلغی رسید كه هزینه یك جهیزیه ساده، پول پیش خانه یا برگزاری عروسی رسید، ما زوج‌های شناسایی شده‌مان را به آنها معرفی كنیم و بگوییم خودت هم همراه ما بیا و این پول را به آنها بده. در نهایت همراه با همدیگر به سراغ‌شان برویم و با حفظ احترام و شانیت، این پول را به دست‌شان برسانیم. این كار برای اطمینان كسانی است كه از طرف شخص مورد نظرشان، به این پویش كمك كرده‌اند. برای همین از آن شهرستانی كه رفته‌ایم، از كاری که كرده‌ایم و اتفاق خوبی كه آن پول رقم می‌زند، عكس و فیلمی تهیه می‌كنیم تا آنها هم در جریان این باشند كه هزینه‌ای كه كرده‌اند در چه كاری خرج شده است. شاید این به چشم دیدن اتفاق، اعتماد را در بین خیرهای جامعه بیشتر كند و راه برای دفعات بعدی هم محكم‌تر شود و هموار بماند.»