شاهد اقدام عملی اروپا نبوده‌ایم

روحانی در دیدار وزیر خارجه آلمان:

شاهد اقدام عملی اروپا نبوده‌ایم

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌كه خروج آمریكا از برجام جز تأثیرات منفی در تعامل كشورها و امنیت منطقه حاصلی نداشته است، تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت و اگر كشورهای اروپایی معتقدند برجام به نفع مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه است؛ باید سریع‌تر برای حفظ آن تلاش کنند و اقدامات عملی و جدی داشته باشند.
روحانی شب گذشته در دیدار هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان با اشاره به روابط دوستانه، صمیمانه و تاریخی ایران و آلمان گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با كشورهای اتحادیه اروپا به‌خصوص آلمان است.
وی با اشاره به تلاش‌های ایران برای برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه و به‌ویژه افغانستان، ‌عراق و سوریه اظهار كرد: ایران همواره در توسعه و تقویت ثبات و امنیت منطقه تأثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی مثبتی داشته و امنیت امروز منطقه مرهون تلاش‌های ایران است.
رئیس جمهور با بیان این‌كه توسعه ثبات و امنیت در منطقه یكی از آثار برجام به‌عنوان توافقی است كه پس از 12 سال تلاش، كوشش و مذاكرات متعدد حاصل شده، خاطر نشان كرد: آمریكا با خروج یكجانبه از برجام توافقات هفت كشور مذاكره‌كننده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و اقدامات تروریستی را در منطقه آغاز كرد، اما متأسفانه در این راستا شاهد عكس‌العمل مسؤولانه و مناسبی از سوی اروپا در قبال آمریكا نبودیم.
دكتر روحانی افزود: آمریكا با تحریم‌های ظالمانه در مسیر تروریسم اقتصادی حركت می‌كند و به‌خصوص معتقدیم باید در برابر كسانی كه دارو و غذا را به‌روی مردم می‌بندند، ایستادگی كنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به وعده‌های صریح سران سه كشور اروپایی در یك‌سال گذشته مبنی بر پایبندی بر تعهد خود و تلاش برای انجام اقداماتی در راستای جبران خروج آمریكا از برجام در مهلت مقرر تعیین شده گفت: در طول یكسال گذشته ‌به‌رغم مواضع نسبتا مناسب سیاسی، در عمل شاهد هیچ اقدام جدی از سوی اروپا نبوده‌ایم و اكنون باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری و اقدام كنیم كه به نفع ما، شما و همه كشورها و منطقه باشد.
دكتر روحانی تصریح كرد: جنگی كه آمریكا یك سال است علیه ایران آغاز كرده، هرگز به نفع هیچ كس نخواهد بود و ملت ایران هم در این مدت ثابت كرده در برابر فشارها و زورگویی‌ها مقاومت خواهد كرد.
دكتر روحانی با بیان این‌كه اقدام آمریكا در جلوگیری از واردات مواد غذایی و دارویی به ایران برای اعمال فشار بر مردم و در راستای تصمیم آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه است، تأكید كرد: امنیت منطقه هرگز با اعمال فشار و تحریم ملت ایران حاصل نخواهد شد.
رئیس جمهور افزود: ابتدا باید مبدأ تنش‌ها در منطقه به طور دقیق مشخص شود تا بتوانیم به راه‌حلی مناسب برای رفع مشكلات منطقه دست پیدا كنیم.
دكتر روحانی خاطر نشان كرد: برجام گامی مهم در جهت توسعه ثبات و امنیت منطقه بود، اما هنگامی كه آمریكا از این توافق خارج شده و دیگر مذاكره‌كنندگان نیز به تعهدات خود عمل نمی‌كنند، چطور می‌توانیم در مسیر توسعه امنیت در منطقه گام برداریم.
رئیس‌جمهور تأكید كرد: امروز برجام كه می‌توانست و می‌تواند پایه‌ای برای گفت‌وگو و دیپلماسی در جهان باشد، به دلیل اقدامات یكجانبه آمریكا و بدعهدی‌های صورت گرفته به عاملی برای بدبینی به اصل مذاكره تبدیل شده است.
رئیس جمهور افزود: برای اداره كشورمان در هر شرایطی برنامه‌ریزی كرده‌ایم، اما معتقدیم هنوز فرصت نجات این توافق وجود دارد و اتحادیه اروپا می‌تواند در این مسیر نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد.
دكتر روحانی مطرح كردن این ادعا كه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است را از اساس نادرست دانست و گفت: وقتی كشوری طبق 15 گزارش اخیر آژانس به مقررات پادمان متعهد بوده و مهم‌تر از آن براساس فتوای رهبری ساخت سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند، این ادعا هرگز نمی‌تواند، درست باشد.
رئیس جمهور با بیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد براساس مقررات بین‌المللی قطعنامه 2231 و توافق برجام به درستی اجرا شود، اظهار امیدواری كرد: كشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان بتوانند در این خصوص نقش سازنده خود را به خوبی ایفا كنند.
هایكو ماس: خروج یكجانبه آمریكا از برجام، اقدامی اشتباه است
هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار روابط ایران و آلمان را دیرینه و دوستانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای افزایش دوستی‌ها و مناسبات دو كشور تأكید كرد.
وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه به واسطه تحركات خارج از منطقه گفت: ما و اتحادیه اروپا به دنبال كاهش تنش‌ها در منطقه هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم كرد.
هایكو ماس، خروج یكجانبه آمریكا از برجام را اقدامی اشتباه و نادرست قلمداد كرد و افزود: آلمان با سیاست‌های آمریكا علیه ایران، اختلاف‌نظرهای زیادی دارد و تلاش می‌كند با همكاری دیگر كشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه و انگلیس برجام را حفظ و تعهدات خود را عملیاتی كند.
وزیر خارجه آلمان با اشاره به تلاش اروپا برای راه‌اندازی ساز و كاری مالی با ایران (اینستكس) گفت: اتحادیه اروپا به طور متحد در حال تلاش برای حفظ و توسعه همكاری‌های اقتصادی با ایران است.
هایكو ماس خاطر نشان كرد: پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پس از یك‌سال از خروج آمریكا از برجام نشان‌دهنده رهبری هوشمندانه و سیاستمدارانه این كشور در عرصه بین‌المللی است.
وزیر خارجه آلمان تأكید كرد: اگر كسی با تاریخ ایران آشنا باشد به خوبی می‌داند راهبرد فشار حداكثری علیه ملت ایران هرگز جواب نمی‌دهد و بر همین اساس اتحادیه اروپا به دنبال تلاش همه جانبه برای حفظ برجام است.
هایكو ماس ادامه داد: معتقدیم اگر برجام به پایان برسد، كسانی كه به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه هستند، از آن سوء استفاده خواهند كرد و بر این اساس اطمینان می‌دهم آلمان با همكاری نزدیك شركای اروپایی خود به دنبال حل و فصل مسائل و حفظ برجام است.