هفته شلوغ ملكه در تهران

هفته شلوغ ملكه در تهران

هنرمندان ایرانی در آستانه برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس در تهران با کاریکاتورهای خود به استقبال این مراسم می‌روند.

 هر وقت مورد انتقاد واقع می‌شوند كه هنوز كشورشان تحت سلطه سلطنت است، می‌گویند خب از سلطنت فقط چند برج و باروی تشریفاتی به جا مانده و وجه ویترینی برای‌شان دارد ولاغیر. اما سر بزنگاه‌ها مشخص می‌شود نه، سیطره پادشاهی همچنان بر همه شوون زندگی‌شان باقی است. مثلا نگاه كنید به مانورهای رسانه‌ای گسترده انگلیسی‌ها درباره خاندان سلطنت و هر اتفاق ریز‌و‌درشتی كه پیرامون‌شان می‌افتد. همین ماه گذشته كه كیت میدلتون دوشس كمبریج و همسر شاهزاده ویلیام، برای وضع حمل سومین فرزندش به بیمارستان منتقل شد هم هوادارانش بیمارستان را شلوغ كردند هم خبرنگاران پاپاراتزی و زردنویس، لحظه به لحظه ماجرا را پوشش دادند. نكته عجیب‌تر این بود كه بی‌بی‌سی به عنوان رسانه‌ای دولتی در بریتانیا، به صورت گسترده و با چند بسته خبری و تحلیل مفصل، خبرهای اولش را به تولد این نوزاد اختصاص داد؛ گو این‌كه در جهان خبری مهم‌تر از ولادت یكی دیگر از نتیجه‌های ملكه وجود ندارد. این رسانه كه با بودجه دولتی اداره می‌شود چنان آب و تابی درباره وزن نوزاد، خم ابرویش و دیگر اجزایش به خرج می‌داد كه گاه مشمئزكننده بود.
تازه، شاید بگویید كه این به خودشان مربوط است كه خب البته نیست، اما این را دیگر نمی‌توان خواند و گذشت؛ این را كه خبر آمده كه تا چند روز دیگر جماعتی به شكرانه نودوسومین سالگرد تولد ملكه الیزابت دوم در سفارت انگلیس جمع می‌شوند و به جشن و پایكوبی می‌پردازند؛ جشنی كه از قضا با ماجراهای پس از برجام، تامین هزینه‌هایش با مشكل مواجه شده است.
آن‌طور كه رسانه‌ها خبر داده‌اند، جشن روز ملی انگلیس در حالی قرار است پنجشنبه‌شب با حضور مهمانانی از شخصیت‌های مختلف تجاری، دیپلماتیك، هنری، بازیگران و… در سفارت این كشور برگزار شود كه خلاف سال‌های پیشین كه هزینه‌های این مراسم از سوی حامیان مالی انگلیسی تامین می‌شد، این‌بار به‌واسطه تحریم‌ها و جمع‌شدن بساط همه شركت‌های انگلیسی از ایران، خود مهمان‌های ایرانی باید دست به جیب شده و با پرداخت دنگ‌شان، خرج مراسم را پیاده شوند. از سویی انگلیس به تبعیت از تحریم‌های آمریكا، تمام شركت‌های دولتی خود را از ایران بیرون برده و به شركت‌های خصوصی نیز پیغام داده كه اگر نروند، از آنها در برابر مجازات‌های آمریكا حمایت نخواهد كرد و از دیگر سو راب مك‌ایر، سفیر بریتانیا تاكید كرده كه نمی‌تواند پول مالیات‌دهندگان انگلیسی را در ایران هزینه كند و خود ایرانی‌ها باید هزینه این مراسم را بپردازند! سهم هر شركت هم به‌عبارتی می‌شود هزار تا ۲۵۰۰ پوند در ازای نمایش تبلیغات محصولاتش به‌علاوه امكان گفت‌وگو با دیگر مهمانان و البته تشكر سفیر. هرچه باشد انگلیسی‌ها طی این سال‌ها در مواضع و اقدامات ضدایرانی كم نگذاشته‌اند و حضور موثر در تحریم‌های نفتی و بانكی، همراهی با تحریم‌های آمریكا، دایورت كردن مطالبات ایران بعد از خروج آمریكا از برجام و… تنها نمونه‌های متاخر این رویكرد است.
دفعات قبل هم مانند اتفاقی كه در سال ۸۶ رخ داد، با برگزاری مراسمی این‌گونه در سفارت انگلیس صداها بلند می‌شد، مانند مراسم روز ملی انگلیس كه در آن ایام جنجال‌ساز شد؛ جایی كه دیپلمات‌های این كشور در حضور مهمانان ایرانی‌شان و البته در حلقه محافظت نیروی ویژه پلیس تهران، ۸۱ ساله شدن ملكه الیزابت دوم را جشن گرفتند. آن روز هم با افشای دعوتنامه سفیر انگلستان برای برخی فعالان سیاسی و مطبوعاتی سر و صدای زیادی به‌راه افتاد و تعداد زیادی از دانشجویان همزمان با برگزاری مراسم، مقابل سفارت تجمع كردند و اعتراض‌شان را نسبت به دخالت‌های این كشور در امور داخلی ایران و نیز نقش سربازان انگلیسی در ناامنی‌های عراق و هتك‌حرمت به اماكن مقدس سامرا فریاد زدند.
حالا اما جز این دست از اعتراض‌ها، عده‌ای از هنرمندان تصمیم گرفته‌اند از منظر هنر به سیاست‌های مداخله‌جویانه ملكه انگلیس اعتراض كنند. اما ماجرای این اعتراض هنری چیست؟
 اعتراض هنری به دخالت سیاسی
حوزه هنری قرار است ملكه 93ساله انگلیسی‌ها را سوژه یك نمایشگاه كارتون و كاریكاتور كند؛ نمایشگاهی كه «آسوده‌باش، من ملكه‌ام» نام دارد و با محور نمایش خباثت‌های تاریخی ملكه انگلیس امروز سه‌شنبه ۲۱‌ خردادماه در حوزه هنری افتتاح می‌شود.
این خبر را پایگاه خبری حوزه هنری منتشر كرده و در ذكر جزئیات نوشته: «نمایشگاه كارتون و كاریكاتور «آسوده باش، من ملكه‌ام» ساعت 16سه‌شنبه 21 خردادماه با حضور جمعی از مسؤولان فرهنگی و هنرمندان در حوزه هنری افتتاح می‌شود. این نمایشگاه مشتمل بر 40 اثر از بهترین آثار كارتونیست‌‌ها و كاریكاتوریست‌های ایران است».
احتمالا عنوان نمایشگاه برای شما بسیار آشنا باشد؛
«keep calm i am the queen».  این را چند سال پیش پشت برخی مانتوها می‌خواندید. وقتی كه این نوشته روی مانتوها مد شده بود و خیلی‌ها آن را البته بی این كه بدانند اشاره‌ای به چه دارد بر تن می‌كردند.
اگر شما هم می‌خواهید یكی از بازدیدكنندگان نمایشگاه «آسوده‌باش، من ملكه‌ام» باشید از امروز تا تا 5 تیرماه وقت دارید تا خودتان را به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برسانید.‌