از «ماس» که بر ماست!

وزیر خارجه آلمان، 400 روز پس از خروج آمریكا از برجام می گوید نمی توان کار خاصی انجام داد

از «ماس» که بر ماست!

400 روز پس از خروج آمریكا از برجام، سفر دیروز وزیر خارجه آلمان و رئیس اینستكس به تهران فرصتی بود برای تحقق وعده‌های بر زمین مانده اروپا اما اظهار نظر هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری با محمدجواد ظریف مبنی بر این‌كه نمی‌توانیم برای برجام معجزه كنیم نشان داد كه اروپایی‌ها همچنان در همان مسیر گذشته در حال حركتند.
به گزارش خبرنگار جام جم، هایكو ماس كه پس از سفر به سه كشور اردن، امارات و عراق، دیروز به تهران آمده بود در نشست خبری مشترك با وزیر خارجه كشورمان تاكید كرد: ما امروز صحبت‌های بسیاری در خصوص برجام و این‌كه چطور این توافق ادامه داشته باشد داشتیم. در این راستا موضع آلمان و البته سه كشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس این است كه ما حمایت می‌كنیم و خواهان این هستیم كه تعهدات خود را اجرایی سازیم.
وی افزود: البته نمی‌توانیم معجزه كنیم، ولی تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا از شكست برجام جلوگیری كنیم. در همین راستا، در تلاش هستیم تا اینستكس را اجرایی كنیم و آن مسیر را هم در سه كشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی كنیم.
ماس با بیان این‌كه خروج آمریكا از برجام موجب شد تا ایران به منافع اقتصادی پیش‌بینی شده خود در برجام دست پیدا نكند، تصریح كرد: ما تلاش می‌كنیم امكان تجارت و همكاری اقتصادی با ایران محقق شود. ما در این رابطه، ابزار مالی به نام اینستكس راه‌اندازی كردیم كه از طریق آن سعی می‌كنیم تبادلات مالی امكان‌پذیر باشد و شركت‌های اروپایی بتوانند فعالیت كرده و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده كند.
وزیر خارجه آلمان بخشی از سخنان خود را هم به مسائل منطقه‌ای اختصاص داد و با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه ادامه داد: ما در منطقه، شرایط حساسی داریم و افزایش تنش ممكن است حتی به مراحل نظامی هم كشیده شود كه به نفع هیچ كس نیست، در هر صورت باید از این امر جلوگیری كنیم.
ماس افزود: من با تمام طرفینی كه در چند روز گذشته در عراق، اردن و امارات صحبت كردم؛ هیچ‌كس خواهان افزایش تنش نبود و در اصل این پیامی بود كه از طرف منطقه به ایران آورده‌ام.
وی از پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسید آلمان چطور ادعا می‌كند به دنبال كاهش تنش در منطقه است و همزمان به صورت مرتب سلاح‌هایی را به كشورهای منطقه می‌فروشد و به تنش‌ها دامن می‌زند، خودداری كرد و صرفا گفت: تنش در منطقه خاورمیانه وجود دارد و همه باید برای كاهش تنش‌ها تلاش كنند.
ظریف: چطور توقع دارند گفت‌وگوی جدید داشته باشیم
اظهارات وزیر خارجه آلمان، واكنش صریح محمدجواد ظریف را در پی داشت و وزیر خارجه كشورمان در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌های مقامات اروپایی و آمریكایی از ایران برای مذاكره درباره فعالیت‌های موشكی و منطقه‌ای گفت: در مورد بحث‌هایی كه آمریكا و اروپا مطرح می‌كنند باید به این نكته مهم توجه كرد كه ما یك توافقی داریم كه حاصل دو سال مذاكره فشرده و
12 سال كار دیپلماتیك است، آیا این توافق را اجرا كردند كه توقع گفت‌وگویی دیگر دارند؟
وزیر خارجه تصریح كرد: آنها نخست باید نشان دهند كه توافق با آمریكا فایده‌ای دارد و بعد مذاكره جدیدی را مطرح كنند.
ظریف با بیان این‌كه توقع ما از اروپا صرفاً اجرای برجام است تصریح كرد: جمهوری اسلامی ثابت كرده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پایبندی را اثبات كرده است اما جمهوری اسلامی موظف است از حقوق مردم خودش به همان میزان كه به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند است دفاع كند.
وی ادامه داد: اقدامات جدید جمهوری اسلامی ایران منطبق بر حقوق شناخته شده در ماده ۳۶ برجام است و ما آمادگی داریم این اقدامات را
بر حسب میزانی كه شركای ما نسبت به تعهدات خودشان در برجام اقدام عملی انجام دهند، ادامه داده، متوقف كرده یا بازگشت دهیم.
ظریف با اشاره به نگرانی مطرح شده از سوی وزیر خارجه آلمان درباره افزایش تنش‌ها در منطقه گفت: اگر قرار باشد در خصوص رفتارهای تنش زا در منطقه صحبت شود، این دیگران هستند كه باید پاسخگو باشند. ضمناً ما تفاوت دیگری هم با آنها داریم و آن این‌كه ما 7000 سال است در این منطقه هستیم. دیگران از كجا آمدند؟
ظریف گفت: تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی آمریكا علیه ایران است كه آقای ترامپ به وضوح این جنگ اقتصادی را اعلام كرده است. تنها راه كاهش تنش در منطقه، توقف جنگ اقتصادی است.
وزیر خارجه كشورمان افزود: نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم ایران در جریان باشد و كسانی كه این جنگ را راه انداختند یا از آن حمایت كردند در امان باشند. ما معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در توقف این جنگ اقتصادی داشته باشند.
وزیر خارجه اظهار كرد: مشكل خاورمیانه مشكل سیاست‌های تجاوزكارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز از این جنایت‌هاست. آقای نتانیاهو كنار مركز هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی می‌ایستد و می‌گوید ایران را نابود می‌كنیم.
وی ادامه داد: ما شروع‌كننده هیچ جنگی نبودیم و نخواهیم بود اما اگر كسی جنگ را شروع كند، دیگر پایان‌دهنده آن نخواهد بود.هیچ‌كس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی كند مگر این‌كه پاسخ قاطعی را بشنود.