حرکت پرشی!

والیبال ایران چگونه نتایج ضعیف سال گذشته را به حال خوب این روز ها تبدیل کرد؟

حرکت پرشی!

بازیكنان تیم ملی والیبال ایران بامداد امروز به كشورمان برگشتند و بلافاصله راهی ارومیه شدند. كمتر كسی گمان می‌كرد تیم ملی بتواند تا این حد درخشان ظاهر شود و حریفان را یكی پس از دیگری از پیش رو بردارد؛ اما بازیكنان ما با ارائه چهره‌ای متفاوت نسبت به سال قبل از 6 بازی 16 امتیاز به حساب خود واریز كردند.
عملكرد ضعیف سال قبل
بعد از گذشت دو هفته از لیگ ملت‌های امسال، 5 برد و 16 امتیاز از 6 بازی كسب كرده‌ایم در حالی كه در پایان 15 بازی سال گذشته 7 برد و 21 امتیاز گرفتیم. ایران در بازی‌های سال قبل، در جدول رده‌بندی كلی در جای دهم قرار گرفت و شادی ما از این بود كه بهترین تیم آسیا اقیانوسیه شده‌ایم. ایران در جدول سال قبل دهم شد و بالاتر از ژاپن (12)، استرالیا (13)، چین (15) و كره جنوبی (16) قرار گرفت؛ اما فراموش نمی‌كنیم كه فرانسه، روسیه، آمریكا، صربستان، برزیل، لهستان، كانادا، ایتالیا و آلمان بالاتر از ایران قرار گرفتند.
تغییر جزیی
گرچه پوریا فیاضی (چهره شاخص لیگ برتر والیبال در سال قبل) تنها تغییر فهرست تیم ما در دو سال اخیر بود؛ اما تیم ما با ارائه عملكرد بهتری در كارهای گروهی، منسجم‌تر و متمركزتر عمل كرد.
سرویس ریسكی
میل بیشتر به سرویس‌های ریسكی، كار را عملا برای بازیكنان ما راحت‌تر كرد. بازیكنانی مانند فیاضی، غفور و گاهی اوقات محمد موسوی میل بیشتری به سرویس‌های پرشی و ریسكی دارند و امتیازهای فراوانی از این سرویس‌ها گرفته‌ایم.
دریافت بهتر
دریافت‌های ما هم نسبت به سال قبل به شكل چشمگیری بهتر شده است. ما امتیازهای فراوانی را در لیگ ملتهای سال قبل از دست دادیم چون دریافت‌های بازیكنان ما چنگی به دل نمی‌زد. امسال این مشكل به شكلی محسوس برطرف شده است و امیدواریم تا پایان هفته پنجم كه باید در بلغارستان بازی كنیم، وضعیت به همین صورت باقی بماند.
دفاع مطمئن
گرچه عملكرد ما در دفاع بهبود داشته؛ اما باید بهتر شود. بیشتر امتیازهای ما را در دفاع، محمد موسوی كسب كرده كه به توانایی‌های فردی او ربط دارد. او در تیم‌های نوجوانان و جوانان هم عملكردی مناسب در دفاع داشت و در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها هم بهترین دفاع‌كننده ما بود.
امتیازهای ما چگونه به دست آمد؟
تیم ملی والیبال در حالی بازی‌ها را شروع كرد كه اردوهای منظم و متعددی برگزار نكرد. بی‌سامانی در فدراسیون والیبال (كه هنوز هم رئیس ندارد) در كنار اتفاقات حاشیه‌ای فراوان موجب شد كسی به تیم ملی امید نبندد. روحیه پایین موجب شد تیم ما در برابر تیم دوم ایتالیا، ست اول را هم واگذار كند؛ اما عملكرد تیم ما بعد از این ست تغییر كرد. ما تیم ایتالیا را با نتیجه 3 بر یك شكست دادیم. خیلی‌ها برد در آن بازی را به‌دلیل تركیب نه چندان سرشناس ایتالیا زیاد جدی نگرفتند؛ اما برد ایران در دو بازی دیگر مقابل چین میزبان و آلمان موجب شد صاحب 9 امتیاز شویم.
در هفته دوم به ژاپن رفتیم. در بازی اول مقابل برزیل باید 3 بر یك برنده می‌شدیم اما تمركز بازیكنان ما به یكباره از بین رفت و بازی را 3 بر 2 واگذار كردیم. پیروزی 3 بر یك مقابل آرژانتین و برد 3 بر صفر در برابر ژاپن موجب شد 5 پیروزی از 6 بازی كسب كنیم و با 16 امتیاز به رده دوم جدول كل بازی‌ها برویم.
6 بازی مهم
تیم ملی والیبال ایران در هفته‌های سوم و چهارم میزبان است و باید 6 بازی را در خانه برگزار كند. در میان این بازی‌ها دو بازی مقابل لهستان و كانادا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چون رقبای مستقیم ما برای صعود هستند. جدا از آمریكا كه در شیكاگو میزبان مرحله نهایی است، 5 تیم به دور نهایی بازی‌ها صعود می‌كنند.
در حال حاضر برزیل با 6 برد از 6 بازی و 15 امتیاز در صدر است (چون اهمیت تعداد برد از امتیازها بیشتر است)، ایران با 5 برد و 16 امتیاز دوم است، فرانسه با همین برد و امتیاز در خانه شماره 3 دیده می‌شود. روسیه با 5 برد و 14 امتیاز، ایتالیا با 4 برد و 12 امتیاز، كانادا با 4 برد و 12 امتیاز و لهستان با 4 برد و 11 امتیاز به ترتیب در رده‌های چهارم تا هفتم هستند. تیم ملی ایران در هفته‌های سوم و چهارم باید با فرانسه، روسیه، لهستان و كانادا بازی كند و برد در هر 4 بازی برای ما بسیار مهم است چون هر برد به منزله كلید صعود است. جدا از این 4 بازی دشوار كه باید بیشترین برد و امتیاز را از آنها بگیریم، باید در برابر پرتغال و استرالیا هم به دو برد 3 امتیازی دست پیدا كنیم كه دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
پرهیز از حاشیه
كوبیاك، كاپیتان تیم ملی لهستان در ادامه رفتارهای ناهنجار و زشت خود، این بار مردم ایران را نشانه رفت و پیش از شروع بازی‌ها با توهین به مردم ایران، آرامش والیبال دنیا را به هم ریخت. گرچه فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون والیبال لهستان خواسته متن عذرخواهی كوبیاك از ایران پیش از بازی شنبه آینده خوانده شود؛ اما این بازی آبستن حوادث بسیاری می‌شود اگر بازیكنان و تماشاگران به چیزی غیر از بازی توجه كنند. لهستانی‌ها بی‌تردید ‌دنبال ایجاد حاشیه هستند و باید همه راهها را به روی آنها ببندیم و فقط به برد تیم خود فكر كنیم. بی‌شك، بهترین پاسخ برای كوبیاك، یك برد قاطع در برابر لهستان خواهد بود.
 برنامه بازی‌ها
هفته سوم ـ سالن غدیر ارومیه ـ ایران
ایران ـ كانادا (جمعه 24 خرداد ـ ساعت 18:30)
ایران ـ لهستان (شنبه 25 خرداد ـ ساعت 18:30)
ایران ـ روسیه (یكشنبه 26 خرداد ـ ساعت 18:30)
هفته چهارم ـ سالن رضازاده اردبیل ـ ایران
ایران ـ پرتغال (جمعه 31 خرداد ـ ساعت 18:30)
ایران ـ استرالیا (شنبه اول تیر ـ ساعت 18:30)
ایران ـ فرانسه (یكشنبه 2 تیر ـ ساعت 18:30)