داستان زندگی ابوالقاسم فردوسی در كتاب شب

داستان زندگی ابوالقاسم فردوسی در كتاب شب


تنظیم رادیویی كتاب «بسی رنج بردم» اثر زنده‌یاد ساتم الوغ‌زاده، نویسنده مشهور تاجیك، در برنامه كتاب شب رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌شود.
 به گفته محمدباقر رضایی، سردبیر و مشاور محتوایی برنامه كتاب شب، این اثر زیبا و شنیدنی از شنبه 25 تا پنجشنبه 30 خرداد، ساعت 23 و 30 دقیقه در شش قسمت 20 دقیقه‌ای، برای علاقه‌مندانی كه مایلند از ماجراهای زندگی خصوصی و عمومی خالق شاهنامه مطلع شوند، خوانده خواهد شد.
 رضایی درباره محتوای این اثر افزود: مرحوم ساتم الغ‌زاده در این رمان تاریخی (كه در انتشارات سروش منتشر شده است)، با زبان و لحنی خاص، به روایت ماجراهای كمتر شنیده شده زندگی حكیم توس پرداخته و ما را از زاویه‌ای بسیار نزدیك، با چالش‌های او در مواجهه با حاكمان و سلاطین آشنا می‌كند.
ساتم الوغ‌زاده ، در سال ۱۹۱۱ میلادی در قشلاق و وَرزیك در ازبكستان كنونی زاده شد و سال۱۹۹۷ درگذشت.
كتاب او كه با عنوان بسی رنج بردم در تاجیكستان منتشر شده، در ایران نیز با همین عنوان و نیز در انتشارات سروش با عنوان فردوسی به چاپ رسیده و تنها رمانی است كه به جزئیات زندگی سخن سرای نامی كشورمان اهمیت داده است.
این سلسله برنامه‌ها، بعد از پخش در سایت رادیو تهران قرار می‌گیرند و برای همیشه قابل بازشنوایی هستند.
تهیه‌كننده برنامه كتاب شب، رضا قربانی و صدابردار محبوبه روزبهانی و متولی تولید آن، گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است.